Jeg har en steinbenk som står på to gamle steinsøyler der toppen er konisk, og jeg trenger å få den jevn. Et alternativ er å kutte den, men jeg hadde trengt høyden som den er eller til og med litt høyere, så jeg lurer på om det går an å støpe betong på den, eller om det ikke vil holde?

Jeg tenkte eventuelt bare bygge en enkel ramme rundt og borre ned noen mindre armeringsnett i steinen for å ha noe å feste i.

Er det bortkastet tid, eller kan det fungere tror dere?

En stenbenk støttet av to koniske steinsøyler står ute på gresset, omringet av busker og et gjerde. Steinsokkel med konisk topp i en hage, omgitt av jord og gress, med busker i bakgrunnen.
 
T
Det fungerer.
 
  • Liker
Grillen
  • Laddar…
Hvorfor ikke skru fast en stolpesko i steinen og feste med ankermasse i betongpilaren?



Stolpsko med flat metallplate og langt armeringsjern for montering i betong.
 
Følge spørsmål.

Jeg kommer til å være der i helgen og har tid til å støpe da, men jeg rekker ikke få med en borhammer for å lage hull, så jeg lurer på om det vil holde å bare støpe en plan overflate direkte på steinen, eller om det ikke vil feste godt uten å ha boret ned armeringsjern i steinsøylen?

Jeg tenker at jeg legger en eller to armeringsstenger der det skråner og får dermed armering i betongen, men som ikke forankres i steinsøylen på grunn av manglende boring. Eller er det dømt til å mislykkes?

Sett ovenfra den noe spisse/koniske steinsøylen hadde jeg tenkt å legge to rader med armering som jeg har tegnet med røde streker på bildet nedenfor.

Bilde av en steinpelar sett ovenfra med to røde streker tegnet på, viser planlagt plassering av armeringsstenger for betongarbeid.
 
Det kommer ikke til å gå, med å bare støpe mot steinen. Betong fester ikke mot fjell, ligger bare løst. Det blir som du sier å armere, samt bore en masse hull 5,5 mm med kanskje 5 cm mellom. Og plugge med rustfrie skruer i. Naja armeringsjernet under skruvhodene er et must for at betongen skal ligge igjen. Likeledes må oversiden på stolpen primes minst 2 ganger og tørke mellom, det er bra å blande inn finsand i primeren, så overflaten blir ru slik at betongen har noe å feste/bite i.
 
J jonaserik skrev:
Det kommer ikke til å gå, med å bare støpe mot steinen. Betong fester ikke mot fjell, ligger bare løst. Det blir som du sier å armere, samt bore en masse hull 5,5 mm med kanskje 5 cm mellom. Og plugge med rustfrie skruer i. Naja armeringsjernet under skruehodene er et must for at betongen skal bli liggende. Likeså at oversiden på stolpen skal primes minst 2 ganger og tørke mellom, bra er det å blande i finsand i primeren, så overflaten blir ru så betongen har noe å feste/greie i.
Takk for det utførlige svaret. Da får det vente til neste gang rett og slett.
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.