Hei, har et lite problem jeg trenger litt råd rundt ... for et par år siden støpte vi en plate utenfor garasjen, og i slutten av platen støpte de inn en ristbelagt avløpsrenne som skulle stoppe alt vann og forurensning fra for eksempel en bilvask i å renne ned på gaten ... problemet var at ristene var av plast og gikk i stykker ... har nå funnet nye ordentlige renner med stålrist som jeg vil montere, men jeg vet ikke hvilken betong jeg skal bruke og hvordan jeg skal få det til å fylle opp / rundt / under de nye rennene .. de nye rennene er litt høyere enn de tidligere, så jeg var nødt til å fjerne den tidligere betongen, så for øyeblikket er rennen / rommet under der den nye skal monteres dypere enn rennen, så min grunnidé er å blande betongen flyktig / lettflytende, fylle opp en grunnsats under rennene, presse ned rennene i betongen og kle en vibrator i masse filler og la den vibrere direkte i plastrennen til alt har lagt seg i nivå ... dessuten er alt i et fall nå ... vel, jeg håper jeg har beskrevet forståelig og at noen kan komme med noen nyttige tips.
Jeg tror egentlig at du kan helle hvilken som helst type betong der. Ta en vanlig finbetong, 25 eller 40 mpa spiller egentlig ingen rolle, eller bland selv med bare sement og sand.
Ikke bland det for tynt, da sprekker det når overskuddsvannet tørker. Ha heller litt flytemiddel i betongen når du blander den. Og legg ikke for mye, det vil bli litt vanskelig å vibrere den ned nå når det ikke er så mye plass ved siden av, jeg tror det kan bli vanskelig å dekke hele området med betong, men det er kanskje ikke nødvendig. Så ville jeg lagt en vekt på rennen etter at du har vibrert den ned, så den ikke flyter opp før betongen har begynt å herde.
Spørsmålet er om du trenger noen betong i det hele tatt, mer enn å jevne ut under rennen? Det ser dog ut som du er gjennom hele platen og ned i isopor-isolasjonen under? Er det ingen armering på langs eller armeringsnett? Hva er det under rennen? Er det bare isolasjon og du har en bil som kjører over gitteret vil den jo presse rennen ned i isoporen føles det som.
Ikke bland det for tynt, da sprekker det når overskuddsvannet tørker. Ha heller litt flytemiddel i betongen når du blander den. Og legg ikke for mye, det vil bli litt vanskelig å vibrere den ned nå når det ikke er så mye plass ved siden av, jeg tror det kan bli vanskelig å dekke hele området med betong, men det er kanskje ikke nødvendig. Så ville jeg lagt en vekt på rennen etter at du har vibrert den ned, så den ikke flyter opp før betongen har begynt å herde.
Spørsmålet er om du trenger noen betong i det hele tatt, mer enn å jevne ut under rennen? Det ser dog ut som du er gjennom hele platen og ned i isopor-isolasjonen under? Er det ingen armering på langs eller armeringsnett? Hva er det under rennen? Er det bare isolasjon og du har en bil som kjører over gitteret vil den jo presse rennen ned i isoporen føles det som.
Du må bore bort mer av den gamle betongen og støpe med ekspanderbetong. Ellers er det en risiko for at du får vann mellom brønnen og den eksisterende betongen som fryser og sprenger brønnen.
