34.111 lest ·
26 svar
34k lest
26 svar
Støping og kjøling
Takk så mye, jeg bukker og neier!Jan-Å skrev:
Mange av mine tilbakevendende kunder pleier å si i telefonen når de bestiller betongpumping av meg: "Hahaha, og når du kommer ut på byggeplassen så kan du prøve med å pumpe ut betongen, i stedet for å snakke ut den..."
Gøy at man kan glede noen...
Det kalles fremholdning. Du undervurderer en bransje som allerede på 70-tallet holdt på med å fremtidssikre sine arbeidsplasser.Tyresö skrev:På 70-tallet blandet de ikke betong med varmt vann om vinteren - da kom et lyshode med en skikkelig snilleblixt - de blandet i salt, i stedet så saltet skulle binde væsken og starte igang brennprosessen.
Det lyshodet på 70-tallet har gjort at hele Stockholm holder på å rase sammen pga armeringsjernene har rustet opp!!! Man blir nervøs når man ser hvor mange oppskrapede balkonger som har hatt opprustede armeringsjern de siste 15 årene - og alle parkeringshusene.... Det kan bli et antall etasjer i fritt fall...
Nå er det mest hele tiden som byggebransjen går for høytrykk. Man bør passe på og løfte fram gutta bak enstegsmetoden. De er vel fortjent en hyllest.
Sist redigert:
"isolde"
Hahaha, ja selv synes jeg det er fantastisk - mye jobb til meg. Det morsomste var da jeg pumpet betong til gulv og fundament for en gondollignende attraksjon på utsiden av Globen.
En av betongarbeiderne som var der, hadde vært med og bygget selve Globen. Han fikk skylden for alt juks de støtte på under ombyggingen. Men han bare lo og sa akkurat som du - "Vær glade for at jeg hadde forutseenhet for dere". Så fort noen så et supersløvet betonggulv, så sa han selvfølgelig at det var han som hadde slipt det (hvem ellers...hehe?). Globenjobben i fjor var virkelig gøy.
Hahaha, ja selv synes jeg det er fantastisk - mye jobb til meg. Det morsomste var da jeg pumpet betong til gulv og fundament for en gondollignende attraksjon på utsiden av Globen.
En av betongarbeiderne som var der, hadde vært med og bygget selve Globen. Han fikk skylden for alt juks de støtte på under ombyggingen. Men han bare lo og sa akkurat som du - "Vær glade for at jeg hadde forutseenhet for dere". Så fort noen så et supersløvet betonggulv, så sa han selvfølgelig at det var han som hadde slipt det (hvem ellers...hehe?). Globenjobben i fjor var virkelig gøy.
vi tenkte å støpe en garasjeplate nå kommende uke.
Grunnarbeiderne glemte å dekke til grunnformen ordentlig så det har blåst inn litt snø mellom presenningen og isopor.
Så hvordan får vi bort snøen? Kan det funke å helle ut litt salt og børste bort snøslapset? Det må vel passes på at armeringen ikke har salt på seg når det støpes.
Alternativet er kanskje å bygge et lite telt av isopor og presenninger og varme opp det så snøen smelter?
Grunnarbeiderne glemte å dekke til grunnformen ordentlig så det har blåst inn litt snø mellom presenningen og isopor.
Så hvordan får vi bort snøen? Kan det funke å helle ut litt salt og børste bort snøslapset? Det må vel passes på at armeringen ikke har salt på seg når det støpes.
Alternativet er kanskje å bygge et lite telt av isopor og presenninger og varme opp det så snøen smelter?
Støpingen gikk bra.
Vi la ut isopor + presenning oppå armeringen og satte to varmevifter for å låse varm luft i mellomrommet. Vi tettet ordentlig med overflødig isolasjon og litt skum. Det var 10 grader der om morgenen. Så fjernet vi det når betongbilen kom. Støpeguttene sa at det var godt forberedt.
Så alt gikk veldig smidig, og nå har vi en fin garasjegrunn.
Takk Matti_75 for raskt svar når vi lette etter en løsning!
Vi la ut isopor + presenning oppå armeringen og satte to varmevifter for å låse varm luft i mellomrommet. Vi tettet ordentlig med overflødig isolasjon og litt skum. Det var 10 grader der om morgenen. Så fjernet vi det når betongbilen kom. Støpeguttene sa at det var godt forberedt.
Så alt gikk veldig smidig, og nå har vi en fin garasjegrunn.
Takk Matti_75 for raskt svar når vi lette etter en løsning!
Sist redigert:
Har et spørsmål i emnet så vekker liv i en gammel tråd:
Platen er klar og vi venter bare på vær for å støpe i Kalmar-området. Dessverre fikk vi litt snø for en stund siden og siden da har det vært rundt 0, så snøen smelter ikke helt. Det handler om et par cm snø. Men det kommer litt ny sludd i helgen, kan dog like gjerne bare bli regn.
Hvordan får jeg bort snøen fra platen? Det meste ligger ute i kantbjelken. Vurderer å legge ut pressening og sette en varmevifte under. Problemet er at platen er 270m2 og ca 95m i omkrets, så jeg må ta det i omganger.
Har leid inn en erfaren Gjutare for armering+støping, men snøen må jo bort..
Platen er klar og vi venter bare på vær for å støpe i Kalmar-området. Dessverre fikk vi litt snø for en stund siden og siden da har det vært rundt 0, så snøen smelter ikke helt. Det handler om et par cm snø. Men det kommer litt ny sludd i helgen, kan dog like gjerne bare bli regn.
Hvordan får jeg bort snøen fra platen? Det meste ligger ute i kantbjelken. Vurderer å legge ut pressening og sette en varmevifte under. Problemet er at platen er 270m2 og ca 95m i omkrets, så jeg må ta det i omganger.
Har leid inn en erfaren Gjutare for armering+støping, men snøen må jo bort..
Presenning og varmevifte som du er inne på. Tips er å leie større kompressor og blåse bort det meste først.M mackan_kal skrev:Har en fråga i ämnet så väcker liv i en gammal tråd:
Platen er klar og vi venter bare på vær for å støpe i Kalmar-området. Dessverre fikk vi litt snø for en stund siden og siden da har det vært rundt 0, så snøen smelter ikke helt. Det handler om et par cm snø. Men det kommer litt ny snøblandet i helgen, kan dog like gjerne bare bli regn.
Hvordan får jeg bort snøen fra platen? Det meste ligger ute i kantbjelken. Vurderer å legge ut presenning og sette en varmevifte under.
Problemet er at plattan er 270m2 og ca 95m i omkrets, så jeg må ta det i omganger
Har leid inn en erfaren støper for armering+støp, men snøen må jo vekk..
Så hvis det ligger litt snø så smelter det raskt når betongen kommer i. Men noen cm på hele flaten er jo litt mye..
Om snøen ikke har blitt kompakt ennå, så fungerer løvblåser utmerket. Det brukes på byggeplasser her i Norrbotten, da man ofte må starte arbeidsdagen med å fjerne snø...
Om det derimot er helt kompakt og is, så er det nok bare varme som hjelper, og en så stor plate som i ditt tilfelle må du dele jobben opp over noen dager og områder.
Om det derimot er helt kompakt og is, så er det nok bare varme som hjelper, og en så stor plate som i ditt tilfelle må du dele jobben opp over noen dager og områder.
Klikk her for å svare