Skal begynne å bygge påbygd garasje med 145mm regelstamme med åpning for 2 stk garasjeporter ved siden av hverandre (255mm mellom hverandre).
Portene havner på langsiden så dimensjonering for takstolene trengs, noe jeg har beregnet med verktøyet hos svensk trematerial.
Ved hver garasjeport vil jeg skjære ut ca 120mm rett ned for å lage en forsterkning, slik at det blir ca 100mm betong over kanten på kantelementet i henhold til støperens instruksjoner.

Spørsmålet er om den lille biten kantbjelke som blir mellom garasjeportene (255mm bred) er nok for å holde opp limtrebjelken over? Hva jeg kan se på andre bygg behøves det ikke noe spesielt ved brede garasjeporter, ofte skrur man 2-3 45-regler på hver side av garasjeporten. Men selve opplaget mot kantbalken?

Limtrebjelken vil ha 3 stk opplag, garasjeportene er 2,5m/stk, så den blir ca 5,5m, skal ifølge beregningen uten problemer bære av 90x90 (dette blir dog 2 stk 145x45mm limskrudd). Kraften på ytterpelarene blir 17,353 kN og midtpelaren blir 57,234 kN.

Da kantbjelken er vanlig 400mm høyt kantelement fylt av en 350mm bred vot med innstøpt villabøyle, vil kun 45mm stå rett over kantbjelken. Dette tenkte jeg å endre til 190mm (nedhøvlet 195) på begge sider og midten siden vi likevel skal ha installasjonslag på innsiden (145+45), som innebærer at ca 90mm står rett over kantbjelken.

Trenger jeg bekymre meg mer? Jeg kan ikke se at noen andre prosjekter forsterker spesielt ved siden av garasjeportene?

Oversikt stamme
Illustrasjon av garasjestamme med 145 mm regelverk, viser to åpninger for garasjeporter på langsiden og plassering av limtrebjelker over portene.

Oversikt kantbjelke
Byggetegning viser oppsett av kantbjelke med tykkelser for betong, cellplast og syll i millimeter.

Beregning limtre
Illustrasjon av garasjebygging med to porter, dimensjoner og belastningsberegning. Viser plassering av stolper og takkonstruksjon.

Sist redigert:
Jeg gjorde en rask sjekk og du skal klare ca 70 kN på den kantbjelken om du har minst EPS 300 under punktlasten og morene i grunnen. Minst 2ø12 i bjelkens overkant og underkant.

W witten skrev:
Jeg gjorde en rask sjekk og du skal klare ca 70 kN på den kantbjelken om du har minst EPS 300 under punktlasten og morene i bakken. Minst 2ø12 i bjelkens overkant og underkant.
Takk for svaret.
Det ligger kraftige villabøyler langs hele kantbjelken, så den delen er jo oppfylt.
Er det beregnet på at overflaten bare er 255mm?

M mackan_kal skrev:
Takk for svaret.
Det ligger kraftige villabyglar langs hele kantbjelken, så den delen er jo oppfylt.
Er det beregnet på at flaten bare er 255mm?
Nei på 350 mm som i detaljen. Bøylene trengs også, men det trengs armering i bjelkens langsretning for å ikke få et bøyebrudd i bjelkens underkant under søylen.

Kantelement pleier ikke finnes i den høyholdfaste celleplasten jeg nevnte så der får man spesialtilpasse.

Med 255mm mente jeg at midtpilaren mellom garasjeportene blir så bred, altså, det blir ikke bare 90mm rett ned i platen, men 255x190mm. Bøylene er sveiset sammen med nedre og øvre langsgående armeringsjern, så det er som en konstruksjon, se bildet nedenfor. Der ser man dels utsparingen for garasjeporten (uskarpt bilde) samt et bedre bilde på et annet hjørne hvor man ser all armeringen.

Så regnet jeg på om man har to separate avvekslinger, da ser man at punktbelastningen på ytterpilarene er 23 kN. Med to slike ved siden av hverandre blir det 46 kN. Er dette mye å sette på en standard kantbjelke?
Se bildet nedenfor.

Byggeplass med fundament og armeringsjern til garasje, delvis dekket av snø; trær og en hvit bygning i bakgrunnen under en mørk himmel.
Snødekket byggeplass med armeringsnett og trekantet ramme. Uttak for garageport og rør synlige.
Tegning av en garasje med spesifikasjoner som antall søyler, åpningsmål og belastningsberegninger for to ulike konstruksjoner.

M mackan_kal skrev:
Med 255mm mente jeg at midtstolpen mellom garasjeportene blir så bred, dvs. det blir ikke bare 90mm rett ned i fundamentet, men 255x190mm. Bøylene er sveiset sammen med de nedre og øvre langsgående armeringsjernene, så det er som en konstruksjon, se bildet nedenfor. Der ser man dels utsparingen for garasjeporten (uskarpt bilde) og et bedre bilde av et annet hjørne der man ser all armering.

Så regnet jeg på om man har to separate avvekslinger, da ser man at punktbelastningen på ytterstolpene er 23 kN. Med to slike ved siden av hverandre blir det 46 kN. Er dette mye å sette på en standard kantbjelke? Se bildet nedenfor.

[bilde] [bilde] [bilde]
Da forstår jeg hva du mener! Den målingen, mellom stolpene, har ikke så stor betydning. Ser rolig ut med armeringen også. Cellplastens hardhet og grunnen pleier å være de svakeste delene.

Ytterligere et bilde jeg slengte sammen så man får det i 3D.

Marken er kanon, sand. Så 16-32 makadam på det. Men cellplasten er bare vanlig kantelement. Det er dessverre inget jeg har reflektert over. Kan man bytte ut den rett under bare, platen er jo allerede ferdigarmerad..

3D-illustrasjon av en betongplate med isolering og fiberforsterket betong. Viser midtpelare, infart og overlappende mål.

Vær oppmerksom på at jeg svarer litt i all hast, men husk at armering svekkes betydelig hvis man sveiser på dem.

M mackan_kal skrev:
Ytterligere et bilde jeg slengte sammen så man får det i 3D.

Marken er kanon, sand. Så 16-32 makadam på det. Men celleplasten er bare vanlig kantelement. Det er dessverre ikke noe jeg har reflektert over. Kan man bytte ut den rett under bare, plata er jo allerede ferdigarmerad..

[bilde]
Kanon og kanon med sand vet jeg ikke, i geoteknisk kategori 1 som dette tilhører får du ta 100 kPa på sand henholdsvis 200 kPa på morene.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.