som jeg beskriver i teksten ,,, rennen ligger i fall så betongen må ikke være for lettflytende ,, samtidig er det mange rom i de nye plastrennene så jeg er redd for at det blir tomt /luft bak og får ikke plasten støtte fra sidene blir den veldig sprø og kan sprekke hvis noe hardt faller i rennen aller helst når det er kaldt ,, jeg måtte kappe bort betongen som lå under fordi de nye rennene er høyere så det du ser er mye riktig isopor ,,, jeg har et vannbåret varmesystem i hele platen til venstre og platen er isolert og armert helt frem til der de gamle rennene satt ,, jeg støpte den fast på begge sider og det er en grusbunn under så jeg tror ikke det vil sprekke opp hvis man kjører over dem med en bil det blir jo en "U" formet betonghylse rundt den og det er nok av plass for mer betong under og delvis inn under platen (på begge sider) selve problemet ligger i å kunne sikre seg om at jeg får betongen til å omslutte alt kompakt og ikke renne bort (siden det er fall) pratet med bygghandlerne og det de unisont sier er at jeg trenger en betong som tåler frost det er i prinsippet det eneste ,,, jeg må gjøre hele støpingen i ett slag fordi alle rennene er hekta i hverandre ... må være en delikat balanse mellom lettflytende og at den ikke renner ... vurderte om jeg skulle senke rennen til halvveis så jeg får en spalte å helle ned betongen i og begynne fra det laveste punktet og suksessivt presse ned rennen og få eventuelt overskytende pjuk til å presses ut men som sagt det springende spørsmålet er nettopp hva jeg skal bruke ,,, noe i stil med fugeskum (fast i betong) kanskje kan fungere som fyller opp eventuelle tomrom mellom rommeneAndreas Lundgren skrev:
Jeg tror egentlig at du kan helle i hvilken type betong som helst der. Ta en vanlig finbetong, 25 eller 40 mpa spiller nok ingen rolle, eller bland selv med bare sement og sand.
Ikke bland det for tynt, da sprekker det når overskuddsvannet tørker. Ha heller litt Flytmedel i betongen når du blander den. Og legg ikke for mye, det vil bli litt vanskelig å vibrere den ned nå når det ikke er så mye plass på siden, jeg tror det kan bli vanskelig å dekke hele rommet med betong, men det er kanskje ikke nødvendig. Så hadde jeg nok lagt en tyngde på rennen etter at du har vibrert den ned, så den ikke flyter opp før betongen har begynt å herde.
Spørsmålet er om du trenger noen betong i det hele tatt, mer enn å rake av under rennen? Det ser imidlertid ut som du er gjennom hele platen og nede i isopor-isolering under? Er det ingen armering på langs eller armeringsnett? Hva er det under rennen? Er det bare isolering og du har en bil som kjører over risten vil den jo trykke ned rennen i isoporen virker det som.
Bruk ekspanderbetong, den er laget for nettopp slike formål. Lettflytende og fyller ut av seg selv og skal ikke vibreres. Det holder å bare banke lett med en hammer på rennene. Den eneste ulempen er at den er dyrere. Ikke glem å prime overflatene med sementvann (en blanding av vann og sement i filmjolk-konsistens) som du påfører med pensel før støping for å få god vedheft.
Støp eventuelt i to omganger der du i første støpingen bare fester rennene og fyller opp til laveste punkt i fallet ettersom betongen i prinsippet jevner av seg selv. Så kan du i neste støping fylle det siste og da blande en litt mer seigflytende konsistens og passe på når det begynner å tørke og får mindre flytende egenskaper, så vil det gå helt flott. Alternativt ville det nok gått med betongfyll Ardex A46 for siste støpingen, men sjekk styrken på den. Den kan ellers brukes opp til 30 mm, men den koster omtrent som gull
.
Støp eventuelt i to omganger der du i første støpingen bare fester rennene og fyller opp til laveste punkt i fallet ettersom betongen i prinsippet jevner av seg selv. Så kan du i neste støping fylle det siste og da blande en litt mer seigflytende konsistens og passe på når det begynner å tørke og får mindre flytende egenskaper, så vil det gå helt flott. Alternativt ville det nok gått med betongfyll Ardex A46 for siste støpingen, men sjekk styrken på den. Den kan ellers brukes opp til 30 mm, men den koster omtrent som gull
Sist redigert:
Expanderbetong hjelper meg til som tidligere taler skrev, men det er ikke helt lett å få til (uavhengig av hvilken betong du velger). Kanskje du skal sage opp en 5-10 cm til på siden så renna blir bredere? Da har du mulighet til å fylle på betong på siden snarere enn å forsøke å riste ned renna. Vanskelig å si fra bildet ditt, men kanskje det kan være til hjelp? Kan du sage og banke slik at litt av den gamle armeringen er igjen og stikker ut er det jo bra.
