Moderator
· Stockholm
· 57 707 innlegg
Jeg blir litt nysgjerrig på det der med betong og kulde.
For en stund siden støpte jeg en liten flate hjemme. Så instrukser som frarådet støping hvis det ikke var varmere enn +5 grader. Og det fikk absolutt ikke fryse.
Jeg som mange andre sitter daglig fast i bilkøer fra Kista mot E18, ved siden av veien som kalles kymlingelänken bygger man den nye strekningen av E18, interessant å se på mens man sitter i kø.
På mandag rev de en støpeform akkurat når jeg passerte, de hadde støpt et antall brostøtter. Så vidt jeg forstår skjedde støpingen før helgen, da og i helgen var det -15 - -18 grader her i området.
Hvordan kan det ha seg at byggefirmaene kan støpe i disse temperaturene?
For en stund siden støpte jeg en liten flate hjemme. Så instrukser som frarådet støping hvis det ikke var varmere enn +5 grader. Og det fikk absolutt ikke fryse.
Jeg som mange andre sitter daglig fast i bilkøer fra Kista mot E18, ved siden av veien som kalles kymlingelänken bygger man den nye strekningen av E18, interessant å se på mens man sitter i kø.
På mandag rev de en støpeform akkurat når jeg passerte, de hadde støpt et antall brostøtter. Så vidt jeg forstår skjedde støpingen før helgen, da og i helgen var det -15 - -18 grader her i området.
Hvordan kan det ha seg at byggefirmaene kan støpe i disse temperaturene?
Hahaha, det er fordi de er så dumme at de ikke sørger for å ta innendørsstøping på vinterhalvåret.
Nei, seriøst - det er ingen problemer for betongen at man støper når det er 35 minusgrader - trolleritrikset er at man blander betongen med varmt vann! Så enkelt er det, så at et menneske ikke holder ut med å jobbe ute i den kulden, er en annen sak.
Støper man en plate i den kulden eller allerede ved 10 minus, så må man etter at man har lagt ut og sloddet overflaten, dekke over betongen med presenninger og lede inn varme fra et Koko-verk, oppå presenningen legger man så liggeunderlag - akkurat det, liggeunderlag, modell svær rull på 2 x 50 m. Har bare brennprosessen kommet i gang i betongen, kan det være 30 minus ute - egenvarmen i betongen gjør at betongen brenner likevel.
Støper man en vegg i ekstremkulde, så forsvinner ikke varmen like lett - formen isolerer og varmen stiger jo som kjent oppover - dekk over oversiden og på med et Koko-verk.
Som nybegynner er det uforsvarlig å støpe om det er kaldere enn 5 minus - for hver grad kaldere enn 0 grader, så minker marginene for å lykkes med støpingen, noe som stiller veldig høye krav til betongarbeideren at man vet og virkelig kan jobben sin når det er 10 minus eller kaldere. En storstøping med forskaling, armering, betong og betongpumpe koster flere 100.000 kr, så en slik støping må absolutt ikke mislykkes, for da er det noen som skal stå til ansvar = en umulig oppgave.
Å pumpe betong i kulde gjør at det stilles ekstreme krav til at man kan jobben sin fordi fryser betongen i masten eller i slangene, ved venting på betongleveranse - da er det totalkatastrofe = mange 100.000 kr i utgifter og erstatningskrav fra kunden. Man må ha steinkontroll på alt - manisk steinkontroll, ellers blir konsekvensene totalkatastrofe i lommeboka - scenariet er det samme andre veien en høysommerdag.
Jeg har satt grensen for å pumpe betong til 20 minusgrader fordi metallen i pumpestemplene kan sprekke av belastningen i den kulden, metallen blir skjør. Nye pumpestempler = 150.000 kr + moms. Så fungerer ikke hydraulikken veldig bra når det er så kaldt - det skjærer i hjertet å høre hvor ille det høres ut i hydraulikkpumpen.
Det eneste viktige er at støpeformen er ren fra snø og is. Foruten at betongfabrikkene blander betongen med varmt vann, så tilsetter de også en viss prosent ekstra sement, for å øke K-verdien og egenvarmen i betongen.
