Hei Fottfolk,
Lest en del tråder om stålbjelker og fagverk, ser at det finnes mye kunnskapsrik folk som hjelper oss medlemmer, nå ville jeg blitt utrolig takknemlig om noen hadde mulighet til å kikke på mitt "problem" nedenfor.
Garasje er fra starten tenkt med takåser i 270x90 limtre, alternativt lettbjelke HB350s.
(overveier pris vs arbeidstimer)
So far so good
Opprinnelig tanke var 115x495mm limtre som mønebjelke, men da får jeg en søyle rett midt i det åpne området i garasjen, noe som vil drive meg til vanvidd.
Skriver inn målene på byggbeskriving.se og får at ingen bjelke klarer denne lasten.
Så kommer det vanskelige, jeg har 11.5 m spennvidde på store delen i garasjen.
Tidligere hadde jeg en søyle dvs 6m limtredrager - søyle - 6m limtredrager.
Ingen trebjelke klarer denne lasten så da tenker jeg selvfølgelig, STÅL og fagverk?
jeg har en god venn som driver firma som kan produsere fagverket til meg, men ikke hjelpe med beregningen.
Har dere mulighet til å si hvordan fagverket bør lages for å klare påkjenningen?
Bedre å ta i litt ekstra i materialet enn at det svikter mm
Tegninger og info nedenfor:
STOR TAKK PÅ FORHÅND OM NOEN FANTASTISK SJEL VIL HJELPE TIL
Er ingen ekspert i emnet men det er lett å forestille seg at en jernbjelke ville vært sterkere men det er jo ikke alltid så enkelt. Skulle tro at en slik stående bjelke i ditt tilfelle blir veldig høy.......Såpass høy at det nok er enklere å konstruere om alt sammen og kanskje velge en annen type takstol. men den kanskje da trenger å stå på et annet slags underlag og ja det meste kanskje blir feil.......Å bygge såpass stort i tre og slippe stolper inne er nok ikke så enkelt. Da er det nok enklere å ha stolper og så porter den andre veien så man får som fag og ikke blir forstyrret av dem. Har man porter på kortsiden så er jeg enig i at stolpen ville bare føles i veien. Men to fag fra andre ledden ville ikke blitt slik. Da kunne man til og med ha en vegg halvveis inn og stolpen trylles bort.
Er ingen ekspert på emnet men det er lett å forestille seg at en jernbjelke skulle være sterkere men det er jo ikke alltid så enkelt. Skulle tro at en slik stående bjelke i ditt tilfelle blir veldig høy.......Såpass høy at det nok er enklere å konstruere om alt sammen og kanskje velge en annen type takstol. Men den kanskje da trenger å stå på noe annet slags underlag og ja det meste kanskje blir feil.......Å bygge såpass stort i tre og slippe søyler inne er nok ikke så enkelt. Da er det nok enklere å ha søyler og så porter i den andre retningen så man får som fag og ikke blir forstyrret av dem. Har man porter på kortsiden så er jeg enig i at søylen bare ville kjennes i veien. Men to fag fra den andre retningen ville ikke bli sånn. Da kunne man til og med ha en vegg halvveis inn og få søylen til å forsvinne.
Platen er allerede støpt så det blir vanskelig å vri på garasjen
Jeg tenker mer på en fagverkskonstruksjon snarere enn type I eller H bjelke, man ser jo ridehus/lager/gymnastikksaler med gale spennvidder med fagverk i taket.
Har også tatt inn tilbud på saxtakstoler som en plan B Man mister litt i høyden men det ville helt klart funke.
Det finnes mange kreative løsninger på dette, men det krever konstruksjonsberegninger, og om ingen har tid og lyst til å gjøre det gratis for deg, må du nok engasjere en konstruktør for noen timers arbeid. En mulig løsning kan være å bruke en ramme/saks/fackverkstakstol bare der du har stolpen, og støtte bjelkene på den. Du mister takhøyde lokalt der takstolen sitter, men slipper stolpe og får åpenhet på begge sider. Kanskje må du sette sammen 2-3 takstoler for å klare belastningen. Bare en av mange mulige løsninger. De fleste takstolfirmaer har takstolsprogram som enkelt gjør beregningene.
Platen er allerede støpt så det blir vanskelig å vri på garasjen
Jeg tenker mer en fagverkskonstruksjon i stedet for typ I- eller H-bjelke, man ser jo ridehus/lager/gymnastikksaler med gale spennvidder med fagverk i taket.
Har også hentet inn tilbud på saksetakstoler som en plan B Man mister litt høyde, men det ville helt klart fungert.
Finnes masser av kreative løsninger på dette, men det krever konstruksjonsberegninger, og om ingen har tid og lyst til å gjøre det gratis for deg så må du nok ansette en konstruktør for noen timers arbeid.
En tenkbar vei kunne for eksempel være å bruke en ramme/saks/fagverkstakstol bare der du har stolpen, og støtte bjelkene på den. Du mister takhøyde lokalt der takstolen sitter, men slipper stolpe og får åpent på begge sider. Kanskje må du sette 2-3 takstoler sammen for å klare lasten. Bare en av mange tenkbare løsninger.
De fleste takstolsfirmaer har takstolsprogram som enkelt gjør beregningene.
Jeg kan absolutt betale en slant for det, men noen liker å hjelpe andre som en god gjerning og får selv hjelp med annet her på forumet. Men ellers får jeg ansette noen det er en liten slant i dette byggeprosjektet
Skal garasjen være helt åpen eller ifølge tegning delt opp?
Den brede delen blir helt åpen, den smalere delen er avskilt, halv/halv bod samt enten plass for plentraktor eller verksted med maskiner som støver. Ikke helt klart ennå
Jaha, ja dessverre er huset der så om jeg ikke kjøper en Fiat 500 får jeg ikke plass
ja det kan jo bli litt trangt kanskje.........I dette tilfellet hadde jeg nok akseptert stolpen. Er det plass til en bil både foran og bak så tror jeg ikke at den blir i veien så mye at det ville forstyrre enormt. Kan være en bra greie også da man kan gå ned med el og trykkluft sentralt.
Jaha, ja dessverre er huset der så om jeg ikke kjøper en Fiat 500 får jeg ikke plass
[bilde]
[bilde]
Men på plantegningen har du jo en innervegg og en trapp nesten der stolpen er. Går det ikke an å flytte stolpen så den blir del av innerveggen (eller er planskissen ikke aktuell lenger?)?
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.