Jeg er helt lei av hengende grinder og tenkte å gjøre det skikkelig en gang for alle.
Jeg skal bygge meg en bilgrind med cirka mål (H x B) 1500 x 3500mm.
Tanken er å bygge grinden i trykkimpregnert med skråstøtte i henhold til kunstens regler. Men den blir tung, og fritt hengende, uten fremre hjul.
Grinden vil åpnes/lukkes kanskje en gang per uke, men det kan også bli grindmotor på den senere.
Eventuelt vurderer jeg å bygge en rammeverk av stål, men det er kostbart, pluss at jeg for tiden ikke har tilgang til sveiseapparat eller en plan overflate å bygge på. Uansett hadde jeg tenkt å kle den med trykkimpregnert.
Men spørsmålet her gjelder først og fremst stolpen.
Jeg har en HEA 100 bjelke til overs, planen er å støpe den ned ca 1000mm så den stikker opp ca 1500mm (total lengde 2500mm).
Spørsmålet er som følger, hvor stort hull trenger jeg å grave? Jeg tenkte å støpe rett ned i bakken, og har i mitt eget hode tenkt meg størrelsen som et oljefat, altså ca 700mm i diameter og ca 1000mm dypt.
Saken er at jeg har tenkt å grave for hånd, selvfølgelig ikke alt på en kveld, jorden her består av 90% lett sand.
Burde jeg kanskje gjøre støpningen i en annen form enn sylinder? L-formet?
Med den vekten og lengden, så trenger du nok litt mer som motvekt, det blir flere tonn i trekk på øverste hengsel, kanskje en stiver på baksiden fra toppen av stolpen som går ca. 3 - 4 meter bort med en kraftig forankring i bakken. Det med å bygge i tre, blir nok litt vanskelig, porten kommer til å synke i seg selv når treet gir etter.
Dessverre kan jeg ikke avstive opp stolpen med en skråstiver da det er en hjørnestolpe, eller jonden kan jeg jo da, men da gir bare stiverne effekt når porten er åpen.
Hvor store ”fundamenter” har for eksempel disse portene?
Har jag lagt tråden i feil forumdel? Noen som kanskje jobber med dette burde kunne gi en pekepinn?
Sikkert riktig forumdel, men mengden mennesker som arbeider med å montere større grinder er nok liten her ...
(Dessuten er det garantert en kjede. Noen beregner hvordan fundamentet skal støpes, noen tegner formen, noen bygger formen, noen fyller den med betong, noen monterer grinden ...)
Men, jeg kan jo bidra med mine tanker om prosjektet, selv om jeg verken monterer grinder, eller er spesielt skolert i å beregne slike ting ...
1: Det finnes jo to måter å motvirke vekten, ved å grave dypere rett ned, eller å gjøre "klumpen" L-formet under grinden (som du var inne på. Dog skal jo grinden åpnes, så L-formen burde bli mer "vifte med pinne". Uansett så er jo nøkkelordet her graving. Du kommer til å måtte grave en j****a masse. Er det gjennomførbart? Ligger det kabler/avløp/etc. i veien?
2: Har du bedt om et tilbud fra et firma som faktisk monterer skikkelige grinder, som den på bildet ovenfor? Så du har noen kostnadsreferanse?
3: Hva har du imot hjulet lengst ut? Det må jo være den enkleste løsningen om man må ha en svingende grind, og er usikker på hvordan man skal dimensjonere det hele?
Det er absolutt mulig å grave, har ikke hastverk noen trillebårer i uken til hullet er stort nok
Jeg vet ikke hva et firma ville tatt betalt.
Men stengselsbutikken påsto at stolpen til deres stålport på 2000x3500mm trengte et støpehull på ca 300x1000mm
Noe jeg personlig synes virker spinkelt, på den annen side kanskje deres stålport ikke veier noe. Hva vet jeg.
Angående forhjul så heller terrenget, og det er besværlig om vinteren.
Planen er å grave et kjempestort hull og støpe en sokkel med formen som en opp-ned sopp. Ganske enkelt graver jeg et hull som er ca 1000mm x 1000mm og støper bunnen først, så resten opp med 400mm støperør, deretter etterfylling av massene rundt.
Det betyr at jeg skal grave ut 1 kubikk, som da oversettes til to trillebårer á 20 ganger.
Kanskje et mindre prosjekt å leie en jordbor og bore riktig dypt og deretter bruke jorden som støpeform? Stor fordel at jorden rundt hullet da er uberørt og allerede er pakket. Mindre masser å håndtere frem og tilbake.
Slik løste vi det samme problemet for et par år siden. absolut ikke mål i proporsjoner Porten som var oppe var 5,5m bred og 2,5m høy, likevel klarte en personbil å unngå denne plankeforsynte porten... Vil huske at betongplaten var ca 10cm tykk og lå 30-40cm under bakken, da vi kjørte inn og ut med tunge maskiner (ikke nødvendig om du skal kjøre inn og ut med en vanlig personbil. I mangel på sveiseapparat kan man alltid bolte sammen ting
Svart er stål i stammen Rødt er for å indikere armeringen i betongen Grått betong