På 70-tallet blandet de ikke betong med varmt vann om vinteren - da kom et lyshode med en skikkelig snilleblixt - de blandet i salt, i stedet slik at saltet skulle binde væsken og starte brennprosessen.
Det lyshodet på 70-tallet har gjort at hele Stockholm holder på å rase sammen fordi armeringsjernene har rustet opp!!! Man blir nervøs når man ser hvor mange opphuggede balkonger som har hatt rustne armeringsjern de siste 15 årene - og alle parkeringshusene....Det kan bli en rekke etasjer i fritt fall...
Et tips til alle hjemmefikserne som om sommeren vil ha lang åpningstid på betongblandingen - bland i EN spiseskje strøsukker i trommelen = 3 timers forsinkelse på brennprosessen og det skader ikke betongen i det hele tatt. Det er ikke noe lureri - det fungerer fordi retarderingsmiddelet som betongfabrikkene bruker er ikke annet enn en sukkerløsning og flytemiddelet de bruker for å endre konsistensen er ikke annet enn furunålolje - det er ikke mer komplisert enn som så.
Nei, seriøst - det er ingen problemer for betongen at man støper når det er 35 minusgrader - trolleritrikset er at man blander betongen med varmt vann! Så enkelt er det, så at et menneske ikke holder ut med å jobbe ute i den kulden, er en annen sak.
Støper man en plate i den kulden eller allerede ved 10 minus, så må man etter at man har lagt ut og sloddet overflaten, dekke over betongen med presenninger og lede inn varme fra et Koko-verk, oppå presenningen legger man så liggeunderlag - akkurat det, liggeunderlag, modell svær rull på 2 x 50 m. Har bare brennprosessen kommet i gang i betongen, kan det være 30 minus ute - egenvarmen i betongen gjør at betongen brenner likevel.
Støper man en vegg i ekstremkulde, så forsvinner ikke varmen like lett - formen isolerer og varmen stiger jo som kjent oppover - dekk over oversiden og på med et Koko-verk.
Som nybegynner er det uforsvarlig å støpe om det er kaldere enn 5 minus - for hver grad kaldere enn 0 grader, så minker marginene for å lykkes med støpingen, noe som stiller veldig høye krav til betongarbeideren at man vet og virkelig kan jobben sin når det er 10 minus eller kaldere. En storstøping med forskaling, armering, betong og betongpumpe koster flere 100.000 kr, så en slik støping må absolutt ikke mislykkes, for da er det noen som skal stå til ansvar = en umulig oppgave.
Å pumpe betong i kulde gjør at det stilles ekstreme krav til at man kan jobben sin fordi fryser betongen i masten eller i slangene, ved venting på betongleveranse - da er det totalkatastrofe = mange 100.000 kr i utgifter og erstatningskrav fra kunden. Man må ha steinkontroll på alt - manisk steinkontroll, ellers blir konsekvensene totalkatastrofe i lommeboka - scenariet er det samme andre veien en høysommerdag.
Jeg har satt grensen for å pumpe betong til 20 minusgrader fordi metallen i pumpestemplene kan sprekke av belastningen i den kulden, metallen blir skjør. Nye pumpestempler = 150.000 kr + moms. Så fungerer ikke hydraulikken veldig bra når det er så kaldt - det skjærer i hjertet å høre hvor ille det høres ut i hydraulikkpumpen.
Det eneste viktige er at støpeformen er ren fra snø og is. Foruten at betongfabrikkene blander betongen med varmt vann, så tilsetter de også en viss prosent ekstra sement, for å øke K-verdien og egenvarmen i betongen.
På 70-tallet blandet de ikke betong med varmt vann om vinteren - da kom et lyshode med en skikkelig snilleblixt - de blandet i salt, i stedet slik at saltet skulle binde væsken og starte brennprosessen.
Det lyshodet på 70-tallet har gjort at hele Stockholm holder på å rase sammen fordi armeringsjernene har rustet opp!!! Man blir nervøs når man ser hvor mange opphuggede balkonger som har hatt rustne armeringsjern de siste 15 årene - og alle parkeringshusene....Det kan bli en rekke etasjer i fritt fall...
