82.704 lest ·
26 svar
83k lest
26 svar
Størrelse på spiker til fasadpanel
Side 1 av 2
Hei!
Jeg skal spikre (spikerpistol) ny panel på fasaden, men jeg blir litt usikker på hvilken dimensjon på spiker jeg skal velge.
Panelen er 21mm tykk og spikres på spikerslag som er 28mm tykke.
Ifølge min logikk burde riktig spiker da være 50mm lang, siden lengre spiker bare går gjennom spikerslagene og inn i vindsperren, noe som ikke burde være noen fordel. Men når jeg ser på anbefalte spikerlengder for panel, anbefales det 65mm eller 75mm lange spiker, noe jeg synes er rart, eller har jeg uvanlig tynne spikerslag?
Hvilken størrelse på spiker skal jeg velge, og er det noen fordel å betale ekstra for spiker med lim på som for eksempel Senco har i sitt sortiment for å få ekstra bra feste med spikerne?
/Jonas
Jeg skal spikre (spikerpistol) ny panel på fasaden, men jeg blir litt usikker på hvilken dimensjon på spiker jeg skal velge.
Panelen er 21mm tykk og spikres på spikerslag som er 28mm tykke.
Ifølge min logikk burde riktig spiker da være 50mm lang, siden lengre spiker bare går gjennom spikerslagene og inn i vindsperren, noe som ikke burde være noen fordel. Men når jeg ser på anbefalte spikerlengder for panel, anbefales det 65mm eller 75mm lange spiker, noe jeg synes er rart, eller har jeg uvanlig tynne spikerslag?
Hvilken størrelse på spiker skal jeg velge, og er det noen fordel å betale ekstra for spiker med lim på som for eksempel Senco har i sitt sortiment for å få ekstra bra feste med spikerne?
/Jonas
Det er ikke bare lengdene som skiller mellom 50 og 65 henholdsvis 75 mm spiker.
De blir også grovere med økende lengde.
Grovheten påvirker blant annet utdragsholdfastheten, skjærholdfastheten og bestandigheten.
De blir også grovere med økende lengde.
Grovheten påvirker blant annet utdragsholdfastheten, skjærholdfastheten og bestandigheten.
Da satser jeg på Gunnebo. Det er den spikeren jeg har brukt hittil, og det virker litt tungvint å få tak i Senco-spiker. Da må man jo dra til en av deres forhandlere, og deres hovedbeskjeftigelse er jo knapt å lagre spiker. Gunnebo kan man jo kjøpe på hvilken som helst K-Rauta.
Takk for hjelpen.
/Jonas
Takk for hjelpen.
/Jonas
Om du nå mener spiker for spikerpistol, som jeg mistenker siden du snakker om Senco, så er den normalt like grov uansett lengde.anaitis skrev:
Skuddspikeren sitter mye hardere enn den vanlige. Skulle man trenge å dra ut en spiker som har kommet feil er det knapt så det går.
Jeg ser ingen som helst vits med å skyte med spiker som skal stikke ut en tomme på baksiden. Jeg har spikret all panel med 50mm og den har ikke vist noen tendens til å falle ned.
Ifølge reglene skal det være huggen spiker (kamspiker) og rustfritt. 75mm låter riktig.Milkshaken skrev:
http://www.beijerbygg.se/templates/BB_ProduktListingFlera.aspx?id=9911
Sist redigert:
Grundstött
· Halland
· 28 345 innlegg
JonasHolm, jeg er helt enig med deg!JonasHolm skrev:
Hvorfor bruke spiker som går ut i tomme luften (eller inn i isolasjonen)?
Har selv spikret panel utenpå isolasjon med 22 mm spikerregel.
Brukte 60 mm spiker (ingen pistol, håndspikret),
og 75 mm spiker for kubbingslaget.
Ingen panelbord falt ned på 20 år.
I ditt tilfelle ville jeg nok også brukt 60 mm spiker for å få det til å sitte godt,
50 mm går ikke gjennom spikerregelen mer enn med spissen.
Men stå på ditt!
//KoW
Grundstött
· Halland
· 28 345 innlegg
Som det ble skrevet ovenfor, så handler det om pistolspiker, og alle lengder (unntatt 90mm) er like grove.
Det jeg er bekymret for er at spissene på spikrene skal rive opp duken hvis de stikker ut på baksiden og duken beveger seg. Stenderne sitter jo loddrett og lektene sitter jo vannrett, så mellom veggstenderne "henger" jo vindduken løst, så å si, slik at den kan bevege seg.
Så som skrevet ovenfor, forstår jeg ikke hva nytten er med at spikeren stikker ut gjennom vindduken og inn i isolasjonen bak. Det kan jo ikke påvirke kraften som kreves for å dra ut spikeren.
/Jonas
Det jeg er bekymret for er at spissene på spikrene skal rive opp duken hvis de stikker ut på baksiden og duken beveger seg. Stenderne sitter jo loddrett og lektene sitter jo vannrett, så mellom veggstenderne "henger" jo vindduken løst, så å si, slik at den kan bevege seg.
Så som skrevet ovenfor, forstår jeg ikke hva nytten er med at spikeren stikker ut gjennom vindduken og inn i isolasjonen bak. Det kan jo ikke påvirke kraften som kreves for å dra ut spikeren.
/Jonas
Slutter meg til de som kjører med 60 mm i dette tilfellet samt Gunnebo. Gunnebo funker i alle fall i de fleste tilfellene.
/Kent
/Kent