Vi holder på med våre hustegninger, kan noen hjelpe oss med følgende spørsmål:

Når vi lager tegningen, hvor stor plass kreves:
- El-sentralen
- Sentralstøvsugeren
- Styring av gulvvarme (Skjer det ved el-sentralen kanskje?)
- Alarm (Skjer det ved el-sentralen kanskje?)
- Har ønske om å kunne styre blant annet utendørsbelysning og visse armaturer innendørs fra plass ved inngangen, arealkrav for det?
- Trengs det en sentral for styring av ventilasjon? Hvor plasserer man den?
- Noe annet vi har glemt å tenke på?

Vi har ikke valgt oppvarming ennå, men om vi velger følgende, hvor stor plass kreves innendørs for styring?
- Varmepumpe
- Fjernvarme
- Bergvarme
 
EmMi skrev:
1- Elsentralen
2- Sentralstøvsugeren
3- Styring av gulvvarme (Skjer det ved elsentralen kanskje?)
4- Alarm (Skjer det ved elsentralen kanskje?)
5- Har ønsker om å kunne styre bl.a. utendørsbelysning og viss armatur innendørs fra plass ved inngangen, plassbehov for det?
6- Trengs noen sentral for styring av ventilasjon? Hvor plasserer man den?
- Noe annet vi har glemt å tenke på?
Vårt utstyr er moderne og har ca mål på:
1) Sett av bredde 80 cm, høyde 80/100cm og dybde 30cm
2) Normalt stor 40*120*40cm
3) vet ikke
4) normalt er 40*40*8cm nok
5) 20*20*5cm
6) Vi har denne i inngangen til stua fordi den normalt har en tempføler inni og vil da plassert ved utgang/inngang kunne gi feil temp.
Du mangler plass for Data, kabel-TV og Telefoni, sett av litt plass til dette også.
 
Hei
Hvis jeg forsto alt riktig skal dere bygge et nytt hus fra grunnen av?
Jeg ville ha valgt å lage et ekstra rom i f.eks. kjelleren på ca 15 kvm (avhenger av hvor stort huset skal bli). Der kan dere plassere all elektronikk, sentral, styringer med reléer tid/skumring, oppvarmingsutstyr for huset, vanntank m.m.
Jeg ville også ha bygd et buss-system i huset. Det innebærer at man trekker alle forsyninger (elektriske ledninger) ned til sentralen som er i det ekstra rommet. Altså at man trekker en forsyning per vegguttak samt lampeuttak m.m. Ikke som man vanligvis gjør i en vanlig installasjon, at man f.eks. syr sammen et antall vegguttak og noe belysning som er f.eks. i samme rom. Dette gjør at du selv veldig enkelt kan bestemme om du f.eks. vil at lampene i stuen skal tennes/slukkes samtidig som lampen på kjøkkenet med f.eks. en bryter ved ytterdøren, så er ikke dette noe problem. Bare litt raske endringer i sentralen! Også hovedenheten for alarmen plasserer dere her.
Dette koster selvfølgelig litt mer enn en vanlig installasjon fordi man trenger å felle inn mer rør og det går med litt mer kablage og sånt, men jeg ville absolutt gjort det!
Hvis dere f.eks. skal ha vannbårne sløyfer i alle rom, er det bare å trekke ned sløyfene til rommet i kjelleren og bruke det som husets utgangspunkt! Dette rommet vil bli husets hjerte!

Tenk på det før dere tar noen beslutning!

Mvh // Johan
 
Dessverre ser ikke situasjonen ut slik i dag at det blir noen kjeller, så vi kan nok ikke avsette et helt rom til dette. Håper at det går an å løse på et vis likevel...
Men det ville nok ikke være så dumt, føles ganske hi-tec! Har lest om noen som til og med kunne styre plenvanningen via datamaskinen... men det er nok ikke for oss vanlige "svenssons"...
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.