Et tips til alle hjemmefikserne som om sommeren vil ha lang åpningstid på betongblandingen - bland i EN spiseskje strøsukker i trommelen = 3 timers forsinkelse på brennprosessen og det skader ikke betongen i det hele tatt. Det er ikke noe lureri - det fungerer fordi retarderingsmiddelet som betongfabrikkene bruker er ikke annet enn en sukkerløsning og flytemiddelet de bruker for å endre konsistensen er ikke annet enn furunålolje - det er ikke mer komplisert enn som så.
Medlem
· Stockholm
· 1 397 innlegg
Nja, det beror i de fleste tilfeller på karbonatisering, karbondioksid i luften som over tid senker pH-verdien i betongen og armeringen begynner å ruste/vokse.Tyresö skrev:På 70-tallet blandet de ikke betong med varmtvann om vinteren - da kom et lysende hode med en ordentlig genistrek - de blandet i salt i stedet, slik at saltet skulle binde væsken og starte igang herdeprosessen.
Det lysende hodet på 70-tallet har gjort at hele Stockholm holder på å rase sammen pga armeringsjernene har rustet opp!!! Man blir smånervøs når man ser hvor mange utbilte balkonger som har hatt rustne armeringsjern de siste 15 årene - og alle parkeringshusene....Det kan bli et antall etasjer i fritt fall...
.
Angående Stockholm så er nok det største problemet veisalt.
Angående kalde støpninger så vet jeg at det jukses ganske hardt med forskalingsrivning for plass-støpte vegger, jeg har selv sett 200 mm tykke vegger som må stabiliseres dagen etter støping slik at de ikke faller sammen.. (Peab...)
Stringfellow Hawke skrev:Angående Stockholm så er nok det største problemet veisalt.
QUOTE]
Mener du at veisaltet har gjort sånn at balkongarmeringer er rustet bort på 8. etasje på en bakgård?
Jeg har hørt at det var Betongindustri som tok prosessvann direkte fra saltsjøen, rett inn i fabrikken.
Men du har jo et poeng at veisaltet har gjort betydelig skade på veldig mange betongkonstruksjoner.
Hahaha, er jeg overrasket at Peab rev en veggform for tidlig.....Det er vel knapt man rekker å pumpe betongen i deres forme før formen skal rives. Ellers har jeg bare veldig godt å si om Peab. Alltid veldig hyggelige betongarbeidere som er virkelig dyktige - men de kan ikke gå imot hva prosjektlederen bestemmer - selv om de er vel klar over hva som skjer når de river formen for tidlig. De følger bare ordre.
Den beslutningen har definitivt ikke en Peab-betongarbeider tatt - de er yrkesmenn.
Ncc-betongarbeiderne er også av samme kaliber - virkelig dyktige og hyggelige.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 045 innlegg
Ölandsbron er støpt med brakkvann. Den er reparert for mer penger enn den opprinnelig kostet.
Salt i vannet i betongen + for grov og for glissen armering skal være skurkene.
Protte
Salt i vannet i betongen + for grov og for glissen armering skal være skurkene.
Protte
Medlem
· Stockholm
· 1 397 innlegg
Nei, der skylder jeg på karbonatisering...
Siden jeg jobber som produksjonssjef/prosjektleder må jeg vel forsvare kollegaene mine litt...Hahaha, er jeg overrasket over at Peab rev en veggform for tidlig.....Det er vel knapt man rekker å pumpe betong i formene deres før formen skal rives. Ellers har jeg bare veldig godt å si om Peab. Alltid veldig trivelige betongarbeidere som er skikkelige fagfolk - men de kan ikke gå imot hva prosjektlederen bestemmer - selv om de er fullstendig klar over hva som skjer når de river formen for tidlig. De følger bare ordre.
Den beslutningen har definitivt ikke en Peab-betongarbeider tatt - de er fagfolk. Ncc-betongarbeidere er også av samme kaliber - skikkelig flinke og hyggelige.
I motsetning til våre ellers dyktige fagarbeidere så har jo vi hele bildet, f.eks. viktige delmål og andre entrepriser... De fleste betongarbeidere lever i sin egen verden med sine bekymringer (les: akkord)...
