Hei!

Har tenkt å lage en vintertilpasset uteplass med støpt betongplate og gulvvarme.
Huset vi bor i har krypkjeller, noe som innebærer at teglfasadens underkant ligger ca 25 cm under ferdig gulv.

Spørsmålet er, vi vil helst ikke ha trapp ned til uteplassen og lurer på om man på noen måte teknisk kan støpe platen opp til ferdig gulv?
Det vil altså innebære at platen skal støpes opp 25 cm på teglet.

Håper dere forstår hva jeg mener og kan besvare spørsmålet mitt.

Du bør sette en bevegelsesfuge mellom tegl og betong. Kan gjøres med isopor eller lignende materiale.

J justusandersson skrev:
Du bør sette en bevegelig fuge mellom teglsteinen og betongen. Kan gjøres med isopor eller lignende materiale.
Det høres positivt ut.
Det er luftehull i første skiftet tegl som dessverre blir tilstoppet med den støpte betongsålen.
Og jeg tenker også på svillen innenfor som havner under betongsålen.

Påvirker det noe?

Om tegelfasaden fortsatt delvis kommer til å være utendørs, bør luftspalten som finnes bak teglverket være åpen. Det enkleste er nok å lage nye luftningshull i tilsvarende stussfuger over betongplaten. Hva består syllen under teglverket av? Er det ikke murede betonghullstein/leca?

J justusandersson skrev:
Hvis teglfasaden fortsatt delvis vil være utendørs, bør luftspalten som finnes bak teglsteinen være åpen. Det enkleste er nok å lage nye luftingshull i tilsvarende stussfuger over betongplaten. Hva består svillen under teglsteinen av? Er det ikke murt betonghulstein/leca-steiner?
Delvis blir det jo slik der uterommet slutter i bredden.
Jeg funderer også på hvordan man skal få det til å se pent ut på siden der betongsokken ligger over teglfasaden.

Under teglsteinen er det oppmurte leca-blokker, men innenfor dem er det en 45x120 svill ifølge konstruksjonstegningene på huset.
Det var den svillen jeg mente blir innestengt hvis jeg støper opp betongsokken på teglsteinen?

Det henger litt på hvordan regelveggen innenfor fasadeteglet er utført. Kan du ikke legge ut din konstruksjonstegning? Du kanskje kan sette en teglstein på høykant mellom platens kant og fasadeteglet?

J justusandersson skrev:
Det kommer an på hvordan regelveggen innenfor fasadeteinen er utført. Kan du ikke legge ut din konstruksjonstegning? Du kan kanskje sette en murstein på høykant mellom platens kant og fasadeteinen?
000611.tif

Slik ser konstruksjonstegningen ut med en masse detaljer på samme tegning, men jeg tror du forstår hvor du skal se.

Kan det være en fordel at det finnes en mulighet for at bunnsvillen ikke blir helt innestengt i.o.m krypkjelleren? Riktignok er det plastfolie der, men det er også plastfolie bak teglfasaden, så min problemstilling med innestengt bunnsville er kanskje ikke noe problem?

Jeg kan ikke åpne tegningen med tilstrekkelig oppløsning for å kunne lese den. Teste å bruke knappen "Laste opp bilde/video" nederst i Byggahus svarsrute.

J justusandersson skrev:
Jeg kan ikke åpne tegningen med tilstrekkelig oppløsning for å kunne lese den. Prøv å bruke knappen "Last opp bilde/video" nederst i Byggahus svarruta.
Jaha, den funksjonen lette jeg etter men fant ikke sist.
Her kommer den!

Som du også ser på detaljtegningen viser den mer nøyaktig hva jeg har forsøkt å beskrive i tekst. Gulvsponplaten inne i huset ligger omtrent 2,5 teglesteiner over underkant av teglfasaden.

Men jo mer jeg funderer på eventuelle løsninger kommer det litt idéer.
Jeg kunne murt opp med tegl som en trappformet forbindelse mellom min betongplate og eksisterende teglfasade, noe jeg tror kunne sett ut som en pen løsning.
Men problematikken vedvarer hvordan og om jeg kan støpe opp øvrig såle mot teglfasaden.

Sist redigert:
Etter å ha sett på tegningen din tror jeg at det eneste du trenger å gjøre (i tillegg til rådene jeg har gitt tidligere) er å lage nye luftehull i støtfugene over platen. Det enkleste er nok å bore med hjelp av en hardmetallbor. Du gjør rett i å vurdere dette. Det er viktig at det ser pent ut.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.