Problem:
Vil lage en grense mellom rabatt og plen. Har testet på ett sted med
- Markduk
- Støv 10cm
- Markstein

Resultat: Ser forferdelig ut etter et par år. Gress og ugress overalt mellom steinene.

Tenk løsning:
1.
Grave ut 20 cm dypt og 25cm bredt.
2. Sette trykte planker og bygge ramme i renna. Overkant planke i nivå med endelig høyde.
3. Fylle på med 10 cm sand og komprimere med slegge.
4. Legge i armeringsjern og fylle på med betong.
5. Dra av med planke for jevn høyde.
6. Etter at betongen har herdet:
7. Mure fast markstein på betongrammen med bruk mellom steinene.

Markforholdene:
Sandig minst 40 cm ned i bakken.

Tenkte sette følgende stein:
https://www.byggmax.se/marksten-grå-p02195

Hva tror dere om dette prosjektet, verdt å teste?

Sist redigert:
Jeg tror at det kommer til å bli skikkelig, skikkelig stygt. Kan du poste et bilde av hvordan det ser ut nå?

Hva er det som ville blitt skikkelig, skikkelig stygt?

Tanken er altså å først støpe en renne, omtrent som på bildet nedenfor.

Deretter legge belegningsstein oppå denne. Med mørtel som festes under steinen og forsiktig i fugen. Kun oversiden vil jo bli synlig når gress og rabatt legges mot steinrekken.

Jeg er ikke så begeistret for tanken på å ha synlig betongkant, det blir nok ikke så pent. Og jeg vil ha en rett rad med samme høyde - men er ikke villig til å bruke dager på grunnarbeid.

Spørsmålet er altså om det vil fungere å mure fast belegningsstein. Jeg kan leve med en og annen sprekk med årene.

Legger også ved bilde av nåværende stein, den nye løsningen er derimot tenkt å legges direkte mellom plen og en rabatt (ikke plantekasse).

• Person med hansker glatter ut en ny betongkant i en hage, mellom gressplenen og et bed.
  • Gress vokser rundt en rad med grå markstein ved siden av en trevegg.
Betong som betong, synes jeg. Å gjøre seg bryet med en støpeform og deretter i tillegg legge betong oppå virker unødvendig. I stedet graver du ut, grunner med bærende lag, komprimerer og deretter setter du betongstein i samme dimensjon som storgatestein i den jordfuktige betongen. Eller enda bedre, ekte storgatestein, som er pen og aldri mister sitt utseende eller verdi, i motsetning til belegningsstein som raskt blir kjedelig. Eller lag støpeformen din i et enklere materiale enn trykkimpregnert tre, støp og trykk inn skjell, knust finporselen og småstein som pynt, det ville i det minste vært litt originalt i vår tid. Tenk mosaikk.

Skal du ha belegningsstein, velg en som er pen i det minste de første årene og ikke en billig, grå og kjedelig.

Det enkleste alternativet er selvfølgelig en nedgravd kant i stål, f.eks. korténstål men det finnes annet også, svart eller blankt f.eks.

F frankeman90 skrev:
Problem:
Vil lage en grense mellom rabatt og plen. Har testet på et sted med
- Markduk
- Stenmjöl 10cm
- Marksten

Resultat: Ser fryktelig ut etter et par år. Gress og ugress overalt mellom steinene.

Tenk løsning:
1.
Grave ut 20 cm dypt og 25cm bredt.
2. Sette trykkimpregnerte planker og bygge ramme i sporet. Overkant planke i nivå med endelig høyde.
3. Fylle på med 10 cm sand og komprimere med slegge.
4. Legge i armeringsjern og fylle på med betong.
5. Dra av med planke for jevn høyde.
6. Etter at betongen har herdet:
7. Mure fast belegningsstein på betongrammen med mørtel mellom steinene.

Grunnforhold:
Sandholdig minst 40 cm ned i bakken.

Tenkte å sette følgende stein:
[lenke]

Hva tror dere om dette prosjektet, verdt å teste?
Nå er man nysgjerrig på resultatet?

• Liker
RayIV
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.