20.849 lest ·
23 svar
21k lest
23 svar
Støpe egne vinduskarmer i betong?
Det finnes vel tilsetningsstoffer for å gjøre den mer lettflytende uten å måtte tilsette mer vann om jeg ikke tar feil. Da kan man nok bruke finbetong som utgangspunkt. For det er enkelt å få tak i om ikke annet... Tilsetningsstoffer går for det meste an å kjøpe der man kjøper betong eller i fargehandlere el lignende.
Å vibrere kan jo sikkert løses på mange måter, å sette formen på vaskemaskinen når den sentrifugerer er kanskje én
Men en så tynn form trenger ikke vibreres lenge, du vil jo egentlig bare få bort boblene fra bunnen (fremtidige overflaten). For en stund siden kom jeg på meg selv med å fundere på hva man kunne bruke som stavvibrator for små betongformer og tenkte "En ganske liten stav, som vibrerer, hva finnes det av slike lignende produkter for privatmarkedet...? Ahaa!" Neste tanke var ikke så røddig og jeg avbrøt også den tankerekken.. hehe..
Men har du mulighet til å evaluere bruken av et slikt produkt er jeg nysgjerrig på resultatet..
Å vibrere kan jo sikkert løses på mange måter, å sette formen på vaskemaskinen når den sentrifugerer er kanskje én
Kallemannen: Man skal nok ha i tankene at hvis det finnes fabrikktilvirkede produkter så er de der av en grunn, så hvorfor ikke bruke dem? Om man blander selv og det blir feil... ja, da står man der og må uansett til slutt kjøpe bedre greier.... = hull i lommeboken.
Å låne "stafettpinnen" fra den andre halvparten er heller ikke riktig... verken av familiære grunner eller med tanke på tilstrekkelig styrke av vibrasjon... Han må ha effekt i senga, men ikke innen betongindustrien
Å låne "stafettpinnen" fra den andre halvparten er heller ikke riktig... verken av familiære grunner eller med tanke på tilstrekkelig styrke av vibrasjon... Han må ha effekt i senga, men ikke innen betongindustrien
Asså så små former og med finbetong så holder det med å gynge ut med skurbørsten 
I finbetong som typisk Finjas så er det Peramin F (halvflytt/vannersättning) i.
Så skal det være 1-2% luft i betongen bare for styrkens skyld.
Når det gjelder pigment, så er det 1,8% per kg sement. For mye pigment så vil den spise opp sementen.
Og de beste pigmentene finnes hos forhandlere til betong bedrifter, typisk Grace, Skb osv
Om du vil ha litt med vibrasjon så fungerer en slagmaskin helt perfekt om du ikke har tilgang til en stavvibrator.
I finbetong som typisk Finjas så er det Peramin F (halvflytt/vannersättning) i.
Så skal det være 1-2% luft i betongen bare for styrkens skyld.
Når det gjelder pigment, så er det 1,8% per kg sement. For mye pigment så vil den spise opp sementen.
Og de beste pigmentene finnes hos forhandlere til betong bedrifter, typisk Grace, Skb osv
Om du vil ha litt med vibrasjon så fungerer en slagmaskin helt perfekt om du ikke har tilgang til en stavvibrator.
Angående vibrator...
Jeg tok et vanlig byggbeslag og bøyde det til en vinkel. Byggbeslaget hadde et 10 mm hull, som gjør at manikken kan monteres i en Fein Multimaster. På vinkelen skrudde jeg en ekeribbe som jeg hadde liggende. Man kan sikkert forbedre konstruksjonen.
Jeg tenker å dobbeltposte dette innlegget slik at lag kan legge det inn i tips og triks-tråden under Verktøy og maskiner
Jeg legger ved en skisse av manikken:
Jeg tok et vanlig byggbeslag og bøyde det til en vinkel. Byggbeslaget hadde et 10 mm hull, som gjør at manikken kan monteres i en Fein Multimaster. På vinkelen skrudde jeg en ekeribbe som jeg hadde liggende. Man kan sikkert forbedre konstruksjonen.
Jeg tenker å dobbeltposte dette innlegget slik at lag kan legge det inn i tips og triks-tråden under Verktøy og maskiner
Jeg legger ved en skisse av manikken:
Om man legger en planke OVER formen og bruker en borhammer, ja en sånn man kan pigge med.. da blir det vibrasjoner som heter duga.... Oi genial idé...
Så kallemannen... Du skriver undersiden som ferdig overflate... jeg hadde nok heller jobbet med stålblanking på oversiden i stedet og etter uttak fra formen, bearbeidet betongsiden med en slipestein man har til borremaskiner,,, alternativt satt en supertynn trekantlist i overkant.
Når det gjelder stiftesynlighet, ja det finnes jo bare en side å sette det på.. og det blir da på den tynne langsiden som rettes inn mot vinduet til...
Så kallemannen... Du skriver undersiden som ferdig overflate... jeg hadde nok heller jobbet med stålblanking på oversiden i stedet og etter uttak fra formen, bearbeidet betongsiden med en slipestein man har til borremaskiner,,, alternativt satt en supertynn trekantlist i overkant.
Når det gjelder stiftesynlighet, ja det finnes jo bare en side å sette det på.. og det blir da på den tynne langsiden som rettes inn mot vinduet til...
Utrolig hva folk hakker på hverandre for visse ting man tror, testet...
Nå vel, bruk vanlig betong så blir det kjempebra om man vil ha en grovere overflate, for en finere overflate tar man finbetong...
bygg en form av kryssfiner, formkryssfiner egner seg for betong (99% sikkert)
Spik eller bor formen sammen. når det gjelder bobler så hell sementen sakte og nøye så blir det bra...
Ikke glem å dekke over med plast så det tørker og vannet ikke fordamper.
Bra info finner man om man søker på google/bilder.
Nå vel, bruk vanlig betong så blir det kjempebra om man vil ha en grovere overflate, for en finere overflate tar man finbetong...
bygg en form av kryssfiner, formkryssfiner egner seg for betong (99% sikkert)
Spik eller bor formen sammen. når det gjelder bobler så hell sementen sakte og nøye så blir det bra...
Ikke glem å dekke over med plast så det tørker og vannet ikke fordamper.
Bra info finner man om man søker på google/bilder.
Klikk her for å svare