Vi holder på med våre hustegninger, kan noen hjelpe oss med følgende spørsmål:
Når vi lager tegningen, hvor stor plass kreves:
- El-sentralen
- Sentralstøvsugeren
- Styring av gulvvarme (Skjer det ved el-sentralen kanskje?)
- Alarm (Skjer det ved el-sentralen kanskje?)
- Har ønske om å kunne styre blant annet utendørsbelysning og visse armaturer innendørs fra plass ved inngangen, arealkrav for det?
- Trengs det en sentral for styring av ventilasjon? Hvor plasserer man den?
- Noe annet vi har glemt å tenke på?
Vi har ikke valgt oppvarming ennå, men om vi velger følgende, hvor stor plass kreves innendørs for styring?
- Varmepumpe
- Fjernvarme
- Bergvarme
Når vi lager tegningen, hvor stor plass kreves:
- El-sentralen
- Sentralstøvsugeren
- Styring av gulvvarme (Skjer det ved el-sentralen kanskje?)
- Alarm (Skjer det ved el-sentralen kanskje?)
- Har ønske om å kunne styre blant annet utendørsbelysning og visse armaturer innendørs fra plass ved inngangen, arealkrav for det?
- Trengs det en sentral for styring av ventilasjon? Hvor plasserer man den?
- Noe annet vi har glemt å tenke på?
Vi har ikke valgt oppvarming ennå, men om vi velger følgende, hvor stor plass kreves innendørs for styring?
- Varmepumpe
- Fjernvarme
- Bergvarme
Vårt utstyr er moderne og har ca mål på:EmMi skrev:1- Elsentralen
2- Sentralstøvsugeren
3- Styring av gulvvarme (Skjer det ved elsentralen kanskje?)
4- Alarm (Skjer det ved elsentralen kanskje?)
5- Har ønsker om å kunne styre bl.a. utendørsbelysning og viss armatur innendørs fra plass ved inngangen, plassbehov for det?
6- Trengs noen sentral for styring av ventilasjon? Hvor plasserer man den?
- Noe annet vi har glemt å tenke på?
1) Sett av bredde 80 cm, høyde 80/100cm og dybde 30cm
2) Normalt stor 40*120*40cm
3) vet ikke
4) normalt er 40*40*8cm nok
5) 20*20*5cm
6) Vi har denne i inngangen til stua fordi den normalt har en tempføler inni og vil da plassert ved utgang/inngang kunne gi feil temp.
Du mangler plass for Data, kabel-TV og Telefoni, sett av litt plass til dette også.
Hei
Hvis jeg forsto alt riktig skal dere bygge et nytt hus fra grunnen av?
Jeg ville ha valgt å lage et ekstra rom i f.eks. kjelleren på ca 15 kvm (avhenger av hvor stort huset skal bli). Der kan dere plassere all elektronikk, sentral, styringer med reléer tid/skumring, oppvarmingsutstyr for huset, vanntank m.m.
Jeg ville også ha bygd et buss-system i huset. Det innebærer at man trekker alle forsyninger (elektriske ledninger) ned til sentralen som er i det ekstra rommet. Altså at man trekker en forsyning per vegguttak samt lampeuttak m.m. Ikke som man vanligvis gjør i en vanlig installasjon, at man f.eks. syr sammen et antall vegguttak og noe belysning som er f.eks. i samme rom. Dette gjør at du selv veldig enkelt kan bestemme om du f.eks. vil at lampene i stuen skal tennes/slukkes samtidig som lampen på kjøkkenet med f.eks. en bryter ved ytterdøren, så er ikke dette noe problem. Bare litt raske endringer i sentralen! Også hovedenheten for alarmen plasserer dere her.
Dette koster selvfølgelig litt mer enn en vanlig installasjon fordi man trenger å felle inn mer rør og det går med litt mer kablage og sånt, men jeg ville absolutt gjort det!
Hvis dere f.eks. skal ha vannbårne sløyfer i alle rom, er det bare å trekke ned sløyfene til rommet i kjelleren og bruke det som husets utgangspunkt! Dette rommet vil bli husets hjerte!
Tenk på det før dere tar noen beslutning!
Mvh // Johan
Hvis jeg forsto alt riktig skal dere bygge et nytt hus fra grunnen av?
Jeg ville ha valgt å lage et ekstra rom i f.eks. kjelleren på ca 15 kvm (avhenger av hvor stort huset skal bli). Der kan dere plassere all elektronikk, sentral, styringer med reléer tid/skumring, oppvarmingsutstyr for huset, vanntank m.m.
Jeg ville også ha bygd et buss-system i huset. Det innebærer at man trekker alle forsyninger (elektriske ledninger) ned til sentralen som er i det ekstra rommet. Altså at man trekker en forsyning per vegguttak samt lampeuttak m.m. Ikke som man vanligvis gjør i en vanlig installasjon, at man f.eks. syr sammen et antall vegguttak og noe belysning som er f.eks. i samme rom. Dette gjør at du selv veldig enkelt kan bestemme om du f.eks. vil at lampene i stuen skal tennes/slukkes samtidig som lampen på kjøkkenet med f.eks. en bryter ved ytterdøren, så er ikke dette noe problem. Bare litt raske endringer i sentralen! Også hovedenheten for alarmen plasserer dere her.
Dette koster selvfølgelig litt mer enn en vanlig installasjon fordi man trenger å felle inn mer rør og det går med litt mer kablage og sånt, men jeg ville absolutt gjort det!
Hvis dere f.eks. skal ha vannbårne sløyfer i alle rom, er det bare å trekke ned sløyfene til rommet i kjelleren og bruke det som husets utgangspunkt! Dette rommet vil bli husets hjerte!
Tenk på det før dere tar noen beslutning!
Mvh // Johan
Dessverre ser ikke situasjonen ut slik i dag at det blir noen kjeller, så vi kan nok ikke avsette et helt rom til dette. Håper at det går an å løse på et vis likevel...
Men det ville nok ikke være så dumt, føles ganske hi-tec! Har lest om noen som til og med kunne styre plenvanningen via datamaskinen... men det er nok ikke for oss vanlige "svenssons"...
Men det ville nok ikke være så dumt, føles ganske hi-tec! Har lest om noen som til og med kunne styre plenvanningen via datamaskinen... men det er nok ikke for oss vanlige "svenssons"...
Klikk her for å svare