504 lest ·
7 svar
504 lest
7 svar
Stålrør og treplanke bærende i hus fra 1936
Vi har kjøpt et hus fra 1936. I kjelleren finnes det et stålrør, og en "innvegg" som er bygget for det vi tror er for å ha en skyvedør.
Trerammen er vi relativt sikre på ikke er bærende. Men røret føles merkelig å ha der, og det føles veldig stivt.
Hvem kontakter vi for å bekrefte om det trengs? Konstruktør? Kommunen?
Trerammen er vi relativt sikre på ikke er bærende. Men røret føles merkelig å ha der, og det føles veldig stivt.
Hvem kontakter vi for å bekrefte om det trengs? Konstruktør? Kommunen?
Du trenger nok å ta et bedre bilde av røret, ser ikke hva du tenker på.
Huseier
· Småländska höglandet
· 5 650 innlegg
De rør jeg ser er isolerte rør som er eller har vært til varmesystemet. At isolasjonen er kledd i noe materiale på det øverste bildet er antagelig for å beskytte den fra vann, siden rørene går i taket på dusjen.
Moderator
· Stockholm
· 57 839 innlegg
Jeg antar at det gjelder røret man ser stikke ut under planken på nest siste bildet.
Det kan neppe ha noen bærende funksjon. Men når jeg ser det blir jeg tankefull, kunne det være et gassrør? I så fall må man ha viss forsiktighet i håndteringen. Det forekommer at hus som har sluttet å abonnere på gass, fortsatt 30 - 40 år senere har en aktiv gassledning inn i huset.
Det kan neppe ha noen bærende funksjon. Men når jeg ser det blir jeg tankefull, kunne det være et gassrør? I så fall må man ha viss forsiktighet i håndteringen. Det forekommer at hus som har sluttet å abonnere på gass, fortsatt 30 - 40 år senere har en aktiv gassledning inn i huset.
Røret jeg mener er det som sitter under trestokken, se bilde. Forstår ikke hvordan den er festet fra begynnelsen, den virker å gå inn i bjelken men bjelken ser solid ut.SågspånPappspikEternit skrev:
Det er kjøkken rett ovenfor, i alle fall nå etter renovering av tidligere eier. Derimot ser det jo ikke ut som at røret går i bjelken, det føles ikke mulig at det skulle være et hull rett gjennom hele.BirgitS skrev:
Har sendt e-post til kommunen for en måned siden uten svar.
Klikk her for å svare