All betong er jo frostbestandig når den har oppnådd tilstrekkelig styrke, kan ta noen dager til flere uker avhengig av temperatur. Bare hvis det er under 5° (kaldeste tiden på døgnet de nærmeste 5 dagene pleier man å si) når du støper trenger du frostbeskyttelse i den.
All betong er jo frostbestandig når den har oppnådd tilstrekkelig styrke, kan ta noen dager til flere uker avhengig av temperatur. Bare hvis det er under 5° (kaldeste tiden på døgnet de nærmeste 5 dagene pleier man å si) når du støper trenger du frostbeskyttelse i den.
OK så det frostvernet du snakker om er altså når pjuket brenner, ikke når betongen er klar, ikke riktig den informasjonen jeg har fått hos forhandlerne (sukk) og nei å slå frem enden på armeringen kan koste meg mye, slangen til oppvarmingen vender akkurat ved rennene, jeg kan jo utvide den andre veien men der er det nok bare 10-15 cm totalbredde og som du skrev tidligere om holdbarheten og at rennene skulle presses ned i isoporen gjør at jeg vil beholde den så bred som mulig. Det finnes fordeler og ulemper med alt i dette og dessverre ingen klart enkle løsninger men ekspanderbetongen virker i alle fall som et rimelig produkt å bruke, hvor mye "sprengkraft" har den? Altså hvor mye rom skal man la være åpent når man støper som det skal ekspandere i? Likeledes har jeg sett at den er som vanlig betong i forskjellige grovheter, hva er å foretrekke i mitt tilfelle? Den virker å være rimelig rasktherdende, ca. 30 minutter, går herdeprosessen fort eller kan man bearbeide den helt til den herder? (uhh dette var vanskelig å sette ord på men jeg tror du forstår hva jeg mener) jeg er funksjonshemmet og ikke verdens raskeste når jeg jobber så herdetiden (tiden den er bearbeidbar) er avgjørende det andre alternativet er nettopp å bruke "vanlig" betong som er mer langsomherdende.
Er betongen saget i ettertid for å passe de nye rennene eller ble den saget for å fjerne den gamle? Uansett ville jeg også anbefalt å sage litt ekstra nå.
Expanderbetong er som de tidligere har sagt riktig produkt. Den ekspanderer minimalt, og en liten støping som denne vil det ikke engang merkes på, det handler mer om at den ikke krymper som "vanlig" betong.
Støpingen vil ikke bli optimal uansett, så jeg ville utvidet mer så godt det går. Deretter støpt i riktig nivå i bunnen, med korrekt fall. Plassert ned aco-drainen og deretter støpt fast med expanderbetong. Hvis det er mulighet for å få inn noen dybler er det å anbefale.
Expanderbetong er som de tidligere har sagt riktig produkt. Den ekspanderer minimalt, og en liten støping som denne vil det ikke engang merkes på, det handler mer om at den ikke krymper som "vanlig" betong.
Støpingen vil ikke bli optimal uansett, så jeg ville utvidet mer så godt det går. Deretter støpt i riktig nivå i bunnen, med korrekt fall. Plassert ned aco-drainen og deretter støpt fast med expanderbetong. Hvis det er mulighet for å få inn noen dybler er det å anbefale.
nei bredden er identisk med de gamle renna men de var "bølgete" på sidene for å få stabilitet i dem mot betongen så per i dag er bredden identisk og fra den initziell støpingen BUNNEN har jeg måtte sage ut fordi de nye renna er høyere ... så om jeg forstår deg riktig så mener du at jeg først skal støpe opp bunnen så høyden blir riktig og deretter støpe fast dem i neste steg med en utvidet renne i nåværende betong? og "dubb" mener du at jeg skal skru fast renna i bunnen eller?
