Jeg bor i et treetasjes hus og har nettopp renovert vår gamle slitne furutrapp mellom første og andre etasje. Det ble en hel helg i støvskyen mens lakkskrapen og slipemaskinen fjernet det gamle overflatelaget.
Nå funderer jeg på hva jeg skal gjøre med den andre trappen. Selv med en skikkelig bra trappestige vil det trolig ta betydelig lengre tid siden man ikke kan velge arbeidsstilling like lett, og det blir flere trappetrinn å slipe under (jeg skippet baksiden av trappetrinnene på noen av de nederste, ingen som kommer til å se dem uansett).
En tanke er naturligvis å slipe trappen trinn for trinn litt nå og da, men det finnes virkelig ingen måte å stenge inn trappen uten at alt støvet vil fly rundt i hele leiligheten. Har sett litt på Festools slipemaskiner. Er det noen som har erfaring med disse? Blir det nesten helt støvfritt? Og blir det nesten støvfritt selv om man kobler dem til en billig grovstøvsuger fra Jula (skal man kjøpe både slipemaskin + støvsuger fra Festools begynner det nesten å bli billigere å bare leie inn en håndverker for å gjøre hele jobben).