Så er det dessverre slik at sluttiden som regel er fastsatt for lenge siden når man setter seg ned for å lage den første fremdriftsplanen, man får liksom begynne med når det skal være ferdig og regne bakover, da kan det bli slik... Noen ganger finner man ikke tid til dårlig vær...
Jeg kan trøste deg: I alle år jeg har pumpet betong har bare ett bygg holdt tidsplanen - ETT ENESTE BYGG!! Det var Sollentuna Centrum, og der har jeg pumpet all betongen.Stringfellow Hawke skrev:
Men som tidsplanene er på byggene.....Det er helt vanvittig når verkeren spør meg 06.00, når jeg kan være fra bygget på grunn av byggleveranser - og da er støpe-starten bestilt til 07.00. Jeg står altså i veien med betongpumpen før jeg har startet den.
Da var det helt annen stil da jeg var i København med pumpen - der kom verkeren ut med en kasse sterkøl (Sort Guld) og satte ved siden av pumpen og sa: "Du er sku pumpemesteren så du har fri tilgang til øl"! Ingen stress og alle drakk sine øl mens de jobbet.
Til saken hører det at det var et Skanska-bygg.......
Moderator
· Stockholm
· 57 707 innlegg
Takk for informasjonen.
Apropos støping. Jeg var i India og jobbet en stund. I Dehli ble det bygget overalt, jeg gikk forbi en byggeplass der de holdt på å sette opp et antall 22-etasjes bygninger, de var nok ca. 2000 kvm i planet. Der stod allerede 12-13 stykker ferdige, og de holdt på med et titalls ytterligere. Da jeg gikk forbi, ble en støpeform for gulvet på 4. etasje revet, der var knyttnevestore luftbobler i betongen overalt.
Apropos støping. Jeg var i India og jobbet en stund. I Dehli ble det bygget overalt, jeg gikk forbi en byggeplass der de holdt på å sette opp et antall 22-etasjes bygninger, de var nok ca. 2000 kvm i planet. Der stod allerede 12-13 stykker ferdige, og de holdt på med et titalls ytterligere. Da jeg gikk forbi, ble en støpeform for gulvet på 4. etasje revet, der var knyttnevestore luftbobler i betongen overalt.
Da har de støpt med en konsistens som heter "S2" (settmål 50 - 90) og de har ikke brukt en vibrasjonsstang. Problemet da er at betongen ikke griper tak i armeringsnettene på riktig måte = dårligere vridstivhet. I tillegg har de aldri veksling mellom minus- og plussgrader i sitt klima, og derfor stilles det ikke nærheten av like høye krav til betong og armering.hempularen skrev:Takk for informasjonen.
Apropos støping. Jeg var i India og jobbet en stund. I Delhi ble det bygget overalt, jeg gikk forbi en byggeplass der de holdt på å sette opp et antall 22 etasjes bygninger, de var nok ca 2000 kvm i planet. Der sto allerede 12-13 ferdige, og de holdt på med et titalls ytterligere. Da jeg gikk forbi, ble en støpeform til gulvet i 4. etasje revet, der var det knyttnevstore luftbobler i betongen overalt.
En slik støping hadde aldri klart vårt klima, og den hadde dermed ikke blitt godkjent. Skal man støpe uten vibrasjonsstang, og for å få støpingen godkjent for vårt klima, så må man minst ha en konsistens som heter "S5" (settmål 220 - 280)
Sist redigert:
Om du dekker med plast og 10cm isolasjon så tåler du mange minusgrader.
Jeg støpte selv for noen år siden en 10cm tykk plate, dekket med plast, 10cm isolasjon og en presenning. På dagen var det 0 grader, men påfølgende natt var det -8 grader, da sjekket jeg temperaturen under isolasjonen, der var det +25. Dette var i oktober så de leverte ikke vinterbetong.
Jeg støpte selv for noen år siden en 10cm tykk plate, dekket med plast, 10cm isolasjon og en presenning. På dagen var det 0 grader, men påfølgende natt var det -8 grader, da sjekket jeg temperaturen under isolasjonen, der var det +25. Dette var i oktober så de leverte ikke vinterbetong.
Det er forskjell, som i ditt tilfelle, når herdingsprosessen har kommet i gang - da kan det bli 20 minus og platen klarer seg likevel - herdingsprosessen skaper egenvarme.Eld skrev:Hvis du dekker med plast og 10cm isolasjon så klarer du mange minusgrader.
