Har litt funderinger på mitt glassede uterom jeg holder på å bygge. Det skal opp en mønebjelke, som skal festes mot eksisterende hus. Det er stående lockpanel og innenfor husveggen i den høyden er det stuen med kipptak. Det betyr at jeg ikke kommer inn på f.eks. loftet for å kunne forsterke litt.
Holder det å feste en mønebjelke mot eksisterende fasade med f.eks. bjelkesko, eller trenger jeg forsterke noe mer? Den er 90x270 og ca 4 meter lang.

Støtten som trengs er vel sannsynligvis nedenfra?
Ville det være tenkelig å sette en regel/stolpe langs veggen ned til grunnmuren?

Så på noen gamle bilder av huset innvendig. Denne bjelken som går vertikalt opp er rett utenfor der mønebjelken vil gå.
Kunne ha en bjelke fra bakken, men har ikke forsterket plattingen der, så da må jeg skru opp plankene igjen og fikse. Hvis det er nødvendig så får jeg vel gjøre det, men unngår det gjerne.
Hvordan ville det fungert med en bjelkesko og så en kortere bjelke som jeg fester i veggen under som ekstra støtte? Med håp om at den kommer til bjelken som man ser på bildet. Må vel teste å bore og se om jeg får motstand etter facadeplanken kanskje?

• Bygging av loftsrom, med synlig isolasjon og trebjelker, en vertikal regel som når nesten til toppen av taket.
  • Liker
hus520
  • Laddar…
Jeg tror det holder med bjelkesko. Pass på å feste det i den stående stenderen bak. Du kan jo også skru de siste takbjelkene på noen steder i den eksisterende panelen på veggen.

Det er ikke hensiktsmessig å feste inn en limtrebjelke med en bjelkesko, det gir normalt for liten oppleggsflate. Dessuten kan man mistenke at lasten på bjelkeskoen blir for stor. Man bør dessuten unngå bjelkesko ved synlige montasjer. De er ikke pene. For å kunne vurdere lasten som bjelken formidler, og dermed egnet type støtte, bør vi få vite uterommets mål, både bredde og dybde.

Uteplassen er 4 m dyp og 6 meter bred.

• Et uferdig uterom med hvit ramme på en treterrasse foran et hus, med åpne glassdører og verktøy rundt.
Med snøsone 2,5 blir lasten på innfestingen ca. 18 kN, dvs. drøyt 1800 kg. Det krever en limtrestolpe, for eksempel 90x90. I tillegg må konstruksjonen stabiliseres i forkanten hvis du ikke skal ha et tett tak med råsport eller lignende. Dette gjøres enklest med diagonalstag av en eller annen form i takets plan.

Det sitter 42x120 mot veggen for ytterveggen av uterommet. Det er en byggesett kjøpt av skånska byggvaror. Den har de skrevet skal være der.
Kommer til å være kanalplasttak.
Legger ved bilde av skissen.

• Illustrasjon av en veranda bygget med 42x120 mot yttervegg, viser dimensjoner og kanalplasttak.
Hvor sitter denne 42x120?

Fest i veggen med fransk skrue. Limtrebjelken på kortsiden hviler på den.

Man må sørge for at innfestingen av støttebjelken tåler den aktuelle belastningen. Den er halvparten så stor ved kortsidene som på midten. I tillegg må man sjekke opplagstrykket slik at det ikke blir for stort. Jeg kommer tilbake litt senere i dag, må fikse et par ting først.

Takk, ingen hast! Det på kortsidene er jo beregnet av Skånska byggvaror da de har sendt med den samt sagt at den skal brukes så. Derimot mønebjelken har de ikke sendt med noe for eller skriver hvordan den skal festes av forklarlige grunner. Den føles som det viktige punktet.

Du skulle trenge å ha et opplegg for din mønebjelke som er 90 mm bred og minst 70 mm dyp. Du kan selvfølgelig velge samme metode som for sideveggenes bjelkefeste, men da blir det veldig mange og lange skruer. Du bør dessuten være forsiktig med å belaste tømmeret i veggen mer, med tanke på at den allerede tar en ganske tung byrde. Den beste løsningen er en ekstra søyle. Det må ikke være limtre. Du kan ta to vanlige trelekter av rimelig holdfasthetsklasse (f.eks. C24) og skru dem sammen.

Om kanalplasten på taket er ordentlig festet så holder det nok som avstivning.

Når jeg ser på bildet, ser jeg jo at støttene for sideveggens bjelker går hele veien ned, så mye av det jeg skrev i forrige innlegg føles ikke relevant. Gjør på samme måte i midten, men bruk to slike lekter utenpå hverandre, så blir det bra. Beklager.

• Liker
hus520
  • Laddar…
Da er det jo så klart et problem til... Et stykke opp så går panelet ut ca 50mm.
Bør jeg da først sette en 45-regel og deretter ytterligere to utenpå det som går helt opp? Eller holder det med en 45-regel som går opp til skjøten på bildet, og deretter bare en til som går helt opp til mønet?

• Vegg med hvit panel og vertikal skjøt, samt et vindu under. En elektrisk kabel går langs panelet.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.