Hei

vi har en brygge opp til en låve som har begynt å miste pusset. Under er det i visse partier litt løst og andre partier fastere. Blandet med steiner. Er det beste å gjøre følgende: 1. slå bort alt løst 2. prime 3. feste armering 4. betong. Blir det enda bedre om man mellom punkt 2 og 3 også legger et tynt armeringsnett? Kanskje også trekke inn et antall lange jordforankringer gjennom betong inn i jordbakken? En bekjent sa riv alt og gjør helt ny, men dels vil jeg beholde den gamle looken og jeg vet jo ikke hvordan bakken opp ville reagere. Det er jo ikke pulver under stort sett, fast betong blandet med litt større steiner. Takk for all input som kan fås.

• Brygge med skadet puss og synlig stein. Blomsterkasse ved siden av, omgiven av gress og grusvei. Grønt landskap i bakgrunnen.
Hvilken fin rännebro :D! (Selv om den tydeligvis heter 'brygge' på din dialekt.)
Din bekjent som synes du skal rive den? Hils fra meg at hen er en kulturløs barbar som det egentlig er litt synd på, siden hen ikke har forstått hvor praktisk det er å kunne kjøre opp på rännet / loftet.

Jeg er ingen puss-ekspert, men jeg tror at all puss er bra puss i dette tilfellet. Du vil jo beskytte betong/steinkonstruksjonen fra fuktighet og dermed frostsprengning om vinteren.

SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Hvilken fin rännebro :D! (Selv om den tydeligvis heter 'brygge' på din dialekt.)
Din bekjente som synes du skal rive den? Hils fra meg at hen er en kulturløs barbar som det egentlig er litt synd på, ettersom hen ikke har forstått hvor praktisk det er å kunne kjøre opp på rännet / loftet.

Jeg er ingen puss-ekspert, men jeg tror at all puss er bra puss i denne situasjonen. Du vil jo beskytte betong/steinkonstruksjonen fra fukt og dermed frostsprengning om vinteren.
Jo jeg vil ha den som den er i bunn og grunn. Tror du mine forsterkningsideer kan være ok? Kanskje litt i overkant, men bedre det synes jeg.

B boffe2016 skrev:
Jo jeg vil ha den som den er i bunn og grunn. Tror du mine forsterkningsideer kan være ok? Kanskje litt i overkant, men bedre det synes jeg.
Rännebro var nytt for meg, takk.

Det ser ikke ut til å være en ny sprekk på bildet i hvert fall. Jeg ville ha banket og børstet av alt løst materiale. Om nødvendig, gå over med høytrykkspyler. Bland sammen noe A- eller B-mørtel avhengig av hvor hard du tror den eksisterende overflaten er.

For å få mørtelen til å sitte litt bedre kan du blande sammen en primer av sement og vann som du pensler på før pussingen.

Hvis du vil at den nye pussen skal se eldre ut, kan du smusse den til med jord før den har tørket ferdig. Bland vann og jord og smør det på direkte. Vask av etter et par dager så ser pussen gammel ut.

• Liker
boffe2016
  • Laddar…
C Carl Johansson skrev:
Det ser ikke ut til å være en ny sprekk på bildet i alle fall. Jeg hadde banket og børstet av alt løst materiale. Hvis nødvendig, gått over med høytrykksspyler. Bland til litt A eller B mørtel avhengig av hvor hardt du synes den eksisterende overflaten er.

For å få mørtelen til å sitte litt bedre, kan du blande til en primer av sement og vann som pensles ut før pussing.

Hvis du vil få den nye pussen til å se eldre ut, kan du skitne den til med jord før den har herdet ferdig, blande vann og jord og smøre på direkte. Vask av etter et par dager så ser pussen gammel ut
Stort takk for innspill. Alt er av glede. Primer skal det garantert bli. Det der med jord hørtes bra ut. Det jeg ser hittil er at det ser ut til å være selve pussen som har løsnet på grunn av en gammel sprekk oppe som man ser. Den tetter jeg igjen med mørtel.

B boffe2016 skrev:
Stort takk for input. Alt er til glede. Primer skal det garantert bli. Det der med jord hørtes bra ut. Det jeg ser hittil er at det virker som selve pussen har løsnet på grunn av en gammel sprekk øverst som man ser. Den setter jeg igjen med bruk.
sprekken ser gammel ut og du kan nok med letthet legge den igjen med bruk. Kult prosjekt du har foran deg!

B boffe2016 skrev:
Stort takk for input. Alt er til glede. Primer skal det garantert bli. Det der med jord hørtes bra ut. Det jeg ser hittil er at det virker som selve pussen har løsnet på grunn av en gammel sprekk øverst som man ser. Den setter jeg igjen med bruk.
Det blir nok bra det der, g

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.