Skal bygge en 3x1.3 meter stor "trapp", men bare ett trinn høyt.
Forutsetningene er:
- Tjukt stein- og gruslag på grunnfjellet, huset står på støpt plate på samme underlag samt omkringliggende markstein (som har ligget helt stille i 5 år)
- Trinnet skal være 18 cm høyt over marksteinsflaten, dvs ca 23 cm over bærelaget.

Jeg tenker meg en revet betongtrapp, liker vi den ikke skal man kunne legge klinker på den.

Spørsmålet er: Hvor enkelt og smidig kan jeg gjøre dette? Forslag velkomne!

Idéer hittil:
1. 23 cm betong i en form... tungt og slitsomt å blande selv. Men raskt å bygge rektangulær form og fylle. Veldig tykt også...
2. Form og fylle innerrommet bortsett fra kantene med leca eller isopor, armere rundt/over samt støpe ramme og ca 5cm tykk overside. "Minigrunn". Mindre betong, mer arbeid...
3. ?
4. ?
5. ?

Med forbehold om at jeg er en legmann på området kan jeg gi tips om hvordan jeg har gjort det. Grav ut til frostfritt dybde, fyll tilbake med singel og fyll også innerrommet med singel. Hvorfor styre med isopor eller lecablokk når du har billigere alternativer i form av singel. Armer og støp deretter som du har tenkt, men jeg ville støpe platen tykkere enn 5 cm. Snarere 8-10 cm. Kjipt hvis platen sprekker hvis den utsettes for punktbelastning som piano + 4 flyttefolk eller annen tung levering. Pass også på at du får et lite fall ut slik at regnvann og snø renner av. Ellers får du en skøytebane vinterstid. Deretter ville jeg kle overflaten både horisontalt og vertikalt med en frostsikker klinker eller tynn naturstein. Husk å velge en med litt struktur på overflaten så det ikke blir glatt.

I stedet for å blande betongen selv ville jeg bestille frostsikker betong (innblanding av luftbobler) og få den kjørt ut med betongbil, da kan de tippe direkte i formen din. De pleier å nå ca 10-12 m med den transportøren de har på betongbilen.

Jeg støpte vår herregårdstrapp med 3 trinn, kledd med klinker på lignende måte for 11 år siden, og den har holdt godt.

Sist redigert:
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.