Jeg vurderer å støpe egne vinduskarmer og tenkte å sjekke om det er noen som har noen tips rundt det? Hvis det spiller noen rolle, kan jeg nevne at ytterveggene er laget av lettbetong.

Noen tanker:

- Skal man støpe dem på stedet eller støpe i en separat form og deretter montere?
- Er det mulig å få dem pene - forutsatt at man synes betong ser pent ut? Bør man slipe etter støping for å få runde kanter kanskje?
- Er det praktisk - hva skjer hvis man søler blomster vann på dem?
- Trenger man å behandle dem på noen måte - "impregnere" eller "olje" kanskje?

Hva synes dere? Gal idé eller en billig og god måte å fikse vinduskarmer på?

Milkshaken
Hei. Jeg hadde nok støpt dem. dvs, spikret sammen en form ved siden av.. For å få fine kanter kan man bruke forskjellige lister, et tips er en minimal trekantlist som festes i kanten der ferdig overside skal bli. Når du tar bort formen har du en nett liten faset kant, som i tillegg er sterk, dvs holder for de fleste støt og dytt.
Å olje inn dem etterpå er nok en bra måte, jeg har selv ikke gjort det, men vet at det er populært blant dem som støper sine egne benkeplater.

Når det gjelder sliping, så kan du stålfli oversiden, men du må nok regne med å finslipe kantene litt...

Jeg hadde jo brukt den formmotstøpte siden som "overside", og bruker man blank plate eller plast å støpe mot kan man få en helblank overflate som knapt krever sliping.

Milkshaken
ja kalleman, men det er vel som regel vanskeligere å lage former i stål/plåt,,, Plast som man legger i en form pleier jo å krølle seg uansett hva man gjør..... og hvem har tilgang til ekte plastformer ?

vanlig byggplast og en stiftepistol er et triks for å få glatt plast

Milkshaken
blir jo synlig i betongen

Tror dere at man må vibrere betongen ordentlig for at det skal bli bra, eller er det nok å banke litt på formen?

Om man skal stålglatte, hvordan gjør man det? Å leie en "helikopter" til en liten vinduskarm føles jo litt feil? Finnes det kanskje en slags slipeskive som man kan koble til en vanlig boremaskin eller lignende?

Noen som vet hvor man kan få tak i pigment hvis man vil farge betongen mørkegrå eller kanskje svart?

Milkshaken skrev:
ja kalleman, men det er vel som regel vanskeligere å bygge former i stål/plåt,,, Plast som man legger i en form pleier jo å krølle seg uansett hvordan man gjør..... og hvem har tilgang til riktige plastformer?
Jeg bygde en enkel form i messingplåt som jeg fant på Clas Ohlson. Det hadde vært billigere med stålplåt selvfølgelig, men de bitene jeg fant der hadde ikke riktig mål + jeg trengte ikke så mye. Resultatet ble over forventning med en nesten silkeaktig finish på betongen. Jeg hadde ingen vibrator, men banket forsiktig på formen i noen minutter etter iläggning. Stålplåt kan ganske enkelt bokes til og plasseres i en form.

Andre materialer man kan bruke er gammelt vindusglass, plexiglass, byggplast som nevnt, vanlig formplyfa gir også bra resultat. Så for øvrig resultatet av en klassekamerats støping som prøvde å støpe mot aluminiumsfolie, noe som ikke skal anbefales. Folien var helt borte etter drøyt et døgn i formen med misfarging og merkelig ytstruktur på betongen som resultat. Aluminium tåler ikke den høye alkaliniteten i betongen. Også min messing var kraftig oksidert etter et dyng.

Hvorfor ikke støpe mot type plywood eller finer og få en spennende tremønstrete overflate?

Sikt bort det grove materialet i finbetong og få en "perfekt" jevngrå overflate uten ujevnheter.

Å farge inn en betong krever STORE mengder pigment og blir likevel ofte ikke som man har tenkt seg. Særlig om man er ute etter en svart betong. Resultatet er mye avhengig av fargen på sementen og på ballast. Best er å utgå fra hvitsement og ballast som ligger nær fargen man vil ha. Helt svart er nok umulig uten å ødelegge betongens styrke. Pigment kan du ellers kjøpe i vanlige farge- eller kunstnerbutikker. Kunstnerpigmenter er av mye høyere kvalitet og klasse, men dyrere.

"Endelig hjemme" laget en benkeplate i betong og slipte den med våtslip, og deretter strødde han over "fin sement" (helte sement i en sil for å fjerne eventuelle "klumper") for den siste finishen.
Det ble veldig fint om man nå liker dette.

Kan kanskje være verdt en liten til.

Lykke til!

Milkshaken
jeg ville ikke ha nøyd meg med å bare banke, jeg hadde dels armert med bistål. og så hadde jeg fremkalt vibrasjoner med en eller annen maskin... Luften er en plage, man må bli kvitt den helt for at full styrke skal oppnås. tenk på at en vinduskarm jo ikke skal være mer enn typ. 15-20 mm tykk...

Hvordan ville du plassert bistålsarmeringen?

milkshaken. Plasserer du stiftene på de riktige stedene så synes de ikke dvs under railer osv

K
Armering, selvfølgelig og så ikke brukt vanlig finbetong, som er ganske tregtflytende, men et lettflytende produkt som man ikke trenger å "vibrere", for å sikre mot luftporer.

Hvor får man tak i slik lettflytende betong?

K
Hos ÅF for de store... sjekk Rep 920 eller EXM 702, begge fra maxit. Ikke glem å lese produktbladene så det ikke blir feil til slutt :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.