18.652 lest ·
24 svar
19k lest
24 svar
Støpe såle med 5cm S80 celleplast i bunnen?
Hei.
Firmaet jeg har leid inn for å bygge ut har satt opp formen for sålen til krypkjeller "rundt" 120x60x5 cm celleplast (S80). Det skal armering til også som ikke er satt inn ennå, men vil det holde for trykket eller er det en risiko for at det vil sette seg?
Jeg sjekket trykkfastheten på S80 og det skulle være nettopp 80 kPa som tilsvarer omtrent 8 tonn per kvm, så det føles jo relativt høyt, men platen har jo ikke så stor overflate.
Tenkte det er best å kaste opp et spørsmål her og se hva dere andre har for synspunkter.
Firmaet jeg har leid inn for å bygge ut har satt opp formen for sålen til krypkjeller "rundt" 120x60x5 cm celleplast (S80). Det skal armering til også som ikke er satt inn ennå, men vil det holde for trykket eller er det en risiko for at det vil sette seg?
Jeg sjekket trykkfastheten på S80 og det skulle være nettopp 80 kPa som tilsvarer omtrent 8 tonn per kvm, så det føles jo relativt høyt, men platen har jo ikke så stor overflate.
Tenkte det er best å kaste opp et spørsmål her og se hva dere andre har for synspunkter.
Etter å ha lest litt mer er 80 kPa korttidslasten, hva som menes med kort tid, er det en hel vinter eller en dag?
Jeg gjorde en rask overslagsberegning på lasten på en av kortveggene hvor takstolene legges opp på:
Taket (halve) er ca 26 kvm.
Tak ca 45 kg / kvm (råspont, papp, litt ekstra, mm)
Da får man at taket veier 1170 kg totalt (halve).
Legger man på snølast (2,5kN) får man 6630 kg.
Totalt med snø 7800 kg og en kortside har rett over 2,4 kvm celleplast som gir 3250 kg / kvm og det er akkurat over langtidslasten på 30 kPa. Uten snø blir det drøyt 475 kg / kvm.
Regner jeg helt gal her?
Så kommer jo også vekten fra vegger, vinduer, innredning mm.
Jeg gjorde en rask overslagsberegning på lasten på en av kortveggene hvor takstolene legges opp på:
Taket (halve) er ca 26 kvm.
Tak ca 45 kg / kvm (råspont, papp, litt ekstra, mm)
Da får man at taket veier 1170 kg totalt (halve).
Legger man på snølast (2,5kN) får man 6630 kg.
Totalt med snø 7800 kg og en kortside har rett over 2,4 kvm celleplast som gir 3250 kg / kvm og det er akkurat over langtidslasten på 30 kPa. Uten snø blir det drøyt 475 kg / kvm.
Regner jeg helt gal her?
Så kommer jo også vekten fra vegger, vinduer, innredning mm.
Allvitende
· Västra Götaland
· 12 296 innlegg
Du regner nok riktig. S80 er spinkelt der, jeg ville ha valgt S300. Hvordan ser isolasjonen ut for øvrig, hvorfor er det 5cm under muren?
Jeg har ikke sjekket tallene dine, men du bør legge til sikkerhetsfaktorer også. Så kommer også egenvekt og nyttelast fra bjelkelaget på ca 2,5 kN/m2.
Med langtidslast mener man lastkombinasjonen for lang tid i Eurokod, det er en formel med egenvekt x 1 pluss snø og nyttelast kraftig redusert.
Et brudd i cellplast er definert slik at setningen overstiger en gitt verdi. Over dette kan du få sprekker og setninger i huset.
Med langtidslast mener man lastkombinasjonen for lang tid i Eurokod, det er en formel med egenvekt x 1 pluss snø og nyttelast kraftig redusert.
Et brudd i cellplast er definert slik at setningen overstiger en gitt verdi. Over dette kan du få sprekker og setninger i huset.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Du tenker helt riktig. For en grunnsåle som vil bli utsatt for et ganske høyt trykk duger ikke vanlig celleplast. Du må stille krav til det.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Din "entreprenør" har helt klart ikke den ønskelige kompetansen. Om du ikke kan droppe ham må du sikre opp på et eller annet vis. Spørsmålet er om han noen gang har gjort noe lignende?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Det er alltid vanskelig å vurdere når man ikke kjenner hele bildet, men det ser litt vanskelig ut. Tanken på å støpe en såle oppå det som synes å være ukomprimert pukk f.eks. Og hva gjør plasten under?
Det er 10 cm makadam som de har pakket med markvibber. Plasten vet jeg ikke hvorfor, jeg tenkte at det var for at det ikke skal suge fukt fra bakken og at plasten skal fortsette inn i krypkjelleren.J justusandersson skrev:
Jeg synes absolutt det ser upaddet(ord?) ut.
Så er det som allerede konstatert helt feil celleplast.
Synes også at den planlagte støpingen virker tynn og at utførelsen, forming f.eks. ser amatørmessig ut.
Jeg tror ikke dette firmaet jobber med dette til vanlig, og gjør de det så er jeg bekymret.
Så er det som allerede konstatert helt feil celleplast.
Synes også at den planlagte støpingen virker tynn og at utførelsen, forming f.eks. ser amatørmessig ut.
Jeg tror ikke dette firmaet jobber med dette til vanlig, og gjør de det så er jeg bekymret.