Hei på dere. Jeg har en hytte som trenger å rettes opp. Den står i en skråning og hviler i dag på 9 stolper som har forskjøvet seg litt. Huset er vel bygd rundt -62.

Målene på huset er omtrent 5x4m

Min tanke er kanskje å sette bjelker på høykant under (som bærebjelke) som kan stagge opp eksisterende bjelker (slik at man får bedre vektfordeling over hytta. Så støpe stolper med justerbare balksko). På den måten "løfte" hele konstruksjonen og sette den på nye stolper igjen, om dere skjønner hva jeg mener.

Men spørsmålet er hvor store bjelker jeg i så fall ville trenge for å ta vekten av huset?

Jeg tenker meg at man kanskje setter doble 45x?

Slik ser huset ut som skal løftes.

• Rød hytte i tre med hvite og blå vindusrammer står på en skråning, støttet av pilarer. Skog i bakgrunnen og blå himmel over.
N Nygge72 skrev:
Hei dere. Jeg har en hytte som skulle trenge å rettes opp. Den står i en skråning og hviler i dag på 9 søyler som har forskjøvet seg litt. Huset er vel bygget rundt -62.

Målene på huset er omtrent 5x4m.

Min tanke er kanskje å sette bjelker på høykant under (som bærebjelke) som får stagge opp eksisterende bjelker (slik at man får bedre vektfordeling over hytta. Deretter støpe søyler med justerbare bjelkesko). På den måten "løfte" hele konstruksjonen og sette den på nye søyler igjen, hvis dere forstår hva jeg mener.

Men spørsmålet er hvor store bjelker jeg i så fall ville trenge for å ta vekten av huset?

Jeg tenker at man kanskje setter doble 45x?

Slik ser huset ut som skal løftes
Her er en bra tabell fra treguiden.
https://www.traguiden.se/konstrukti...dbalkar-till-1-planshus/?previousState=100000

Tenkte du å støpe søyler to ganger? Tenkte du å løfte huset med de justerbare bjelkeskoene for så å støpe nye der de gamle står?

T Tompafix skrev:
Her er en bra tabell fra träguiden.
[lenke]

Tenkte du støpe plitar to ganger? Tenkte du løfte huset med de justerbare bjelkeskoene for så å støpe nye der de gamle står?
Jeg tenkte å erstatte de gamle søylene med nye med en litt bedre konstruksjon i så fall, slik at søylen typ står på en fot med målene 500x500m, deretter gå så nær undergulvet som mulig med søylen, og justerbar bjelkesko nærmest, slik at man kan justere i ettertid om man skulle ønske.

Så sette stivere mellom søylene slik at de støtter hverandre og ikke kan vippe/bli trukket unna så lett.

På den måten tenker jeg at man kan bytte mens det fortsatt hviler på nåværende søyler, bortsett fra ytterste raden der det heller mest. Der må man løfte huset først med midlertidige støtter, og støpe søylen på plass så den kommer så nær golvsponet mulig.

N Nygge72 skrev:
Jeg tenkte å erstatte de gamle plintene med nye med en litt bedre konstruksjon i så fall, så plinten typ står på en fot av målene 500x500m, så gå så nær undergulv som mulig med plinten, og justerbar bjelkesko nærmest, så man kan justere i ettertid om man skulle ønske.

Så sette strevere mellom plintene så de støtter hverandre og ikke kan vingle vekk/dra vekk så lett.

På den måten tenker jeg at man kan bytte mens det fortsatt hviler på nåværende plinter, bortsett fra ytterste rad der det heller mest. Der må man løfte huset først med midlertidige støtter, og støpe plinten på plass så det kommer så nær gulvspånene mulig
N Nygge72 skrev:
Jeg tenkte å erstatte de gamle plintene med nye med en litt bedre konstruksjon i så fall, så plinten typ står på en fot av målene 500x500m, så gå så nær undergulv som mulig med plinten, og justerbar bjelkesko nærmest, så man kan justere i ettertid om man skulle ønske.

Så sette strevere mellom plintene så de støtter hverandre og ikke kan vingle vekk/dra vekk så lett.

På den måten tenker jeg at man kan bytte
Hvordan har du tenkt å få på plass bjelkene langs hele husets lengde, vil ikke de gamle plintene være i veien da?

T Tompafix skrev:
Hvordan har du tenkt å få dit bjelkene langs hele husets lengde, vil ikke de gamle betongklossene være i veien da?
Man må jo sette dem så nært det går, eller eventuelt til og med bedre plassert enn de gamle

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.