Vi har kjøpt et hus fra 1936. I kjelleren finnes det et stålrør, og en "innvegg" som er bygget for det vi tror er for å ha en skyvedør.

Trerammen er vi relativt sikre på ikke er bærende. Men røret føles merkelig å ha der, og det føles veldig stivt.

Hvem kontakter vi for å bekrefte om det trengs? Konstruktør? Kommunen?

• Kjellerrom med stålrør og trestolpe, antatt tidligere brukt til en skillevegg. Viser rør i taket og et lite vindu mot bakveggen.
  • Treramme og stålrør i en kjeller fra 1936, muligens en tidligere skillevegg for en dør. Grønn dør og blomstrete tapet i bakgrunnen.
Du trenger nok å ta et bedre bilde av røret, ser ikke hva du tenker på.

De rør jeg ser er isolerte rør som er eller har vært til varmesystemet. At isolasjonen er kledd i noe materiale på det øverste bildet er antagelig for å beskytte den fra vann, siden rørene går i taket på dusjen.

Jeg antar at det gjelder røret man ser stikke ut under planken på nest siste bildet.

Det kan neppe ha noen bærende funksjon. Men når jeg ser det blir jeg tankefull, kunne det være et gassrør? I så fall må man ha viss forsiktighet i håndteringen. Det forekommer at hus som har sluttet å abonnere på gass, fortsatt 30 - 40 år senere har en aktiv gassledning inn i huset.

SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
De rør jeg ser er isolerte rør som er eller har vært til varmesystemet. At isoleringen er kledd inn i noe materiale på det øverste bildet er antagelig for å beskytte den fra vann, ettersom rørene går i taket på dusjen.
Røret jeg mener er det som sitter under trestokken, se bilde. Forstår ikke hvordan den er festet fra begynnelsen, den virker å gå inn i bjelken men bjelken ser solid ut.

• Rør under en råtten treregel som går ned i en betongbalk, omgitt av papp og treplater. Spindelvev sees på røret.
  • Rør under trestender i et rom med betongvegger og et lite vindu. Rørisolasjonen og omgivelsene ser slitt ut. Materialrester på gulvet.
BirgitS
Har du eller kommunen noen som helst tegninger over huset?
I så fall last dem opp.

Hva slags rom finnes over røret du spør om?
Med tanke på hempularens tanke om gassrør.

BirgitS BirgitS skrev:
Har du eller kommunen noen som helst tegninger over huset?
I så fall, last opp dem.

Hvilket rom er det over røret du spør om?
Med tanke på hempularens tanke om gassrør.
Det er kjøkken rett ovenfor, i alle fall nå etter renovering av tidligere eier. Derimot ser det jo ikke ut som at røret går i bjelken, det føles ikke mulig at det skulle være et hull rett gjennom hele.

Har sendt e-post til kommunen for en måned siden uten svar.

BirgitS
Du kan ringe kommunen når helgen er over, eller besøke byggesaksavdelingen hvis de har åpen mottak eller lignende noen ganger.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.