Etter at vi forleden dag oppdaget en flekk på tapeten, åpnet vi opp den "kulvert" der avløp, vann m.m. går fra overetasjen til kjelleren. En dobbelmuffe på avløpet hadde lekket små mengder (så vidt dråpevis) og sakte men sikkert gjort glava-isolasjonen rundt fuktig. Dette ga flekken på tapeten men når jeg nå river bort isolasjonen ser jeg at det også har gitt svartmugg på veggen bak (innvendig vegg til hallen).

Forsikringsselskapet er kontaktet, men siden første vurdering var at omfanget var lite, er det ikke opprettet noen skadesak. Vi sa at vi tar det dersom det viser seg å være verre enn fryktet. Rørlegger har vært her og løsnet muffen, som kan ha blitt forskjøvet litt i forbindelse med at badet over ble gjort om for 1,5 år siden. Vi skal holde øye med at det ikke lekker mer, hvis det gjør det, skal vi bytte muffen til noen gummipakning med slangeklemmer ifølge rørleggeren.

Mitt spørsmål er nå hva som må gjøres med selve muggen før vi deretter bygger igjen det hele. Holder det å spraye på noe muggbekjempende? Jeg håper virkelig at vi ikke må bytte deler av veggen i vår nyrenoverte stue...

Dobbelmuffen på avløpet ligger så tett mot veggen bak at jeg ikke får fjernet de siste bitene av fuktig isolasjon, men det burde vel tørke ut siden det bare dreier seg om noen centimeter isolasjon?

• Grått avløpsrør med dobbeltmuffe omgitt av hvite rør, festet med tape. Rørene er installert i en trekonstruksjon.
Litt flere bilder som viser kulverten på veggen, hullet med isolasjon igjen, nærbilde av vegg med mugg.

Treet og øvrig materiale er ikke i det hele tatt så vått som det ser ut nå. Det meste er stort sett tørt, noe litt fuktig. Jeg har nå lagt papir rundt muffens øvre skjøt (der det har lekket) for å kunne se om det kommer noe mer. Rørleggeren som var her, banket opp muffen cirka 2 cm med en hammer for at den skulle sitte tettere.

• Hull i veggen med synlige rør og isolasjon bak blå blomstertapet. Tydelige tegn på tidligere vannlekkasje.
  • Veggåpning med rør og isolasjonsmateriale, delvis dekket av blomstermønstret tapet. En grå rørmuffe i midten.
  • Rør i en vegg med isolasjon og synlig mugg. Papir er lagt rundt den øvre skjøten for å oppdage lekkasjer. Veggen har tegn til fuktighet.
  • Grått rør ved siden av hvitt rør på trebjelke med vannskade og tegn til fuktighet.
Kanskje skal jeg legge til også at fra og med nå tetter vi ikke igjen hullet og tapetserer over som vi gjorde da vi renoverte og slik det var da vi kjøpte huset. Vi kommer til å sette på en hvitmalt treluke i stedet slik at man kan unngå flere skader.

Hei, kjedelig med skadene dine, men det ser i hvert fall ut til å være begrenset. Ser heller ikke ut som det har rent langs veggen (kan være verdt å prøve å sjekke likevel), sikkert fordi isolasjonen har sittet tett mot røret.

Det ser litt rart ut med vinklene ved muffen, men kanskje er vanskelig å se på bildet? Sitter rørene hardt i spenn sideveis?

Glemte visst å si det; om virket føles ok når det har tørket, ville jeg bare ha brukt muggmiddel og avtørking.

Mugg lever kun når det er fukt, så er det tørt nå er faren over for denne gang.

Rørene sitter stenhardt i fram/bakriktningen, derfor kan jeg ikke få bort isolasjonen. For å rikke på dem noen millimeter sidelengs må man ta i skikkelig. Det som kommer ned i muffen ovenfra er et vinklet rør tror jeg, kanskje derfor det ser underlig ut?

Det har heller ikke rent langs veggen. Det har som sagt vært veldig små mengder vann som har lekket ut, men under kanskje 1,5 års tid?

Rekker virkelig rørene sammen i skjøten, så de går forbi gummipakningen ordentlig?
En måte å sjekke og utbedre lekkasjen på er ellers å kappe røret, et stykke ned, og en ny skjøtemuffe oppe og en
skjøtemuffe nede med en ny rørbit mellom.

Ser ut som det har lekket ganske mye.

Om rørene sitter hardt i spenn, kanskje i kombinasjon med for kort innstikk i dobbeltmuffen, kan en side på gummipakningen glippe. Jeg ville undersøke koblingen litt nærmere.

Kan ikke la være å si noe om gavebåndet rundt prisolen, har ikke sett det i Bauhaus sortiment ;-)

Litt spenning gjør nok ingenting, om rørene går sammen er det bare en 5 mm stopplek på midten
Rørleggerens gummimansjett er så vidt jeg vet ikke for disse rørene
Er det en bøyning oppe kanskje det går an å skjære litt der i taket og få ut røret

Gavebånd er en klasse for seg, pynter sin plass

Sist redigert:
Haha, gavebåndene er litt typiske for husets tidligere eiere. I dette tilfellet holdt de gullfiberisoleringen på plass. Dere skulle ha sett hva han etterisolerte loftet med :D

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.