Beste svar

EddieHansson
B billyby skrev:
[bilde] [bilde] [bilde] Hei! Jeg støper en kjøkkenbenkplate og hadde tenkt å støpe i morgen. Men merker nå at hele formen buer litt i midten. Har noen tips på hvordan man kan gjøre for å rette den ut? Formplywooden var ganske krum når jeg kjøpte den, men han som solgte den sa at den skulle jamne ut seg når jeg lekter den. Problemet er at siden benken er akkurat 250. Har jeg vært nødt til å lekte utenfor plywooden.
Hvilken vei buer platen? Om det er nedover holder det med lekter under platen som skrus i ytterkanten, men er det oppover må du jo dra den ned underfra med hjelp av skruer. Om du skrulim kan du ta bort skruene etter at limet tørker og så fylle i skruehullene i plywooden.

• Liker
billyby
  • Laddar…
EddieHansson EddieHansson skrev:
Hvilken vei buer platen? Hvis det er nedover, holder det med bjelker under platen som skrus i ytterkanten, men hvis det er oppover, må du jo trekke den ned med skruer underfra. Hvis du skruvlimmer, kan du fjerne skruene etter at limet tørker og deretter fylle i skruehullene i plywooden
Takk for svar! Ja, den buer dessverre oppover. Kjempegod idé med å skruvlimme + fylle i. Det går jeg for. Jeg testet nemlig å skru med 55 skruer, men den dro ikke tilstrekkelig (bjelken hevet seg bare) siden jeg ikke kunne skru gjennom treverket.

• Liker
EddieHansson
  • Laddar…
Om du uansett skal slipe, trenger du ikke fylle i siden det vil bli "mer" materiale ved skruen.

• Liker
billyby
  • Laddar…
A atomlab skrev:
Om du likevel skal slipe så trenger du ikke fylle i da det kommer til å bli "mer" materiale ved skruen.
Stilig!!

Beste skruen så langt for bra drag Skruve holdes i en hånd; skarp spiss og spiralformet gjenger vises tydelig.

• Liker
EddieHansson
  • Laddar…
Det ble helt klart bedre av reisverket underfra. Men fortsatt er den ikke helt hundre. Formen var som mest buet på ytterkantene. Der brukte jeg cc20 og da ble det enda litt bedre. Men jeg må nok leve med den lille skjevheten som er igjen.

Sist redigert:
Gjorde du med skruen slik? Jeg tenkte at du skulle skrive rett gjennom formen fra oversiden.

Nå kommer det til å bli et hull i platen. Vil imidlertid gå an å reparere og ikke synes iom at du skal slipe den. Men vent et par dager før du river formen. Ellers vil du få unødvendig store hull etter skruen.

A atomlab skrev:
Støpte du med skruen sånn? Jeg tenkte at du skulle skru rett gjennom formen fra oversiden.

Nå kommer det til å bli et hull i platen. Det går dog an å fikse og ikke synes siden du skal slipe den. Men vent et par dager før du river formen. Ellers vil du få unødvendig store hull etter skruen.
takk for svar! Ja nå forstår jeg. Ovenfra hadde vært et bedre alternativ. Nei jeg har tatt bort skruen og lagt silikon i hullene. I dag er det klart for støping.

• Liker
atomlab og 1 annen
  • Laddar…
EddieHansson
Lykke til!

• Liker
billyby
  • Laddar…
Kanon. Man har jo det betydelig mer forspente om man skal etterpolere skiven. Vær bare ikke for ivrig på å rive formen selv om den føles herdet. Og plass inn og vanne ordentlig.

• Liker
billyby
  • Laddar…
Hvor mye kraft trengs egentlig? Om du legger en plate 40x40x4cm, synker de da? I så fall lar de rette seg ut av betongen.

Nå har jeg støpt begge platene mine, og den ene platen klarte jeg ikke så bra å få bort luftboblene på. Jeg vurderer å støpe den på nytt, siden den i tillegg har sprukket. Forrige gang jeg støpte, brukte jeg betongvibrator og fikk stort sett bort alle luftboblene. Tanken er at jeg skal slipe ned platen for å få fram litt terazzo. Hva ville dere ha gjort i min situasjon? Støpt på nytt eller forsøke å fylle i luftbobler og sprekker i ettertid?

• Liker
Per Eskilsson
  • Laddar…
Spørsmålet som man ikke riktig kan svare på når man bare ser på bildene er om sliping ned til ballasten automatisk løser problemet med boblene. Hvis mesteparten forsvinner er det mer sprekken som jeg tror styrer, så jeg ville nok foreslå at du i alle fall testsliper, spesielt ved sprekken, før du gir opp og støper igjen.

• Liker
billyby
  • Laddar…
Jeg ville fylle alle hulrom med siktet og farget finbetong, vente en uke og deretter slipe. Finnes det flere hulrom under så bytter jeg farge på betongen og gjentar, men med betydelig mindre sliping etterpå.
Men vil man ikke det, så sikt finbetong, bland med vann og fyll alle hulrom, la tørke og slipe.

• Liker
billyby
  • Laddar…
Z z_bumbi skrev:
Jeg ville fylle alle hulrom med siktet og farget finbetong, vente en uke og deretter slipe. Hvis det finnes flere hulrom under, bytter jeg farge på betongen og gjentar, men betydelig mindre sliping etterpå. Men vil man ikke det, så sikt finbetong, bland med vann og fyll alle hulrom, la tørke og slip.
Spennende! Med hva og hvordan ville du farget betongen med? Jeg har tilfeldigvis gult og terrakotta fargepigment hjemme. Bruker du tørrsliping med betongslip eller kjører du våtslip?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.