Jo jeg har lest alt. Og at det raser kontrollert ER en av løsningene. Jeg har også selv sett alt fra den komiske siden, bare ingen er i boden om det raser.
Min svigerfar har jobbet hardt for å bygge det mens jeg holdt på med annet, og min kone vil gjerne ha boden. Jeg sa jeg er ikke positiv til dette om jeg ikke vet hvordan det skal bygges, så det er både synd, men også en lærdom.
Om ingenting annet gjøres, så ja, da kommer jeg til å belastningsteste etter nysnø ved å henge i taket. Men å stive opp med søyler er nok bedre så min kone får være glad:|.
Men gjør som jeg skrev i #2. Forsterk de svake / urjackade med metall/jern på undersiden. Det blir sterkere enn de var før urjackningen. Enklest med lange spikerplater. Er gjort på 15 min.
Ok takk for at du er sta, jeg tenkte først at det ikke blir så sterkt, men stålet er jo sterkere, gjelder bare å ha tilstrekkelig lange med mange skruer. Noen urjacknngar er dog oppover, noen er nedover.
Noen regel er også skjøtet med 22mm plank, skal sjekke igjen om en totalløsning kan funke. Det finnes jo flere feil, men kan den holde noen år så :|.
Jeg liker din ingeniørmessige tilnærming i begynnelsen av tråden! Jeg vil tro at det er vanskelig å redde opp dette på en pen måte. Dessuten komplisert rent sosialt å fikse uten at det samtidig virker som om du synes svigerfar har null peiling
Vet ikke hvordan det ser ut bortsett fra dine skisser, men jeg antar at fundamentering osv. også er litt tvilsom. Så å gjøre noe som belaster veggene mer lurer jeg på om man tør...
Hva skjer om du i midten legger inn kanskje 2 stående 45x195 eller en limtrebjelke 56x220 eller lignende (går an å regne på byggbeskrivelser.se tror jeg) som du i endene borer ned fundament ved hjelp av en type skurupsborr og stiller stolper, da har du en konstruksjon som burde holde iallfall i midten. Hvis spennvidden blir for stor for den lange bjelken (ca. 5 m antar jeg da du angav 3 m og den er 15 m2 totalt) kan du også bore ned en plint med stolpe i midten.
Da kan du dessuten si at du bare fortsatte deres tanke med en bærende bjelke der. Alt dette bør du klare på en helg.
Alternativt tar du bort taket, stopper inn typ stående 45x170 alt 195 i stedet for de eksisterende (om veggene virker ok).
Det er bygget av restmaterialer, noe som for så vidt er greit til visse deler. +plater+ platetak+skruer = 4000:-
Slik ser det ut i alle fall. Den ene enden på midten-lang-regelen har jordstøtte, men ikke på forsiden.
Å forsterke med jern under reglene fungerer ikke uten å først delvis rive.
Limtredrager krever jordstøtte.
Ja, det er mye et sosialt problem, f.eks. å gjerde inn og sette opp advarselsskilt.
Det er klart svigerforeldrene ikke kan lese svensk, jeg kan si at det står "VELKOMMEN".
Dette var ETT prosjekt av flere. Det har også blitt malt om dør/vindu inkludert låskolvar og beslag slik at man ser rundt vinduene at vinduene er malt.
Svigerforeldrene reiser hjem til Kina i Oktober, så...
Det eneste jeg kan tenke meg er søyler under reglene (kanskje også under sidereglene). Det har jeg sagt til min kone, ballen er hennes.
[bilde]
[bilde]
Så her ser det ut i alle fall. Den ene enden på midt-lang-regelen har markstøtte, men ikke på forsiden.
Forsterke med jern under bjelkene funker ikke uten å først delvis rive.
Limtrebjelke krever markstøtte.
HULBÅND 25X2,0 eller lignende i underkant av de to ytterste bjelkene ser jo ut til å funke uten å gjøre noe, men det er likevel som å sminke en gris. Det er fortsatt en gris. Muligens forsinker det elendet som oppstår med en natts snøfall om du har uflaks. Gitt konstruksjonen ser det ut til å være ganske forutsigbart hvordan taket kommer til å rase inn dog.
Japp, 4 stk + bekjente. Ditt forslag om å la det rase er bedre enn å ikke gjøre no', av sikkerhet. Det verste er en bygning som bare står og står, men kan rase når som helst. En ekstra vibrasjon og man er trolig steindød under 1 tonn bølgeblikk. Og jeg er ikke sikker på at det raser i vinter da det er på grensen ved normalvinter, samt løvverk som fanger stor del av snøen. 50mm-regelen er den mest utsagde, de andre er opp til 60mm.
myrstack skrev:
HÅLBAND 25X2,0 eller lignende i underkant av de to ytterste bjelkene ser jo ut til å funke uten å gjøre noe, men det er likevel som å sminke en gris. Det er fortsatt en gris. Muligens forsinker det elendigheten som oppstår med en natts snøfall om du har uflaks. Gitt konstruksjonen ser det ut til å være rett forutsigbart hvordan taket vil rase inn dog
Hålband går ikke enkelt på ytterste bjelke, hullet er oppover.
Barnrikehuset skrev:
...
Ditt eksempel er 5000mm og cc=600 som med 220 bjelker gir 10 N/mm2. Mitt tak er 3000mm og cc=950mm som skulle vært 170 bjelker. Nå har jeg si 55 bjelker så er det 95 N/mm2.
Hadde det vært originalt 55mm bjelker så hadde det sviktet urovekkende. Nå når det er utsagde 120 bjelker føler min kone at det føles mye stabilt, (men det holder jo ikke bedre ).
Det ser jo ut til at de har valgt å legge utsparingene på riktig side på hvert sted. Så så ille er det ikke tenkt.
Hvis det raser, er det den fremste bjelken som gir etter først. Så lenge den holder, raser ikke taket inn.
Et alternativ til forsterkning er å kutte utstikkene på forsiden og skru på en hel bjelke langs hele forkanten på den eksisterende.
Men skjulet er ca 5m dypt? og jeg ser ikke helt, men har det stolper i alle fire hjørnene og to til ca. 2/3 inn? Det burde også være problemer med bærelinjen på tvers av takbjelkene, hvis denJeg satt takvinkelen til 0° så ikke tenk på at det skråner feil vei.
Ja det kommer vel an på det jeg kaller lengde er bredde i din kalkyle.
Nå forstår jeg din kalkyle.
Med cc 60, 5m 220 regel blir det overlast 10N/mm^2 med standardkvalitet. Derfor er en annen kvalitet C24 på 220 regel valgt.
I ditt andre eksempel Med cc 95, 3m 220 regel kvalitet C14 blir lasten 6N/mm^2.
CC 60 vil dog være å foretrekke, og da rekker 170 stendere til 6.2N/mm^2.
Og ja, sidestolpene er ikke i midten, men ca 1/3. Bærbjelkene er dessuten også skjøtet og utskåret, men ikke midt mellom stolpene.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.