Jeg støpte selv for noen år siden en 10cm tykk plate, dekket med plast, 10cm isolasjon og en presenning. På dagen var det 0 grader, men følgende natt var det -8 grader, da sjekket jeg temperaturen under isolasjonen, der var det +25. Dette var i oktober så de leverte ikke vinterbetong.
Problemet er når betongen er nylagt og herdingsprosessen ikke har kommet i gang - da er det grensetilfelle at betongen fryser til is, med bare beskyttelse av en presenning ved minus 8. Alt avhenger selvfølgelig av hvilken varme betongen har når den leveres - har den 35 +grader - må spesialbestilles ved bare minus 8 - men da klarer betongen seg med bare en presenning.
Det er det som er forskjellen. Har bare herdingsprosessen startet, da er det superbra for betongen å ha 5 - 10 minusgrader med bare beskyttelse av plast.
Den absolutt verste hurtigherdende betongen jeg har pumpet, var når jeg skulle agere forsøkskanin og var lånt ut til Maxit for å prøvepumpe noe rottegift de hadde blandet sammen. Betongen var pumpbar og virkelig fin og homogen i sammensetningen.
Etter 5 minutter var betongen så hard at man kunne gå på overflaten uten å etterlate skomerker - det holdt på å koste meg en faststøpt betongpumpe - da var pulsen min oppe i minst 300 slag/minutt, dja%¤# så stresset jeg ble. Det løste seg på 40 min med bilmaskin og en herrejösses-høytrykkspyler.
Maxit hadde ikke advart meg, så det kom som en overraskelse for meg. Ganske merkelig egentlig - når man blir så stresset, da virkelig velter svetten ut av kroppen, av seg selv.
Selv om det var en ubehagelig opplevelse, så kan jeg ikke la være å være imponert av betongen de hadde blandet sammen.
Etter 5 minutter var betongen så hard at man kunne gå på overflaten uten å etterlate skomerker - det holdt på å koste meg en faststøpt betongpumpe - da var pulsen min oppe i minst 300 slag/minutt, dja%¤# så stresset jeg ble. Det løste seg på 40 min med bilmaskin og en herrejösses-høytrykkspyler.
Maxit hadde ikke advart meg, så det kom som en overraskelse for meg. Ganske merkelig egentlig - når man blir så stresset, da virkelig velter svetten ut av kroppen, av seg selv.
Selv om det var en ubehagelig opplevelse, så kan jeg ikke la være å være imponert av betongen de hadde blandet sammen.
Fantastisk hva man kan lære ved å lese ulike innlegg.Tyresö skrev:Et tips til alle hjemmefiksere som om sommeren vil ha lang åpningstid på betongblandingen - bland i EN spiseskje strøsukker i trommelen = 3 timer forsinkelse på herdeprosessen, og det skader ikke betongen i det hele tatt.
Det er ingen bløff - det fungerer fordi retarderingsmiddelet som betongfabrikkene bruker ikke er noe annet enn en sukkerløsning og flytmiddelet de bruker for å endre konsistensen er ikke noe annet enn furunålolje - det er ikke mer komplisert enn det.
En spiseskje per 1, 2 eller 3 sekker?
Lurer
/PC
En spiseskje/100 L ferdigblandet betong skal det være. Heller du i 1 L strøsukker, da kommer du til å måtte vente minst 2 - 3 døgn før betongen herder - uansett om betongen står i stekende solskinn.PCLarsson skrev:
Sukkeret får enda bedre effekt jo løsere konsistens det er på betongen - ha ikke for løs konsistens når du tilsetter sukkeret, for da risikerer betongen å separere - hell i stedet i sukkeret (VIKTIG) i en tidlig fase når du blander betongen, så har du bedre kontroll på konsistensen.
Skulle betongen separere, bland da en tykk suppe (standardsement/vann) i en annen rulle (bøtte) og bland så ned suppen i den separerte betongen - da har du "reddet lasset". Suppen øker K-verdien og gjør at blandingen bindes sammen og blir homogen - tilsett også da en spade sand som binder opp væsken enda mer.