ClasseClas
En liten brasklapp. Skogsindustrierna anbefaler ikke spikerpistol ved panelspikring.
Spikring med spikerpistol bør unngås fordi
spikerne lett trenger inn for dypt i panelbordene
og bidrar til fuktinntregning ved spikerhodet.
Mer info finnes her: http://www.byggbeskrivningar.se (Se Utvendig->Utvendige trepaneler). Det finnes en del gode tips om lekterdimensjon, spikerdimensjoner og hvordan man spikrer/skruer panelen.

Sist redigert:
Det er riktig. Det gjelder å stille inn slagdybden så spikerhodet ikke trenger ned i bordet. Gjør man bare det så er det ingen problem.

hei
men du mener vel underbordene nå?
lr var det Z-panel?
underbord holder med 2,5" altså 60 spiker.
låsen er det 4" som gjelder, intet annet!

mvh
snickar estwing

Det er lite i BYGG-AMA om dette med å spikre utvendig panel. Men visst, det er opp til hver enkelt å spikre med de spikre man anser som egnet. For meg er det en styggelse, å hamre opp panel med 3-er eller 4-er, ser forferdelig ut. Se her hvordan det ser ut = http://www.byggahus.se/forum/fasad/89469-nymonterad-panel-fel.html

Så det er i Hus AMA reglene finnes som du refererer til?
Eller heter det Bygg AMA?

P
Det heter Hus-AMA.
Å referere til den andre tråden der spikene er slått inn noe usymmetrisk i den grunnmalte panelen er bare latterlig. Be om å få et helhetsbilde av panelen når den er ferdigmalt og se hvor "jævlig" det ser ut.

Det holder godt med 60 mm galvad skuddspiker i underbordene.

under bjelkene skal spikres sikksakk også, ikke samme side eller dobbelspikre!
mv
snekker estwing

Er enig med estwing.....
Har også hørt at det holder å spikre en spiker f.eks. oppe i venstre hjørne, under taket, så en spiker nede i høyre hjørne av underbordet.

For min del så handler det om 21x145-bord med kælnotlist så jeg spikrer nok mine bord på begge sider i hver spiklekter.

Selvfølgelig er det galvanisert spiker som gjelder.

/Jonas

J JonasHolm skrev:
Er det ikke et problem at spikeren går gjennom vindsperren bak lektene?

/Jonas
Ifølge Moelven

Spikeren må ikke være så lang at den skader vindsperren bak panelet. Diameteren skal være minst 2,8 mm i diameter.

M@ng@n M@ng@n skrev:
Ifølge moelven

Spikene må ikke være så lange at de skader vindsperren bak panelet. Diameteren skal være minst 2,8 mm i diameter.
Gratulerer med dagens trådlyft @M@ng@n

• Liker
erkka og 1 annen
  • Laddar…
Lurer på om TS har oppdaget noen skader ennå? Kanskje rust på spikene?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.