Hei
Nå har jeg støpt for en liten koselig hageport som skal holde de lovløse (mine små gutter) på riktig side. Porten og stolpene var ferdigmalte og klare, begynte å skru fast stolpene i hver sin bjelkesko. Og hva skjer, jo stolpefan begynner å gi etter... Med andre ord, det er for spinkelt for den tunge porten...

Så nå er jeg inne på å fjerne det eksisterende, lage nye stolper som jeg stopper NED i betongen ca 50 cm, fester en tverrligger i hver stolpe som er nedgravd, fyller hullene med betong IGJEN og ber en stille bønn...

Hva tror dere, vil det holde??
Eller finnes det BEDRE varianter å gjøre?

Nedstøpt tre vil dessverre råtne.

Var det bjelkeskoen som bøyde seg, eller var det treet?

Var det treet ville jeg satt en stolpe til, si en meter fra den første, og deretter laget en trekant med stolpen som den loddrette siden.

mats_o skrev:
Nedstøpt tre vil dessverre råtne.

Var det bjelkeskoen som bøyde seg eller var det treverket?

Var det treverket ville jeg satt en pilar si en meter fra den første og så laget en trekant med stolpen som den loddrette siden.
Er helt enig i at nedstøpt tre er et "no-no". Hvis det var bjelkeskoen som bøyde seg, konstruer egne, kraftigere bjelkesko og støp egen pilar. Pass på at du ikke fester stolpen med franske treskruer, men med gjennomgående rustfri skrue + mutter.

Deretter bør du kanskje vurdere om porten er riktig konstruert, det høres ut som en veldig tung port? unødvendig tung kanskje?

//daniel

W
Det råtner ikke så fort. Hele gjerdet mitt er laget på denne måten, og det var sikkert 20 år siden alle staurene ble presset ned i betongen, og ingen har råtnet ennå. Si at det holder i 30 år, er ikke det nok?

Da er det nok trykkimpregnert trevirke, sannsynligvis A-klasse.

Jeg brukte en bjelkesko av modell L.
Men jeg prøver å bruke eksisterende stolper og type flatjern på hver side av stolpen, med gjennomgående bolt (som dere sa, jeg lytter av og til).
Er litt inne på å støpe en "renne" mellom stolpene som jeg legger armeringsjern i, for å stabilisere det ytterligere.

Hva tror dere om det?

Var det altså selve plinten som ga seg? I så fall hjelper det nok, men hvis det var stolpens innfesting i plinten som ga seg, så hjelper det naturligvis ikke i det hele tatt.

Var det plinten som vek seg så anbefales også tringelmodellen men med en betydelig større bakre plint. Målet er nå å veie opp porten og den bakre plinten mot hverandre

Stolpen er en limtrestolpe 90x90, fin fn kvalitet! Trolig er det bjelkeskoen og selve innfestingen som ikke holder.

Nå prøver jeg med nye jern og renne.

Funker ikke det så så jeg fine granittstolper for litt mindre enn 2500 kr stykket. Og får jeg holde på en stund til så er jeg snart oppe i den summen...:)

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.