Ser på å bygge om huset mitt fra 30-tallet litt og lurer på om noen vet om det går an å regne på/vite om man kan sette en søyle mot den gamle syll. Er i så fall i den ene enden av en mønebjelke som ville blitt nesten 9m lang. Jeg kommer til å rive murstocken og da "vet man" at man kan sette en søyle der, men jeg skulle ønske å ha den lenger bort så man slipper en søyle midt i rommet. Problemet er at da vet man nok ikke at man kan stille den på noe som holder vekten. Det finnes jo en syll under "platen" men hva er kvaliteten på den og går den i det hele tatt å bruke?

Tegnet det jeg skulle ønske å gjøre med en rød søyle fra møne til syll. Går det an å innenfra forsterke på noen måte, typ mellom syll og gulv, så man vet at det holder eller er man uansett offer for antagelser og gjetninger?

Observer at syllen synes dårlig på denne gamle tegningen som jeg har fått fra bygningskontoret, men det er det eneste jeg har.

• Skitse av et hus med en rød linje fra takmøne til bunnsyling, viser plassering av en foreslått støttesøyle for renovering.
Grunnmuren er laget med såkalte utbreidde plater som var veldig vanlig frem til ca. 1960. Man trenger å vite hvordan det ser ut under disse, makadam eller trepæler? Under alle omstendigheter bør man ikke legge en ny søyle på annet sted enn der den gamle hjertemuren finnes. Dette virker å være et prosjekt som krever rett så gode kunnskaper i bygningskonstruksjon og eldre bygningsteknikk.

Takk!

Omtrent som jeg trodde. Må nøye meg med en søyle der den gamle pipevegg gikk, forutsatt at konstruktøren ser at det fungerer med belastningen.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.