1.238 lest ·
4 svar
1k lest
4 svar
SvD Opinion - Skjerp kravene på bygningsinspeksjoner
Medlem
· Västragötaland
· 1 035 innlegg
Artikkel av Henrik Järrel i SvD i dag. Han mener at det kreves skjerpede krav på takstmenn som besiktiger bygg.
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/skarp-kompetenskraven-vid-byggbesiktningar_8396348.svd
Jeg er litt usikker på om det er et bra forslag. Selv har jeg aldri brukt noen takstmann ved et utført byggearbeid siden jeg ved alle anledninger har kunnet være til stede ved alle byggemomenter og kontrollere at det utføres i henhold til gjeldende standard og tegning. Derimot har jeg brukt takstmann ved kjøp av hus... og her kan jeg med min begrensede erfaring direkte innse at alle takstmenn ikke måler med samme tommestokk.
Men er det et problem ved bygg? Hvordan utpekes takstmannen når man bygger totalentreprise?
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/skarp-kompetenskraven-vid-byggbesiktningar_8396348.svd
Jeg er litt usikker på om det er et bra forslag. Selv har jeg aldri brukt noen takstmann ved et utført byggearbeid siden jeg ved alle anledninger har kunnet være til stede ved alle byggemomenter og kontrollere at det utføres i henhold til gjeldende standard og tegning. Derimot har jeg brukt takstmann ved kjøp av hus... og her kan jeg med min begrensede erfaring direkte innse at alle takstmenn ikke måler med samme tommestokk.
Men er det et problem ved bygg? Hvordan utpekes takstmannen når man bygger totalentreprise?
Jeg synes i stedet at man skal utvide kravene til KA slik at denne fungerer som besiktigelsesmann under byggetiden. Det er jo helt meningsløst å som nå hente inn en besiktigelsesmann når alt er ferdigbygd som går og gransker tapetene. Har selv hatt en KA som fungerte litt som besiktigelsesmann under byggingen, noe som var veldig bra, men det er jo mest på hans eget initiativ og fordi han er en gammel byggmester, rent formelt trenger han jo nesten bare å be om noen protokoller.
Medlem
· Västragötaland
· 1 035 innlegg
Jeg både holder med deg og samtidig ikke...
Vi hadde også en KA som man i visse spørsmål kunne få gode råd og hjelp av. Men i enkelte saker var han helt ubrukelig (han forsto for eksempel ikke energiberegninger i det hele tatt, og kompliserte faktisk arbeidet vårt ved å kludre det til med kommunen).
En dyktig KA kan dermed være en god støtte, og som du sier, bedre enn en takstmann som i ettertid har små muligheter til å inspisere annet enn de rene overflatene.
Men på den andre siden ville de økte kravene til KA sannsynligvis sile bort ganske mange. Kravene for å ha riksgodkjennelse for OVK inspeksjoner virker å være ganske høye, som sammenligning. Jeg kan si at som privatperson boende rett nord for Göteborg var det ikke helt lett å finne en takstmann, og å få noen form for priskonkurranse var umulig.
Jeg heller nok mot at byggingen trenger å bli mindre byråkratisk i dette landet - i stedet for motsatt.
Vi hadde også en KA som man i visse spørsmål kunne få gode råd og hjelp av. Men i enkelte saker var han helt ubrukelig (han forsto for eksempel ikke energiberegninger i det hele tatt, og kompliserte faktisk arbeidet vårt ved å kludre det til med kommunen).
En dyktig KA kan dermed være en god støtte, og som du sier, bedre enn en takstmann som i ettertid har små muligheter til å inspisere annet enn de rene overflatene.
Men på den andre siden ville de økte kravene til KA sannsynligvis sile bort ganske mange. Kravene for å ha riksgodkjennelse for OVK inspeksjoner virker å være ganske høye, som sammenligning. Jeg kan si at som privatperson boende rett nord for Göteborg var det ikke helt lett å finne en takstmann, og å få noen form for priskonkurranse var umulig.
Jeg heller nok mot at byggingen trenger å bli mindre byråkratisk i dette landet - i stedet for motsatt.
Det gjelder nok også å finne en KA som er interessert i jobben sin og synes at det er gøy, jeg vet om noen som har bygget og aldri engang hatt et besøk på byggeplassen av hen.bjolo360 skrev:
På den andre siden så vet jeg om et bygge som har hatt utallige besøk av sin KA, mest for å ha en god kontakt med kunden og for å ha god oversikt over byggeprosessen. Han kom også med gode råd og tips som ikke var innenfor noe han var ansvarlig for, men han var genuint interessert i at kunden skulle være fornøyd med huset sitt og ikke komme på noe i ettertid som skulle vært gjort, uten at det meste allerede var behandlet når byggeprosessen kom dit (plassbygget med egeninnsats og innleie av noen momenter).
Det finnes både gode og dårlige innen det yrket også, ingen overraskelse men likevel verdt å si.
Klikk her for å svare