Akkurat sånn, litt som de andre allerede har foreslått.2 2 loud skrev:nei bredden er identisk med de gamle rennene men de var "bølgende" på sidene for å få stabilitet i dem mot betongen så i dag er bredden identisk og fra den initziele støpningen BUNNEN har jeg måttet sage ut siden de nye rennene er høyere ... så hvis jeg forstår deg riktig så mener du at jeg først skal støpe opp bunnen så høyden blir riktig og deretter støpe fast dem i neste steg med en bredere renne i nåværende betong? og "dubb" mener du at jeg skal skru fast rennene i bunnen eller?
Nja, det skal nok ikke være nødvendig. Men korte armeringsjern inn i sidene på nåværende plate. Det holder i dette tilfellet å bore f.eks. 10 mm-hull og slå i 10 mm-jern. Det gjør stor forskjell for ganske lite arbeid.
ok da er jeg med takkC C.Lundin skrev:
Ja, om du tenker på det så er jo byen full av betong som holder i frost.2 2 loud skrev:
Kanskje kan du ta bort bare 2-4 cm på "utsiden"? Skulle det være mulig kommer du få mye lettere å jobbe, og blir det bra støpt tror jeg at det oppveier at du tar bort litt til når det kommer til holdfastheten i slutten. Men du kan kanskje ikke gå på med en bile, uten at du må sage litt først? Om du setter en skive på stein på en vanlig vinkelsliper og sager spor på lengden kommer du unna ganske billig. Om du ikke regner med arbeidstiden altså. Kanskje holder det om du tar bort øverst, 2-3 cm inn og noen cm ned? Slik at du kan helle i betong ovenfra? Hadde du fått opp en bredere renne hadde du kunnet legge i renna, forankret det eller lagt tyngder i/på den, og så helt betong i ro og mak fra sidene, vibrert litt, tatt en øl, helt i litt til osv..
Ekspanderbetong har veldig sterk sprengkraft når den ekspanderer, men den ekspanderer bare litt for å fylle opp.
Når det kommer til brenntid vet jeg ikke for ekspanderbetong, tenkte ikke på det når jeg har brukt det. Det kommer litt an på temperaturen også. Kanskje noen andre kan svare på det.
Vil bare presisere igjen at ekspanderbetong ikke ekspanderer. Du må støpe kanskje en meter tykt for å merke noen forskjell. Det handler om at den ikke krymper, som vanlig betong. Herdeprosessen er ingen stor forskjell sammenlignet med vanlig betong.
HELT RIKTIG hele byen er full av betong MEN hva man som sagt har opplyst meg om i "faghandelsverdenen" er nettopp at den må være frostbestandig og visst ser man masse betong overalt men det er knapt noen "innholdsfortegnelse" malt på den så ... det finnes masse forskjellige betonger men nå føler jeg meg rimelig trygg i deres svarAndreas Lundgren skrev:
Ja, om du tenker på det så er jo byen full av betong som holder i frost.
Kanskje kan du ta bort bare 2-4 cm på "utsiden"? Skulle det være mulig vil du få mye lettere å jobbe, og blir det bra støpt tror jeg at det oppveier at du tar bort litt til når det kommer til styrken på slutten. Men du kan kanskje ikke gå på med en hammer, uten at du må sage litt først? Om du setter en skive på stein på en vanlig vinkelsliper og sager spor på langs kommer du unna ganske billig. Om du ikke regner med arbeidstiden dvs. Kanskje holder det om du tar bort øverst, 2-3 cm inn og noen cm ned? Slik at du kan helle i betong ovenfra? Hadde du fått opp en bredere renne hadde du kunnet legge i renna, forankret det eller lagt vekter i/på den, og så helt betong i ro og mak fra sidene, vibrert litt, tatt en øl, helt i litt til osv..
Ekspanderbetong har veldig sterk sprengkraft når den ekspanderer, men den ekspanderer bare litt for å fylle opp.
Når det kommer til brenntid vet jeg ikke for ekspanderbetong, tenkte ikke på det når jeg har brukt det. Det avhenger litt av temperatur også. Kanskje noen andre som kan svare på det.