Vi har et støpt trinn på en gammel sommerhytte ute i skjærgården. Jeg mistenker at trinnet har bidratt til at svillen har fått råte. Vi skal bytte ut svillen, men jeg lurer på hva man kan gjøre med selve trinnet. Svigerfar vil bende det ut med en spett, men jeg tror det er vanskelig å flytte. Et annet alternativ ville være å pigge det opp i deler og kvitte seg med det. Ytterligere et alternativ ville være å pigge bort den delen som er nærmest huset, men jeg er usikker på om det går å få en jevn og pen overflate.

Gammelt betongtrinn ved inngangen til en sommerhytte med rødmalt yttervegg og treplatting. Grass overflaten ligger rundt trinnet. Betongtrapp ved rød hytte med slitt treverk og gressplen. Trappen er nær husveggen, trekker fuktighet som kan forårsake råte i syllen. Betongtrapp foran en rød trevegg med mosedekke og råteskader ved grunnmuren på en sommerhytte. Tretrapp er montert ved siden av.

L
Antagelig står den rett stødig så det er synd å begynne å flytte den da den kan bli ustødig, eller havne skjevt. Skulle nok prøve å bore tett som en søm med f.eks. 16mm bor, før piggingen startes da kan man ha brukbar kontroll på hvordan snittet blir. I et senere stadium kan man ta diamantblad på vinkelsliperen og få snittet helt plant om ønskelig.

• Liker
Faridbe
  • Laddar…
Får for meg at steinen luter inn mot huset, altså at vann renner inn mot huset i stedet for ut fra huset.

• Liker
Faridbe
  • Laddar…
T topmount skrev:
Får för meg at stenen luter inn mot huset, altså at vannet renner inn mot huset i stedet for ut fra huset.
det er ganske flatt men det er ganske vindfullt og det renner ganske mye vann mot huset likevel.

Frem med sleggen. Om det ikke er armert betong så er det ganske lett å knekke.
/CC

• Liker
Faridbe
  • Laddar…
chris47 chris47 skrev:
Fram med sleggen. Om det ikke er armert betong så er det ganske lett å knekke.
/CC
Du har nok rett! Hytta er over 100 år og vi har ingen strøm der. Så slegge er trolig det enkleste alternativet. Jeg tester til helgen! :)

C
Det der er en klassiker. Slikt har garantert forårsaket mange råteskader.
Et annet alternativ er å støpe en kant eller sette på en plate slik at vannet ikke når veggen.

• Liker
Immobil
  • Laddar…
Jeg tenkte bare å oppdatere litt kort. Det ble en slegge. 5 slag og så var alt i småbiter!

• Haug med knust betong på gress etter bruk av slegge.
  • Liker
chris47
  • Laddar…
Og her er et bilde av den nye syllen!

• Rød husvegg med ny installert syll og synlig mursteinfundament under.
  • Liker
Bernieberg
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.