1.686 lest ·
3 svar
2k lest
3 svar
Støpe trapp opp til bjelkelag i tre (innendørs)
Hei alle sammen.
Vi holder på å bygge et nytt hus med Ytong energi+ i både ytter- og innervegger (365 mm henholdsvis 115 mm) og vil plass-støpe en trapp som svinger venstre 180 grader (med lagring under) mellom første etasje der gulvet er slipt betongplate, og andre etasje som blir etasjeskiller i tre, og jeg lurer på hvordan man støper i betong opp til tre? Ingen av veggene rundt trappen er yttervegg, og byggmesterne har støpt innendørstrapper til bjelkelag eller etasjer i betong før, men aldri til tre.
Er det mulig og i så fall hvordan gjør man det, noen som har svar?
Vi har ingen konstruksjonstegninger å følge, så jeg ville blitt veldig takknemlig for tanker, funderinger og løsninger
Vi holder på å bygge et nytt hus med Ytong energi+ i både ytter- og innervegger (365 mm henholdsvis 115 mm) og vil plass-støpe en trapp som svinger venstre 180 grader (med lagring under) mellom første etasje der gulvet er slipt betongplate, og andre etasje som blir etasjeskiller i tre, og jeg lurer på hvordan man støper i betong opp til tre? Ingen av veggene rundt trappen er yttervegg, og byggmesterne har støpt innendørstrapper til bjelkelag eller etasjer i betong før, men aldri til tre.
Er det mulig og i så fall hvordan gjør man det, noen som har svar?
Vi har ingen konstruksjonstegninger å følge, så jeg ville blitt veldig takknemlig for tanker, funderinger og løsninger
Bygningsveteran
· Norrland
· 342 innlegg
Hei! Oi jævler for et prosjekt, ingen lek å forme en sånn trapp. Kult! Er det du selv eller snekkerne som skal forme og støpe? Det var et bra spørsmål hvordan man løser det der. Hadde det gått an å bolte fast typ en U-bjelke eller et stort vinkeljern i trebjelkelaget som man sveiser fast noen solide armeringsjern i? Tenker om du/dere bolter fast noen av forslagene så får jo trappen en kant å ligge på samtidig som betongen ikke ligger direkte mot treet.
Er det noen bærende vegg rett under der trappen avsluttes? Det kommer jo til å bli en fryktelig vekt i en sånn trapp så rent spontant føles det som at det ikke bare er nok å bolte bjelke/vinkeljern i bjelkelaget uten at den må få noen slags mer støtte. Kanskje går det an å ha noen stålstolpe under eller på siden av? Eller finnes det vegger på begge sider av trappen kanskje det hadde fungert å sage ut i veggene og armere og støpe ut i ytongen så veggene hjelper til å bære opp trappen?
Er det noen bærende vegg rett under der trappen avsluttes? Det kommer jo til å bli en fryktelig vekt i en sånn trapp så rent spontant føles det som at det ikke bare er nok å bolte bjelke/vinkeljern i bjelkelaget uten at den må få noen slags mer støtte. Kanskje går det an å ha noen stålstolpe under eller på siden av? Eller finnes det vegger på begge sider av trappen kanskje det hadde fungert å sage ut i veggene og armere og støpe ut i ytongen så veggene hjelper til å bære opp trappen?
Ja, det er et stort prosjekt men også gøy synes jeg for det er ikke så mange som har det og jeg tror det vil kunne gi den rette følelsen til husets karakter med en støpt trapp inne. Vi kommer til å hjelpe hverandre jeg og snekkerne er tanken så jeg vil jo være med der når det skjer. Er ikke helt med på hvordan da tenker vinkeljernidéen men U-bjelke er jo det jeg har tenkt kan funke å la den lande på i høyde med gulvet i overetasjen. Nei, vi har ingen bærende innervegger og under der trappen kommer opp vil det være en dør inn til det lille lagerrommet som skal være under trappen men det vil finnes innervegger i ytong 115mm rundt om trappen som jeg tenker at man kan armere rett ut i eller kanskje rent av som du sa, skjære ut et par cm og legge vekt der gjennom armering og støping så ikke den stakkars betongplaten får all tyngden alene. Vi har ikke satt opp innerveggene ennå så kan jo støpe inn armering allerede når vi reiser dem så får vi jo god avlastning derigjennom tenker jeg. Jeg funderer også på å sette en stålstolpe eller lignende i innersvingen på trappen å trekke armeringen fra veggene til så burde det jo rekke som vektfordeling når man deler med seg av vekt til veggene med, eller?S Snickarkirre skrev:Hei! Oi jøss for et prosjekt, ingen lek å forme en sånn trapp. Kult! Er det du selv eller snekkerne som skal forme og støpe? Det var et godt spørsmål hvordan man løser det der. Hadde det gått an å bolte fast en U-bjelke eller et stort vinkeljern i trebjelkelaget som man sveiser fast noen kraftige armeringsjern i? Tenk om du/dere bolter fast noen av forslagene så får jo trappen en kant å ligge på samtidig som betongen ikke ligger direkte mot treet.
Er det noen bærende vegg rett under der trappen avsluttes? Det vil jo bli en forferdelig vekt i en sånn trapp så rent spontant føles det som at det ikke bare er nok å bolte bjelke/vinkeljern i bjelkelaget uten at den må få noen slags mer støtte. Kanskje går det an å ha en stålstolpe under eller på siden av? Eller finnes det vegger på begge sider av trappen kanskje det hadde fungert å skjære ut i veggene og armere og støpe ut i ytongen så veggene hjelper til å bære opp trappen?
Bygningsveteran
· Norrland
· 342 innlegg
Jo, virkelig et kult prosjekt! Du må gjerne legge opp bilder når det er klart så man får se skapelsen. Tenker om du legger vinkeljernet i bjelkelaget så underkanten på vinkeljernet er samme som underkant på trappen så får trappen en kant å hvile på. Er du med på hvordan jeg mener?
Ok, finnes det vegg rundt om så er det nok smart å utnytte den for å ta opp en del vekt og sikre opp trappen. Om du hakker typ 100x100 og 100 dypt og så trekker armene helt ut så får du et ordentlig støttepunkt for trappens vekt. Trekker du bare ut armene tenker jeg at det blir en veldig punktbelastning på veggene.
Stålpilar-ideen kan nok være smart. Det er nok bra å fordele vekten så godt det går. Tenker først og fremst sånn at ikke platen og trebjelkelaget får ta all vekt.
Ok, finnes det vegg rundt om så er det nok smart å utnytte den for å ta opp en del vekt og sikre opp trappen. Om du hakker typ 100x100 og 100 dypt og så trekker armene helt ut så får du et ordentlig støttepunkt for trappens vekt. Trekker du bare ut armene tenker jeg at det blir en veldig punktbelastning på veggene.
Stålpilar-ideen kan nok være smart. Det er nok bra å fordele vekten så godt det går. Tenker først og fremst sånn at ikke platen og trebjelkelaget får ta all vekt.
Klikk her for å svare