6.764 lest ·
22 svar
7k lest
22 svar
Støpe om avløpsrenner ????
Hehe, 90 % er nok bare portlandsement, tilslag og vann, og kanskje flytemiddel.2 2 loud skrev:HELT RIKTIGT hele byen er full av betong MEN som man som sagt har opplyst meg om i "fackhandlarvärlden" er nettopp at den må være frostsikker og klart ser man masse betong overalt men det er knapt noen "innholdsfortegnelse" malt på den så ... det finnes mange ulike betonger men nå føler jeg meg rimelig trygg i deres svar![]()
Det blir jo litt slik at du bare har et forsøk på deg. Du kan jo blande noen liter først og helle i en icapose og kjenne etter hvordan det oppfører seg.
Altså hvis man leser spesifikasjonen så angir de ulike ekspanderbetongene som jeg har sett at de ekspanderer omtrent like mye som vanlig betong krymper, rundt 1%. Weber f.eks.C C.Lundin skrev:
Da må du nok lese igjen. Ettersom du bruker Weber som eksempel, kan vi fortsette på den banen.Andreas Lundgren skrev:
Det står bare at det ikke krymper mer enn 0.09%.
Hvis du har lest noe annet, må du gjerne linke til det.
Som et tillegg kan jeg også påpeke at langt fra all betong er frostbestandig. De aller fleste ferdige ekspanderbetongprodukter pleier imidlertid å være det.
Det er bra, men skal være kritisk på nettet og sjekke kilden!C C.Lundin skrev:
Jeg tok produktbladet på et produkt på måfå fra weber, https://www.se.weber/produkter-betongcementvagglagning/expanderbetongelementfog/weber-exm-702

Har du et eksempel på betong som ikke er frostbestandig? Du har sikkert rett i at det finnes, jeg har bare aldri sett noen. Men jeg utgir meg absolutt ikke for å ha sett alt som finnes, hadde gjerne lært meg.[/QUOTE][/QUOTE]
Jeg er ikke dårligere enn at jeg må innrømme at jeg tok feil.Andreas Lundgren skrev:
Det er bra, men skal være kritisk på nettet og sjekke kilde!
Jeg tok produktbladet på et produkt tilfeldig fra weber, [lenke]
[bilde]
Har du noe eksempel på betong som ikke er frostbestandig? Du har sikkert rett i at det finnes, jeg har bare aldri sett noen. Men jeg utgir meg absolutt ikke for å ha sett alt som finnes, hadde gjerne lært meg.
Jeg må ha funnet et redusert datablad for det sto ikke i det jeg leste.
Men uansett så er jo noen %, om du bruker dette produktet, ubetydelig på en så liten støping.
Tenker du på sekk nå? I.s.f. er svaret nei, det vet jeg ingen på strak arm. Det er sannsynligvis slik at de fleste sekker minst ligger på XF2 eller XF3. Men forøvrig så er det ingen grunn til å bestille frostbestandig betong hvis ikke behovet finnes.
Enig i at det stort sett er ubetydelig, her er det jo et sted å ekspandere også.C C.Lundin skrev:Jeg er ikke dårligere enn at jeg må innrømme at jeg tok feil.
Jeg må ha funnet et redusert datablad for det sto ikke i det jeg leste.
Men uansett så er jo noen %, dersom du bruker dette produktet, ubetydelig på en slik liten støping.
Tenker du på sekk nå? I.s.f. er svaret nei, det vet jeg ingen på stående fot. Det er sannsynligvis slik at de fleste sekker minst ligger på XF2 eller XF3. Men ellers er det ingen grunn til å bestille frostbestandig betong om ikke behovet er der.
[/QUOTE][/QUOTE]Andreas Lundgren skrev:
Det er bra, men skal være kritisk på nettet og sjekke kilder!
Jeg tok produktarket på et produkt tilfeldig fra weber, [lenke]
[bilde]
Har du noe eksempel på betong som ikke er frostbestandig? Du har sikkert rett i at det finnes, jeg har bare aldri sett noen. Men jeg utgir meg absolutt ikke for å ha sett alt som finnes, hadde gjerne lært meg.
I databladet har du markert Expansion 0,5-2,0 %
Seks rader ovenfor står Krympning 28 døgn <0.9 %
Hvordan henger det sammen? Ekspanderer betongen først under herding og krymper litt når det tørker ut med en liten ekspansjon igjen.
Nå har jeg lært noe nytt, og @C.Lundin må nok være den som hadde mest rett i saken!
Først og fremst, krympingen er i promille, ikke prosent som det ble skrevet ovenfor, men faktum gjenstår.
Spurte Weber og fikk følgende svar:
Hei igjen! Her kommer forklaringen fra Martin som er ansvarlig for Webers betongsortiment.
Weber EXM 725 er en ekspanderbetong hvis funksjon blant annet går ut på å svakt ekspandere under den ferske bruksperioden (ca. 30 minutter etter blandingen), dette er for å fylle ut eventuell forskaling eller understøping ordentlig og forhindre at mellomrom eller luftlommer oppstår. Deretter begynner materialet å herde eller brenne som det heter på betongspråk. Når betongen brenner skjer en liten krymping i forbindelse med at vannet bindes kjemisk i betongmatrisen, denne krympingen er hva som angis i produktbladet.
Så kort fortalt er det altså at betongen sveller i fersk tilstand og krymper i hard tilstand. Ekspansjonen måles i fersk tilstand og krympingen måles i henhold til standarden etter ett døgn, derfor blir disse verdiene stilt mot hverandre litt motsigelsesfulle. Skulle man måle krympingen fra det tidspunktet man akkurat har blandet EXM 725 ville det altså bare være snakk om ekspansjon.
Med vennlig hilsen
Maria, Weber
Først og fremst, krympingen er i promille, ikke prosent som det ble skrevet ovenfor, men faktum gjenstår.
Spurte Weber og fikk følgende svar:
Hei igjen! Her kommer forklaringen fra Martin som er ansvarlig for Webers betongsortiment.
Weber EXM 725 er en ekspanderbetong hvis funksjon blant annet går ut på å svakt ekspandere under den ferske bruksperioden (ca. 30 minutter etter blandingen), dette er for å fylle ut eventuell forskaling eller understøping ordentlig og forhindre at mellomrom eller luftlommer oppstår. Deretter begynner materialet å herde eller brenne som det heter på betongspråk. Når betongen brenner skjer en liten krymping i forbindelse med at vannet bindes kjemisk i betongmatrisen, denne krympingen er hva som angis i produktbladet.
Så kort fortalt er det altså at betongen sveller i fersk tilstand og krymper i hard tilstand. Ekspansjonen måles i fersk tilstand og krympingen måles i henhold til standarden etter ett døgn, derfor blir disse verdiene stilt mot hverandre litt motsigelsesfulle. Skulle man måle krympingen fra det tidspunktet man akkurat har blandet EXM 725 ville det altså bare være snakk om ekspansjon.
Med vennlig hilsen
Maria, Weber
Klikk her for å svare