Vi tenkte å legge terrassebord på balkongen vår i henhold til vedlagt skisse. Men vi er litt usikre på hva som er smartest å gjøre først? Er det smartest å først gjøre ferdig rammen? Eller skal man begynne med deler av rammen og deretter legge i de tverrgående plankene og sist "forsegle" rammen? Eller kanskje aller først legge alle de tverrgående plankene for å avslutte med å feste rammen?

• Skisse av balkongdekk med horisontale trebord og markerte bjelker. Diskussion om den beste monteringssekvensen, inkludert ramme og tverrgående planker.
Hvorfor skulle det ikke være best å begynne med rammen og til slutt skru på terrassebordene mener du? Jeg ville absolutt gjort ferdig rammen først, deretter skrudd terrassebord :)

Hei HomeboY. Om du med "stommen" mener stenderne, så er det selvfølgelig disse jeg tenkte å legge først. Det jeg funderte på var om jeg skulle legge selve "rammen" rundt på tre sider, de plankene som jeg har tegnet med 45-graders gjæret ender. Eller om jeg skulle begynne med en av "ramsidene" åpen og deretter legge plankene som går horisontalt og til slutt "lukke" rammen.

Beste svar

Begynn med frisen, eller det du kaller for rammen. Så legger du resten av terrassen utenfra og inn.
Siste bordet mot veggen kløyer du.
En morakniv mellom bordene når du legger, så får du passende avstand. Noen her på forumet pleier å anbefale at man legger terrassen uten mellomrom. Det er ingen god idé, de samme personene pleier også å skrive tråder om dårlige skruer som går av uten å forstå at det er brukerfeil. Har du nyimpregnert terrassebord så er det så plaskvått at man kan legge det sammen, ofte kan ikke glade hjemmefiksere uten større erfaring avgjøre hvor nyimpregnert terrassebordet er.

• Liker
AHN og 1 annen
  • Laddar…
Takk for mange gode råd! (y)

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.