Medlem
· stockholm
· 10 innlegg
Hei,
Jeg har støpt for flaggstang. Jeg laget et hull på 55cmx55cmx65cm. Jeg brukte ekspanderende betong og det gikk med 12 sekker, altså 300kg.
Nå når jeg leser ser jeg at man egentlig skal grave 100-120cm og ha et 40cmx40cm stort hull.
Spørsmålet er om dere tror at min sokkel vil fungere? Flaggstangen er 12m og i glassfiber, veier 38kg inkl. fot.
//Calle
Jeg har støpt for flaggstang. Jeg laget et hull på 55cmx55cmx65cm. Jeg brukte ekspanderende betong og det gikk med 12 sekker, altså 300kg.
Nå når jeg leser ser jeg at man egentlig skal grave 100-120cm og ha et 40cmx40cm stort hull.
Spørsmålet er om dere tror at min sokkel vil fungere? Flaggstangen er 12m og i glassfiber, veier 38kg inkl. fot.
//Calle
Det er jo helt klart bedre å ha et dypt hull, men det burde fungere med det du har gjort også. Avhenger sikkert mye av hvor stabil bakken er og hvor mye det blåser. Kan aldri tenke meg at den blåser over ende, men begynner det å helle mer og mer er det kanskje på tide å lage en ny "grunn". Selv brukte jeg jordborr og boret først rett ned kanskje 50 cm og deretter i 3 forskjellige retninger derfra, da det føltes mer stabilt enn en rett plint. Jordborren var dog kun 22,5 cm i diameter, men min flaggstang på 12 m står stødig til tross for et vindfullt sted.
Du har jo støpt en 300kg-klump! den kommer ikke til å fly av gårde. Jeg kom ikke engang en meter ned uten å støte på sprengstein før dette. Har et enkelt støperør med betong, dvs en brøkdel av hva du har, cirka 45 liter. Den flaggstangen har stått rett i over ti år nå.
Begynn å flagge og se hva som skjer, jeg tror det fungerer utmerket. Om det ikke er ok vil det neppe skje noe dramatisk.
Begynn å flagge og se hva som skjer, jeg tror det fungerer utmerket. Om det ikke er ok vil det neppe skje noe dramatisk.
Medlem
· stockholm
· 10 innlegg
Tenkte så også, vekten i plinten er jo 80-ganger vekten på stangen, et flagg har jo ikke så stort vindfang siden det hele tiden vrir etter vinden. Får prøve og se, ikke mer enn at man støper om hvis det struler.
Takk for svar i alle fall!
Takk for svar i alle fall!
Medlem
· stockholm
· 10 innlegg
Tenkte bare meddele at grunnen funker fint, flagget i vindfullt vær uten at den har beveget seg en millimeter. 
Den kommer nok til å stå, men som sammenligning kan jeg fortelle om min seilbåt - 5 tonn totalvekt hvorav 2,8 i kjølen, tyngdepunktet cirka 1,40 under vannoverflaten. Masten er omtrent 16m over vannet med en slank profil, mer strømlinjeformet enn en flaggstang.
Ved en vind på 7m/s, rett fra siden uten seil, heller båten cirka 15 grader... Så ikke undervurder vindens effekt, spesielt ettersom kraften i en flaggstang ligger lengst unna festet.
Ved en vind på 7m/s, rett fra siden uten seil, heller båten cirka 15 grader... Så ikke undervurder vindens effekt, spesielt ettersom kraften i en flaggstang ligger lengst unna festet.
Hej Calle!C Calle Nordström skrev:
Jag är i samma sits som dig nu, hsr ett hål på cirka 55x55x70cm altså 70cm djupt. Min flaggstång är identisk i mått och vikt med din.
Hur ser din ut efter alla dessa år? Finns här någon annan som haft samma bekymmer?
Ytterligare tio år senare står min flaggstång fortfarande kvar.MathiasS skrev:
Du har ju gjutit en 300kg-klump! den kommer inte flyga iväg. Jag kom inte ens en meter ner utan stötte på sprängsten innan detta. Har ett enkelt gjutrör med betong, dvs en bråkdel av vad du har, cirka 45 liter. Den flaggstången har stått rak i över tio år nu.
Börja flagga och se vad som händer, jag tror det funkar utmärkt. Om det inte är ok lär det knappast ske något dramatiskt.
Klikk her for å svare