Hei. Skal støpe plate mellom to betongvegger (det går også to vegger ut mot den ytre lange veggen, så det er jo egentlig fire vegger). Spennet blir 2,5 meter og lengden 6,5 meter. Tenkt å legge nett i bunnen og 120 mm H-bjelker mellom veggene og et nett oppå. Sammenlagt ca 22 cm betong. Jeg ser bare fordeler med å støpe inn bjelker, de blir jo utrolig stive med betong i. Eller blir det for lite betong mellom over- og underside av bjelken? Så her er det tenkt: Distanse i bunnen på 40 mm. Så armeringsnett 8 eller grovere hvis det trengs. Deretter 6-7 bjelker og oppå dette et nett. Igjen over nettet blir ca 4 cm betong. Mvh

Er grunnen til bjelkene at du ikke kan støpe platen direkte på veggene? 2,5m bærer du lett med 220mm betong.
Skal oversiden og/eller undersiden være synlig betong, ville jeg lagt litt ekstra armering over bjelkene for å minimere eventuelle sprekker.

Jeg vil være sikker på at det blir supersterkt. Legger man 7 stk H bjelker a2,5 meter så føles det som at det skal holde for noen biler og maskiner.

Ifølge norm regner man på 250kg/m2 i parkeringshus("normale" biler). Om du dropper bjelkene, er det i grove trekk tilstrekkelig med diameter 8 senteravstand 200mm som du legger i den korte spennretningen. I virkeligheten har du 4-sidig opplag samt om du skal bruke nett som du skriver er dette bare fordelaktig. Jeg vil si at du kan droppe bjelkene ut fra dette. Hva har du for bærende vegger?

Betongvegger ca 20 cm tykke 😀. Fikk nummer til han som har vært med og konstruert ølandsbroen så jeg sjekker litt med ham også 😀

Takk så mye for deres hjelp. Kanskje overkill, men virkelig maskulint med bjelkene jeg allerede har hentet. Men om det er risiko for at det blir for tynn betong over dem, så er det veldig unødvendig å støpe dem inn. Det blir bare ca. 5 cm betong over bjelkene og ca. 4 cm over nettet som tenkt skulle ligge over bjelkene. Virker som at det kan bli riktig sterkt med bare "litt armering"

Slik gjorde jeg..

La et 8mm nett 50 mm fra bunnen (ruter 150 mm) På dette nettet 12 mm armeringsjern ut mot yttervegg ca cc 400mm

Avstandsstykker på ca 60 mm og et 8 mm nett til og 12 mm armeringsjern på dette ca cc 500 mm.

Nettene er overlappet og sveiset sammen. Nettene er sveiset i hver eneste løkke som kommer opp fra veggene. 12 mm jernene er kroket i endene og sveiset sammen med nettene. Håper det er overdimensjonert nå. Snart skal det på 220mm betong.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.