Jeg har en steinbenk som står på to gamle steinsøyler der toppen er konisk, og jeg trenger å få den jevn. Et alternativ er å kutte den, men jeg hadde trengt høyden som den er eller til og med litt høyere, så jeg lurer på om det går an å støpe betong på den, eller om det ikke vil holde?
Jeg tenkte eventuelt bare bygge en enkel ramme rundt og borre ned noen mindre armeringsnett i steinen for å ha noe å feste i.
Er det bortkastet tid, eller kan det fungere tror dere?
Jeg kommer til å være der i helgen og har tid til å støpe da, men jeg rekker ikke få med en borhammer for å lage hull, så jeg lurer på om det vil holde å bare støpe en plan overflate direkte på steinen, eller om det ikke vil feste godt uten å ha boret ned armeringsjern i steinsøylen?
Jeg tenker at jeg legger en eller to armeringsstenger der det skråner og får dermed armering i betongen, men som ikke forankres i steinsøylen på grunn av manglende boring. Eller er det dømt til å mislykkes?
Sett ovenfra den noe spisse/koniske steinsøylen hadde jeg tenkt å legge to rader med armering som jeg har tegnet med røde streker på bildet nedenfor.
Det kommer ikke til å gå, med å bare støpe mot steinen. Betong fester ikke mot fjell, ligger bare løst. Det blir som du sier å armere, samt bore en masse hull 5,5 mm med kanskje 5 cm mellom. Og plugge med rustfrie skruer i. Naja armeringsjernet under skruvhodene er et must for at betongen skal ligge igjen. Likeledes må oversiden på stolpen primes minst 2 ganger og tørke mellom, det er bra å blande inn finsand i primeren, så overflaten blir ru slik at betongen har noe å feste/bite i.
Det kommer ikke til å gå, med å bare støpe mot steinen. Betong fester ikke mot fjell, ligger bare løst. Det blir som du sier å armere, samt bore en masse hull 5,5 mm med kanskje 5 cm mellom. Og plugge med rustfrie skruer i. Naja armeringsjernet under skruehodene er et must for at betongen skal bli liggende. Likeså at oversiden på stolpen skal primes minst 2 ganger og tørke mellom, bra er det å blande i finsand i primeren, så overflaten blir ru så betongen har noe å feste/greie i.
Takk for det utførlige svaret. Da får det vente til neste gang rett og slett.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.