Planen er å bygge en 1,8m plank - 30+m lang i et vindfullt område
Prøver å bestemme meg for om jeg skal bruke ferdige plinter 700mm eller støpe min egen... Har alltid bare festet stolpene i bakken tidligere.
Leter etter råd / fordeler / ulemper. Grunnen er sandete og masse små steiner.
Prøver å bestemme meg for om jeg skal bruke ferdige plinter 700mm eller støpe min egen... Har alltid bare festet stolpene i bakken tidligere.
Leter etter råd / fordeler / ulemper. Grunnen er sandete og masse små steiner.
Er det et tett plank så må du etter min erfaring sette støtte i vinkel mot planket. Momentet i innfestingen blir enormt og kan knekke skruer og bryte stolskor om ikke plinten rubbes i stedet.
Setter du åås ganske mange støtter kanskje du klarer deg bra med jordankare el dyl så du slipper å grave.
Setter du åås ganske mange støtter kanskje du klarer deg bra med jordankare el dyl så du slipper å grave.
Lurer på om støpeform med 150 mm diameter er stort nok for 95x95 stolper...
Jeg kommer til å bruke støtte uansett. 30m/s + vind i vinterstormer er ikke uvanlig
Jeg kommer til å bruke støtte uansett. 30m/s + vind i vinterstormer er ikke uvanlig
150mm er mer enn nok for 95x95 stolper.TreeMonkey skrev:
Riktig støpte pilarer vil ikke være det svake leddet. Bruk ikke stolpesko, men støp fast minst 3 (gjerne 4) stolpejern i stedet. Det blir mye stødigere.
Støp egne pilar slik at du kan få dem dypere enn standardpilar. Bruker du jordbor går det ofte raskt å bore hull som er ca. 1,2m dype. Da unngår du tele og får en solid motstand mot alle vridningskrefter. Det enkleste er å støpe rett i hullet og bare bruke et støperør i den øverste tredjedelen slik at delen som stikker opp av bakken blir pen.
Du skal absolutt ikke bruke stolpesko, du skal bruke pilarjern. Kapp av stumper av den typen stolpe du skal bruke og skru sammen to pilarjern med gjennomgående skruv slik at hullene kommer perfekt midt for hverandre. Pilarjernene kan gjerne sitte i lengderetningen på planken, slik at du slipper at skarpe skrueender stikker ut mot tomten. Det blir dessuten lettere å rette inn alle stolpene slik at planken blir spikret rett, ettersom du kan justere hver stolpe noen centimeter. Noen hevder at planken blir svakere med jernene i lengderetningen, men det er ubegrunnet bekymring.
Jeg har nærmere 40 m plank rundt huset mitt som er bygget med 150mm rør og pilarjern i lengderetningen samt med 70x70-stolper, og det er stabilt og bra. Det er vel ikke galt å bruke 95x95-stolper, men personlig føles det overkill og mest risiko for at alt ser stort og klumpete ut.
Edit: Selvsagt holder det med 2 pilarjern per stolpe.
Du skal absolutt ikke bruke stolpesko, du skal bruke pilarjern. Kapp av stumper av den typen stolpe du skal bruke og skru sammen to pilarjern med gjennomgående skruv slik at hullene kommer perfekt midt for hverandre. Pilarjernene kan gjerne sitte i lengderetningen på planken, slik at du slipper at skarpe skrueender stikker ut mot tomten. Det blir dessuten lettere å rette inn alle stolpene slik at planken blir spikret rett, ettersom du kan justere hver stolpe noen centimeter. Noen hevder at planken blir svakere med jernene i lengderetningen, men det er ubegrunnet bekymring.
Jeg har nærmere 40 m plank rundt huset mitt som er bygget med 150mm rør og pilarjern i lengderetningen samt med 70x70-stolper, og det er stabilt og bra. Det er vel ikke galt å bruke 95x95-stolper, men personlig føles det overkill og mest risiko for at alt ser stort og klumpete ut.
Edit: Selvsagt holder det med 2 pilarjern per stolpe.
har dessverre allerede søkt om byggetillatelse, og å endre størrelsen på tjenestene ville innebære å sende inn en ny søknad - og avgift tror jeg.Janus82 skrev:
Støp egne søyler slik at du kan få dem dypere enn standardsøyler. Bruker du jordbor, går det ofte raskt å bore hull som er ca. 1,2m dype. Da unngår du telehiv samt får en solid motstand mot alle vridkrefter. Det enkleste er å støpe direkte i hullet og bare bruke et støperør i den øverste tredjedelen, slik at den delen som stikker opp av bakken blir pen.
Du skal absolutt ikke bruke stolpesko, men du skal bruke søylejern. Kapp av stubber av den type stolpe du skal bruke, og skru sammen to søylejern med gjennomgående skruer slik at hullene kommer perfekt midt for hverandre. Søylejernene kan gjerne sitte i lengderetningen på gjerdet slik at du slipper skarpe skrueender som stikker ut mot tomten. Det blir dessuten lettere å rette inn alle stolpene slik at gjerdet blir spikrakst siden du kan justere hver stolpe noen centimeter. Noen hevder at gjerdet blir svakere med jernene i lengderetningen, men det er ubegrunnet bekymring.
Skulle man bruke vanlig grovbetong i hullet?
Og ville sikkert trenge armering for å gå fra støperørsseksjonen inn i basen, ikke sant?
Kjør med 95-stolpene i så fall. Det er jo aldri feil å gjøre noe for stabilt.
Vanlig grovbetong på sekk duger utmerket. Om du har mange pilarer så sørg for å låne/leie/kjøpe en betongblander. Noen få pilarer kan man blande betong til i en trillebår, men det blir fort kjedelig å gjøre det. Det går bra å vibrere pilarer med en trestokk, men igjen så blir det fort kjedelig om det er mange pilarer, så vurder å leie en vibrator så blir alt raskere og morsommere.
Pilaren må absolutt ha armering. Klipp til passende lange biter av 8 mm armering slik at de er ca. 10 cm kortere enn den ferdige pilaren. Da vil jernene ha 5 cm betong over og under seg så de er godt beskyttet mot vær og vind. Fyll hele pilaren med betong og vibrer dem så de kommer ca. 5 cm under toppen så vet du at de sitter passende langt fra bunnen. Jeg pleier å bruke 3 biter armering og sette dem i en trekant i pilaren. Det er kanskje unødvendig mye, og det finnes kanskje bedre måter å plassere armeringen på, men mine pilarer til plank holder bra selv etter 7 år.
Vanlig grovbetong på sekk duger utmerket. Om du har mange pilarer så sørg for å låne/leie/kjøpe en betongblander. Noen få pilarer kan man blande betong til i en trillebår, men det blir fort kjedelig å gjøre det. Det går bra å vibrere pilarer med en trestokk, men igjen så blir det fort kjedelig om det er mange pilarer, så vurder å leie en vibrator så blir alt raskere og morsommere.
Pilaren må absolutt ha armering. Klipp til passende lange biter av 8 mm armering slik at de er ca. 10 cm kortere enn den ferdige pilaren. Da vil jernene ha 5 cm betong over og under seg så de er godt beskyttet mot vær og vind. Fyll hele pilaren med betong og vibrer dem så de kommer ca. 5 cm under toppen så vet du at de sitter passende langt fra bunnen. Jeg pleier å bruke 3 biter armering og sette dem i en trekant i pilaren. Det er kanskje unødvendig mye, og det finnes kanskje bedre måter å plassere armeringen på, men mine pilarer til plank holder bra selv etter 7 år.
Klikk her for å svare