Gøy å følge med på hvordan platen blir steg for steg
Tror det kan være bra å fjerne alt løst rundt hullene og "sparkle" med fin sement / brun for å få bort hullene,
Er det overflaten som ble så hullete mot formkryssfiner?
Om du har en ferdig form med mål så ville jeg støpt en ny plate
Olje formen, fuge alle hjørnene for å få myke kanter
Under støping kan man vibrere betongen ved å slå med hammer på siden så det bobler i puddingen

S SvedisM skrev:
Kul att få följa hur skivan blir steg för steg
Tror det kan vara bra att pilla bort allt löst runt hålerna och ”spackla” med fin cement / brun för att få bort hålerna,
Är det ytan som blev så hålig mot formplyfan?
Om du har en färdig form med mått så skulle jag gjuta en ny skiva
Olja formen, foga alla hörnen för att få mjuka kanter
Under gjutning kan man vibrera betongen genom att slå med hammare på sidan så det bubblar i puddingen
Tack För svar och tips! Ja precis det var ytan mot formplyfan som blev hålig. Jag gjorde en egen påhittad vibrator med min hammarborr med en regel på. Jag tyckte jag fick bra vibration och många luftbubblor som ploppade upp. Funderade om jag gjort betongen för torr eller om jag vibrerade för kort tid.Eftersom jag nu upptäckt fler sprickor i den vid ho och spishällshålen ska jag gjuta om den idag. Jag ska även köra med en 2m armeringstång på fram och bakkant för att stärka upp den mer.

• Liker
FinnekumlaDrömmen og 1 annen
  • Laddar…
Jeg tror du får bedre effekt på vibreringen ved å banke slagboren mot sidene på formen.

• Liker
billyby
  • Laddar…
En slipemaskin vibrerer bedre.

Angående pigment så for en skive som jeg ikke er fornøyd med og bare skal fylle inn så ville jeg teste noe gøy og morsomme farger. Blir det bra så blir det, ellers har man en side til å teste på og til sist har man enten en overflate på et plantebord eller ta frem slegge og ha det litt gøy.

For en hel skive betongpigment.

Tror du skal la det herde litt lenger før du begynner å vri platen med tynne kanter. Kanskje unngå helt å løfte platen uten ekstra forsterkninger.

• Liker
EddieHansson
  • Laddar…
B larry78 skrev:
Tror du skal la det herde litt lenger før du begynner å vri platen med tynne kanter. Kanskje unngå helt å løfte platen uten ekstra forsterkninger.
Takk for svar! Hvordan mener du at jeg skal gjøre rent praktisk for å få opp platen? Akkurat nå har jeg støpt platen foran mine kjøkkenstammer og hadde tenkt å stille den på høykant og deretter løfte den opp. Hvilke ekstra forsterkninger kan jeg bruke og hvordan? Denne gangen venter jeg 10 dager i stedet for 5 som jeg gjorde sist for lengre herding. Det jeg tror jeg gjorde feil var at jeg var litt hardhendt da jeg skulle ta ut støperammen for vask og kokeplate. Jeg burde vært mye mer forsiktig og ikke prøvd å bende dem løs.

Denne gangen gikk det bedre med støpingen. Jeg var roligere og mer metodisk. Jeg brukte også høyeste tillatte andel vann, hvilket gjorde at det føltes enklere å få bort luftbobler og gjøre platen jevn. Tok også 2 rette armeringsjern for å styrke frem- og bakkant som dere kan se på bildet. Jeg brukte samme vibreringsmetode med hammerbor og list, som ga et bra resultat. Jeg løftet og slapp ned formen litt også, hvilket jeg tror ga god effekt siden det boblet skikkelig.

Betongplate under konstruksjon med armeringsjern forsterket langs kantene. Formen viser tydelig vibreringsmetode og jevn overflate uten luftbobler.

• Liker
SvedisM
  • Laddar…
Heij83
Håper det blir bra (y)
Jeg lyktes ikke med støping selv da det ble for mange bobler, så jeg ga opp og brukte microcement i stedet. Fordelen er at du gjør alt på stedet, og du kan få i prinsippet så lang plate som helst uten å måtte skjøte.
Lagde også sprutsikring på veggen bak og kanten ut mot stua, så alt ser ut til å sitte sammen i ett stykke.

• Moderne kjøkken med microsement benkeplate, integrert stänkskydd og åpning for vask; store vinduer gir rikelig med naturlig lys.
  • Kjøkkenbenk med microcement overflate, vask og stenkbeskyttelse i ett stykke; skap over og et vindu i bakgrunnen.
  • Liker
Hank_Ö og 1 annen
  • Laddar…
Heij83 Heij83 skrev:
Håper det blir bra (y)
Jeg klarte ikke med støpning selv da det ble for mye bobler så jeg ga opp og brukte microcement i stedet. Fordelen er at du gjør alt på stedet og du kan få i prinsippet så lang plate som helst uten å måtte skjøte.
Gjorde også stænkskydd på veggen bak og kanten ut mot stuen så alt ser ut til å sitte sammen i ett stykke.
Stilig! Jeg hadde funderinger på microcement mest for å slippe skjøten som du skriver, men var litt for terazzo-sugen og kjørte grovbetong. Lærte meg forresten en lekse denne gang og teipet alle skruer.

• Liker
Heij83
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.