Har tenkt å åpne til mønet og da begynne med å sette inn en mønebjelke for å slippe å se på masse fagverk når man er i rommet. Denne støttes da på en søyle som går langsmed kortvegg ned til sålen og en annen som settes der pipa finnes i dag (den rives). Huset er en etasje med kjeller og loft (som da forsvinner).
Som helt uten kunnskap lurer jeg på om det ikke går an å ta en kortere søyle på "loftet" som deretter står på kortveggen i stedet for å ta den hele veien ned til sålen. Selvfølgelig må man spre lasten. Er dette mulig?
Bonusspørsmål.
Kan man ha en mønebjelke som er 12m lang uten støtte i midten? Forutsetter HAE/HAB av "rimelig" dimensjon.
Som helt uten kunnskap lurer jeg på om det ikke går an å ta en kortere søyle på "loftet" som deretter står på kortveggen i stedet for å ta den hele veien ned til sålen. Selvfølgelig må man spre lasten. Er dette mulig?
Bonusspørsmål.
Kan man ha en mønebjelke som er 12m lang uten støtte i midten? Forutsetter HAE/HAB av "rimelig" dimensjon.
Hei Nizztos! Med enkel matematikk må kortveggene forsterkes opp til dobbel styrke, ettersom det totale antallet bærende vegger halveres med en mønebjelke. Og med samme logikk på den korte søylen, så må du erstatte den tapte sidestabiliteten med minst like sterke diagonale platestag i taket, eller hva det heter. All styrke som man tar bort må altså erstattes på en eller annen måte. Det kalles i en takkonstruksjon for at "byggherren er ansvarlig for takets og bygningens totale stabilitet". Og at det er bygningens grunnleggende stabilitet i stamme som til slutt avgjør hvor sterkt taket blir. Hvor lang man kan lage en mønebjelke vet jeg ikke. Men jeg tror at lange mønebjelker er vanligst i kombinasjon med lette platetak. Best er nok å spørre en takkonstruktør! Med vennlig hilsen; PerOF
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
"ingen tverrsnitt tåler valgt belastning" Bytte limtre mot Taknockbjelke i fagverk (stål) hjelp!
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi -
Feste mønekam på hagestue mot eksisterende hus
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi -
Feste mønebjelke på vinterhage mot eksisterende hus
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi