Skal sette opp overskapene på kjøkkenet. Hvilken treskrue er passende å bruke når det sitter doble gipsplater (13+13mm) og deretter er det en 45*70 regel som skruen skal sitte i. Hvilken dimensjon trenger den ha for at den skal sitte tilstrekkelig i regelen?

Gjerne raskt svar! Skapene må opp i morgen, ellers blir det skilsmisse :)

50-55mm montasjeskrue skal funke.

Jeg hadde nok tatt en lenger, ikke engang halve skruen i regelen jo.

Sent from my HTC Desire S using Byggahus

Det går jo åt minst 10 mm i skapet også. 13 + 13 + 10 -> 36mm så skal den jo dras i regelen.
Ta noe lengre enn 70 mm og kortere enn 100 (slipper komme ut på andre siden av veggen)

5*80 eller 90 minst. du trenger å komme inn i regeln med litt gängvarv for at det skal sitte fast.

• Liker
Elkludde
  • Laddar…
Tommelregel for skrue er at minst halve skruen skal være i det festende elementet, for spikking gjelder minst 2/3. Så i ditt tilfelle skal du ha en skrue som går inn minst 36 mm i regelen, så da havner du jo på 70-80 mm. Jeg ville nok valgt 80 mm.

Det er et IKEA-kjøkken så baksiden av skapet er bare en tynn sponplate på et par mm, pluss festet. Så har funnet montasjeskruer som er 4,2x65mm. Dette innebærer at minst halve skruen bør komme inn i lekten. (Baksiden + feste + doble gipsplater = ca 30mm. Da står det igjen ca 35mm av skruen, noe som nok burde være tilstrekkelig. Får håpe skapene blir hengende... heldigvis er det hun som lager maten :)

Men hvis skapene faller ned, blir det kanskje du som må lage maten....

• Liker
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp
Har du virkelig regler på alle festepunktene eller har du felt inn kortlingar? ;)

Jaja, kanskje var litt gnien:) Regnet vel først og fremst ikke med baksiden på skapet.
Men med tanke på hvor tungt et veggskap kan bli kontra hvor sjelden (aldri) man hører om skap som faller ned, så tror jeg det overdrives med skruvene.
Jeg skrudde mine skap i 11mm osb. Hvordan blir det med halve skruelengden? Må jeg ta en maks 20mm lang skrue da;)

Jeg har felt inn kortlinger. Så det skal finnes festepunkter til alle skap, om jeg har målt riktig :)

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.