Jeg holder på med dels en carport og dels et entre tak til huset. Både carportens tak og entre taket holdes oppe av limtre stolper som i sin tur sitter i stolpefester. Stolpefesterne er galvaniserte rør (ca 5cm i diameter) med en U oppe for innfesting i stolpen (type stolpesko) og en plate med 4 hull i for innfesting i grunnen i nedre kant. Rørene er hule med et hull øverst og et hull nederst like over festeplaten.

Stolpeskoene er altså (så vidt jeg forstår) ikke beregnet for å støpes inn, men for å festes med bolt nede i grunnen. Nå vil jeg likevel støpe inn disse for å få en skikkelig solid innfesting, spesielt for carporten. Problemet som oppstår er at det blir som et rør som går ned i betongen. Selv om limtrestolpen er utenpå, mistenker jeg at det vil komme inn kondensvann i røret (og dermed betongen) og over tid vil det ruste.

Kan jeg komme rundt problemet på noen måte? Dreneringsslange fra stolpeskoens nedre hull ut gjennom betongen? Er det i det hele tatt et problem, kanskje man kan støpe fast uten noen tiltak?

:)

Er det ikke enklest å kjøpe nye stolpesko, som er laget for innstøping...

Enklest kanskje, men spørsmålet var hva jeg kan gjøre med de som allerede finnes, som ble levert med huset. Pengene er slutt, så hver unødvendig utgift er... nettopp, unødvendig.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.