Egentlig så burde jeg nok bare la mine to bilder tale for seg selv. Akkurat nå sitter jeg bare og ler, men burde kanskje gråte... :wow:
Jeg er ikke snekker, markentreprenør eller støper eller... Jeg er bare en helt vanlig svensson som ikke kan la være å lure på om dette virkelig har gått riktig for seg på noen måte i det hele tatt. Selv kan jeg nemlig ikke det. Muligens at støttestolpen er riktig plassert på toppen. Men resten, herregud.... :banghead:
Mine funderinger:
Finnes det noe yrkesstolthet når man etterlater en decimeter lang flis i stolpen?
Hvorfor venter man ikke med å skru på stolpen når man vet at den skal støpes om og rett?
Hvorfor sørger man ikke for å ha en lengre avstand mellom støpingen og søylens underkant. Regnvann kommer vel til å mumse seg opp i treet nedenfra når det treffer støpingen?
Egentlig så burde jeg nok bare la mine to bilder tale for seg selv. Akkurat nå sitter jeg bare og ler, men burde kanskje gråte... :wow:
Jeg er ikke snekker, markentrepenør eller støper eller... Jeg er bare en helt vanlig svensson som ikke kan la være å fundere på om dette virkelig har gått riktig for seg på noen måte i det hele tatt. Selv kan jeg nemlig ikke det. Muligens at støttestolpen er riktig plassert øverst. Men det øvrige, herregud.... :banghead:
Mine funderinger:
Finnes det noen yrkesstolthet når man etterlater en centimeter lang flis i stolpen?
Hvorfor venter man ikke med å skru fast stolpen når man vet at den skal støpes om og riktig?
Hvorfor ser man ikke til å ha en større avstand mellom støpingen og pelarens underkant. Regnvann kommer vel til å suge seg opp i treet nedenfra når det treffer støpingen?
Kan man gjøre flere feil?
[bilde][bilde]
1. Nei... Hvis det skulle gå en flis så kan man vel anstrenge seg med å forsøke å lime den på igjen i det minste, skulle ikke det bli bra må man dessverre bytte stolpen. Håndverkeren tok nok en sjanse på at noen ikke skulle se det.
2. Det er vel greit å skru fast stolpen og lode inn for å få et referansepunkt hvor det skal graves for plint. Alternativt at man henger et lodd for å finne sentrum. Uansett har de jo mislyktes med å sentrere plinten.
Det ser jo ikke så pent ut, men funksjonsmessig er det jo ok.
Det ser ut som at du skal bygge en form for repos utenfor døren, da antar jeg at både støtte og flisete stolpe ikke lenger er synlige? Skal du sette plater i nivå med støtten ville jeg gjort helt annerledes med stolpens innfesting, brukt et annet beslag.
Hvordan skal det se ut når det blir ferdig?
Stolpen burde kles på med en eller annen ytterbord for å få litt større dimensjon som harmonerer med hjørnebordet man ser til høyre, og jeg hadde også malt den i samme farge. Det ser litt "pinneaktig" ut synes jeg.
Og som det ble skrevet tidligere, så skal det vel også til et trinn og overflate utenfor døren som kommer til å skjule plinten og nedre delen på stolpen.
Stolpen ser skjev ut, men det er vel forhåpentligvis en synsillusjon avhengig av hvordan bildet er tatt.
Ser vel ut som stolpen følger panelet ganske bra. Punkt tre synes jeg ikke man kan si noe om, hva ville du ha, 10cm?
Så skjules vel alt av en trapp som noen sa.
Ser vel ut som stolpen følger panelet ganske bra. Punkt tre synes jeg ikke man kan si noe om, hva ville du ha, 10cm?
Så skjules vel alt av en trapp som noen sa.
Jeg tror vi har funnet snekkeren
Men ellers er jeg enig med Stefan. Skaden vil bli skjult av terrassen, avstanden ser ut til å være tilstrekkelig og jeg tror (håper) at søylen vil bli malt/kledd.
Forvisso har det kanskje ingen større betydning om det skal dekkes av en trapp. Men det ser helt sprøtt skeivt ut!!! Vi har et skjermtak på huset vårt der alle fire pilar til skjermtaket ble støpt samtidig med platen. De havnet helt riktig (ok, vi hadde en meget samvittighetsfull fyr som var ansvarlig for grunnlaget). Så jeg forstår ikke hvordan man kan få det så skeivt om man har tilgang til vater og tommestokk?
Jeg kan gjette hvordan plinten har havnet skjevt. Snekkeren har startet med en avstand hvor stolpen skulle havne fra veggen - skal vi gjette 1,4 m eller noe sånt, den avstanden stolpen sitter på i overkant. Så har han målt opp samme 1,4 m nederst - men glemt at panelet stikker ut et antall cm fra platen (synes jo tydelig på bildet).
Men det kan også være med vilje, akkurat som MathiasS sier.
Jo...men vet han/de eller vi hvordan sluttresultatet skal se ut angående alle detaljene....ingenting av søylen eller fundamentet kanskje synes og for funksjonens skyld så holder det nok....
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.