18.657 lest ·
24 svar
19k lest
24 svar
Støpe såle med 5cm S80 celleplast i bunnen?
Finnes vel ingen grunn til å ha isolasjon under sålen til en krypkjeller? Det er jo en annen sak med en kantbjelke på en helstøpt plate.
Deretter blir selve støpen for tynn hvis den formen skal brukes. Trenger jo opp i en 20 cm betong omtrent.
Gjør om gjør riktig.
Eventuell isolasjon skal i så fall ligge på utsiden for å beskytte mot frost.
Deretter blir selve støpen for tynn hvis den formen skal brukes. Trenger jo opp i en 20 cm betong omtrent.
Gjør om gjør riktig.
Eventuell isolasjon skal i så fall ligge på utsiden for å beskytte mot frost.
Sent svar her.
Men etter at jeg påpekte problemet med å bruke cellplast i bunnen, fjernet firmaet cellplasten og plasten og slo på en 45 til slik at sålen ble 24cm (195 + 45) høy og armert i to lag.
Så nå er det støpt og murt, jeg har opprettet en ny tråd for det:
https://www.byggahus.se/forum/threads/efterfoga-leca-murning.342628/
Men etter at jeg påpekte problemet med å bruke cellplast i bunnen, fjernet firmaet cellplasten og plasten og slo på en 45 til slik at sålen ble 24cm (195 + 45) høy og armert i to lag.
Så nå er det støpt og murt, jeg har opprettet en ny tråd for det:
https://www.byggahus.se/forum/threads/efterfoga-leca-murning.342628/
Heij83
Trekonstruksjonsbygger
· Västra Götaland
· 1 037 innlegg
Heij83
Trekonstruksjonsbygger
- Västra Götaland
- 1.037 innlegg
Er det samme firma som støpte sålen?
Synes det er tvilsomt om de har noen kompetanse på dette området i det hele tatt.
Jeg er ingen murer men hadde sørget for at det finnes murmørtel mellom steinene, og som tidligere er konstatert så var de helt på bærtur når det gjaldt sålen.
Synes det er tvilsomt om de har noen kompetanse på dette området i det hele tatt.
Jeg er ingen murer men hadde sørget for at det finnes murmørtel mellom steinene, og som tidligere er konstatert så var de helt på bærtur når det gjaldt sålen.
Vet ikke om du svarte på den andre tråden her. Kanskje ble det litt rotete visste ikke om jeg skulle fortsette her eller med et nytt spørsmål (selv om det henger sammen).
Ja det er samme firma som støpte sålen, etter at de endret sålen tenkte jeg at det løser seg (kanskje litt naivt?
) så fort den var på plass.
Tilliten til firmaet akkurat nå er ikke spesielt stor.
Ja det er samme firma som støpte sålen, etter at de endret sålen tenkte jeg at det løser seg (kanskje litt naivt?
Heij83
Trekonstruksjonsbygger
· Västra Götaland
· 1 037 innlegg
Heij83
Trekonstruksjonsbygger
- Västra Götaland
- 1.037 innlegg
Jeg kommenterte celleplasten at S100 ikke skal være tilstrekkelig.B biasb skrev:Vet ikke om du svarte på den andre tråden her. Kanskje ble det litt rotete, visste ikke om jeg skulle fortsette her eller med et nytt spørsmål (selv om det hører sammen).
Ja, det er samme firma som støpte sålen, etter at de endret sålen tenkte jeg at det ordner seg (kanskje litt naivt?) så fort den var på plass.
Fins det ikke noen tegninger på sålen eller huset som entreprenøren skal forholde seg til?
Nei. Det var en enkel påbygg med krypkjeller som vi ikke trengte byggetillatelse for (utenfor tettbebygd område) så vi overlot selve grunnkonstruksjonen til byggefirmaet. Vi har tegnet tegninger for byggetillatelse (før vi visste at vi ikke trengte det), men det er jo ingen konstruksjonstegninger.
Heij83
Trekonstruksjonsbygger
· Västra Götaland
· 1 037 innlegg
Heij83
Trekonstruksjonsbygger
- Västra Götaland
- 1.037 innlegg
Jaja, da kanskje det holder men det føles litt usikkert da vi påpekte at de tar bort celleplasten og dessuten gjør sålen tykkere. Hvis man er sikker på sin sak så argumenterer man vel for det?B biasb skrev:
Allvitende
· Västra Götaland
· 12 297 innlegg
Har kommunen bekreftet at dere ikke trenger byggetillatelse? Hold øye med det så dere ikke støter på en svartbyggesutredning
Klikk her for å svare