Intro: kjøpte et renoveringsobjekt fra 50-tallet (borettslag) som virket greit nok til å forme etter egen smak og ifølge papirene sist renovert i -91. Fikk tilgang med verktøykasse i hånden, glad og fornøyd, og konstaterte at det de faktisk hadde gjort var å tapetsere lag nummer tre av tapet rett over betongpussen og et våtromsmatterompyntet lite bad som vi ikke engang skal snakke om. I resten av leiligheten skal jeg rive ut alt unntatt gulvene og skal sette opp renoveringsgips. Så begynte marerittet: porøs lettbetong og overforbruk av betongspiker i alt listeverk.

Skulle i går ta ut gammeldørkarmen som senere skal erstattes med ny, og det viste seg at byggere fra rundt -53 hadde murt inn spikrene (ca 15 cm betongspiker, se bilde nr 4) og deretter festet treet oppå. Samtlige vegger i leiligheten er porøs lettbetong så spikrene som fulgte med plankene rev med seg mer eller mindre halve veggen.

Tror ikke at grovspakkel er tilstrekkelig og det føles utenfor mine egenskaper da dette er mer enn å lappe "vanlige" knyttnevestore hull. Skal jeg ringe en håndverker og i så fall hvilken type (murer?)?

Er meningen at elektriker skal legge om elektrisiteten om bortimot en uke og pigge opp, og jeg gruer meg nå når jeg ser akkurat hvor porøse veggene er.

• Porøs lettbetongvegg med skader fra fjernet dørkarm, omgitt av verktøy og materialer på gulvet i et renoveringsprosjekt.
  • Porøs lettbetongvegg demontert rundt døråpning, med synlig skade. Verktøy og ryddeutstyr på tregulv i bakgrunnen.
  • Porøs lettbetongvegg med skadet dørpost, plastposer på gulvet, uoppusset rom med treparkett og et vindu som slipper inn dagslys.
  • Hånd med hanske holder en lang, rusten betongspiker foran en delvis revet murvegg, viser skader fra renoveringsarbeid.
Ganske vanlig i eldre leiligheter. I en leilighet min sønn hadde, fikset vi kjøkkenet. Det var umulig å få noen som helst plugg til å feste i den porøse veggen. Pluggen bare snurret rundt i hullet. Endte med at vi måtte bruke kjemankre for å sette opp skapene. Det fungerte bra.

Men de der skadene vi ser på bildene tror jeg ikke er så vanskelig å fikse med litt murbruk. Ikke så stor forskjell fra vanlig sparkling.

Purre
Ardex F5, Ardex A 828, gipssparkel eller lignende så er det ikke noe problem å reparere det der.

Purre Purre skrev:
Ardex F5, Ardex A 828, gipssparkel eller lignende så er det ikke noe problem å fikse det der.
Ser ut som de har F5 på lokale Beijers. Takk for tipset!

H hempularen skrev:
Ganske vanlig i eldre leiligheter. I en leilighet min sønn hadde, fikset vi kjøkkenet. Det var umulig å få noen som helst plugg til å feste i den porøse veggen. Pluggen bare snurret rundt i hullet. Endte opp med at vi måtte bruke kjemiankre for å sette opp skapene. Det fungerte bra.

Men de der skadene vi ser på bildene tror jeg ikke er så vanskelig å fikse med litt murpuss. Ikke så stor forskjell mot vanlig sparkling.
Takk for tipset om kjemiankre, det kommer nok trengs til eget kjøkken! Har tidligere bodd i eldre betonghus, men i annen del av landet og litt annen byggteknikk, da har det tyngste jeg satt opp vært en større elbass.

Murpuss og veggsparkel får jo gå, og en hel del tålmodighet. Føltes litt håpløst når man sto med et halvt blokk lettbetong i hånden i går.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.