hvor gammelt er huset? jeg har for meg at den typen av konsoller kom på 80- eller 90-tallet og da ble ikke asbest brukt

Huset bygget 79 og asbest ble forbudt 82. Så teoretisk kan det være svartlim med asbest.

Jeg tok det sikre før det usikre og teipet inn limet + omga med plastpose. Deretter fjernet jeg hele konsollene. Har spart en liten bit lim som jeg kan sende til analyse.

Men det ville fortsatt være interessant om noen kunne vurdere ut fra bildet.

Spiller det virkelig noen rolle om det skulle være asbest i limet? Ikke noe man dør av. Det finnes en masse annet gift i hverdagen. :rolleyes:

• Liker
Papphammar666 og 1 annen
  • Laddar…

Beste svar

BirgitS
M måttbandet skrev:
Men ville uansett være interessant om noen kunne vurdere ut ifra bildet.
Man kan ikke se om noe svart inneholder asbest på et foto, ikke engang de som jobber med asbest profesjonelt.

• Liker
Papphammar666 og 2 andre
  • Laddar…
Staffans2000
De konsollene fantes allerede på slutten av syttitallet. Men som sagt. Hva spiller det for rolle.

JA”Snabbe” Jonas ”Snabbe” Andersson skrev:
Spiller det virkelig noen rolle om det skulle være asbest i limet? Ikke noe man dør av. Det finnes en masse annet gift i hverdagen. :rolleyes:
Jeg synes det er feil innstilling. Trist at man resonerer sånn. Enl. min oppfatning kan selv små mengder asbest være meget farlig. Symptomer kommer om 20 år eller mer. Og i slutten er det faktisk noe man dør for tidlig av, selv om det blir veldig uttrukket. Anbefaler å lese litt. Men alle gjør som man selv vil (privatpersoner til en viss grad iaf). Kan jo faktisk også påvirke andre uvitende i nærheten. Dumt å ta sjansen synes jeg.

Kommersielt må dog asbest alltid håndteres av utdannede sanerere med tillatelse og ifølge spesielle rutiner. Ingen unntak.

Vi kan vel oppsummere tråden med at man aldri kan være sikker på om det er asbest eller ikke om man ikke gjør en analyse på materialet. Koster noen hundrelapper men det er det verdt synes jeg.

Jeg tok som sagt det sikre foran det usikre og håndterte det som asbest. Dvs. kapslet inn alt i tettforseglet og fjernet hele konsollene. Drar til deponiet i morgen.

• Liker
Matte84
  • Laddar…
Ikke bra å være bekymret unødvendig heller. Høres ut som du trenger å lese mer selv også så slipper du bekymring.

• Liker
Staffans2000
  • Laddar…
M måttbandet skrev:
Jeg synes det er feil innstilling. Trist at man resonerer slik. Ifølge min oppfatning kan også små mengder asbest være veldig farlig. Symptomer kommer om 20 år eller mer. Og til slutt er det faktisk noe man dør for tidlig av, selv om det blir veldig uttrukket. Anbefaler å lese seg opp litt. Men alle gjør som de selv vil (privatpersoner til en viss grad i hvert fall). Kan jo faktisk også påvirke andre uvitende i nærheten. Dumt å ta sjanser synes jeg.

Kommersielt må asbest alltid håndteres av utdannede sanerere med tillatelse og i henhold til spesielle rutiner. Ingen unntak.

Vi kan vel oppsummere tråden med at man aldri kan være sikker på om det er asbest eller ikke hvis man ikke gjør en analyse på materialet. Koster noen hundrelapper men det er det verdt synes jeg.

Jeg tok som sagt det sikre foran det usikre og håndterte det som asbest. Dvs. kapslet inn alt i tettforseglet og fjernet hele konsollene. Kjør til deponiet i morgen.
Asbest bundet i lim vil ikke ende opp i lungene dine, men den naturlige asbesten som finnes i luften vi puster gjør det hele tiden. Jeg kommer aldri til å gå rundt og bekymre meg for sånt, det er meningsløst. Jobber med billakkering og bilskadereparasjoner, det hadde jeg ikke kunnet gjøre om jeg var bekymret for gift og kjemikalier. ;)

• Liker
Papphammar666
  • Laddar…
Staffans2000
Det blir veldig ulogisk når asbestfrykten tar slike proporsjoner, siden vi hele tiden er omgitt av farer for vår helse. Sukker, transfett, charkuterier, stekeflater, konserveringsmidler, bekjempningsmidler, ulykkesrisiko i trapper, dypt vann, biler og alt annet som vi uten å reflektere utsetter oss for.
Da jeg var liten var det fulle gubbanoia som gjaldt hos våre mødre, vi ble stadig advart mot å ikke følge med ukjente gubber. Noen stygge koner var det derimot aldri snakk om. Nå har gubbene blitt erstattet av asbesten som den store trusselen mot barna. Det går åpenbart mote i frykter også.

Tips til Ts.
Om du absolutt skal kaste bort konsollene, så kast dem i metallskrotcontaineren.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.