Vurderer å støpe et antall firkantede rør i betong med dimensjonene 120x120cm, 60cm høy. Godstykkelse 7-8cm tykk kanskje. Tenkte å stable dem som vanlig og bruke dem som drikkevannsbrønn.
Kan man hoppe over armering i dette tilfellet eller vil ringene sprekke/gå i stykker?
Kan man hoppe over armering i dette tilfellet eller vil ringene sprekke/gå i stykker?
Skipp ideen ville jeg si. At brønnrør er runde er ingen tilfeldighet. Rund er den sterkeste formen og motstår jordtrykket best. Rette sider har mye lettere for å bli presset inn og kollapse. Hvis du også tenker å droppe armeringen, tror jeg ikke det vil holde. Har du beregnet materialforbruket? Tenkte du å blande selv fra sekk? Jeg anslår at det går ca 230 liter ferdig betong per ring, dvs 20 sekker betong fra byggevarehandelen a 40-50 kroner sekken, så bare der havner det på en tusenlapp eksklusive armering og material til formen. 2000:- per ring for å kjøpe ferdig og holdbart føles plutselig ganske billig ut. Ville heller brukt tid på å prøve å finne brukte ringer istedenfor for å prøve å spare penger.
Klikk her for å svare