Jeg har kommet ytterligere et stykke i mitt bassengprosjekt og bygget steinmuren ferdig, og det er tid for å støpe en betongkant oppe på selve steinmuren som kant for å feste gjerdet og som kant for selve steinleggingen. Det er totalt 35m betongkant fordelt på 3 sider med lengdene 13x15x7m som dere kan se på vedlagt bilde.
Jeg har tenkt målene på ca 600mm bred og 200mm tykk på selve kanten, men er fleksibel akkurat nå.
Er det noen som kan gi meg råd for hvordan jeg skal tenke på hva gjelder dimensjoner på betongen, armeringen og andre smarte tips?
Jeg kommer til å bore inn armering i alle større steiner i forskjellige retninger som betongen kommer til å binde i. Så det vil være mange jern. Tenkte å smøre på primer på steinen før støping.
Ja det stemmer at betongkanten går et stykke utenfor. Kommer til å figursage bunnen på formen så godt jeg kan, deretter fyller jeg det siste mellomrommet med murmørtel.
Du bør bygge formen slik at du har en liten svak helning på overflaten for at vann ikke skal bli stående på kanten. Stående vann vil med tiden få overflaten til å fryse i stykker.
Du skriver 600mm bred og 200mm tykk, det virker veldig bredt? Blir ikke det seende klumpete ut?
Hva gjelder armeringen så ville jeg nok bøyd opp-nedvendte U som jeg najade i langsgående armeringsstål så det danner et rutenett på c-c 100-150 mm. Vær oppmerksom på at armeringsstålet aldri skal ligge grunnere enn 3 cm inn i betongen da det risikerer å ruste og ødelegge betongen.
Kapp ut formen så nøyaktig som mulig og støp deretter i to omganger. Første omgang gjør du noe tørrere slik at det ikke renner så lett og dermed tetter bunnen av formen. Du kan også bruke dette til å fikse armeringen så du ikke behøver å ha ribber over formen for å holde armeringen på plass når du gjør den siste støpingen, da går det lettere å dra av kanten, rive den og stålglatte den.
Når det gjelder helning, skal jeg ha helning på betongen, takk for påminnelsen.
Jeg hadde planlagt 600mm fordi jeg har en granittplate som er 600x300 som skal settes mot betongen i ytterkanten med fug, resten legges i 2-5. Men kanskje gjøre kanten 300 bred og legge steinen kun som en ramme rundt. Men betongen kommer ikke til å synes.
Takk for tipset med armeringen.
Hadde du brukt 12mm armering eller hva er passende?
Finnes det risikoer med for mye armering?
Jeg hadde tenkt å bore ned armeringsstenger i granitten og deretter sveise fast øvrig armering i disse stengene så de ikke kan bevege seg under selve støpingen.
Bra idé å støpe i 2 omganger. Jeg kan blande selv for det første laget, og for det andre bestiller jeg rotorpumpe siden det blir ca. 2-3 kbm om formen er 300x200mm og 35m lang. Jeg har også tenkt å støpe en trapp samtidig.
Jeg er bare lekperson på området, og dette er jo ingen bærende konstruksjon, men jeg ville nok gått for 12mm stål.
Det er ingen fare med for mye armering, men avstanden mellom stålet må ha god margin for den største ballasten i betongen.
Betong tåler trykk bra, men er dårlig på å holde for strekkbelastninger. I ditt tilfelle er det risiko for setninger i steinene som bærer opp betongbjelken, så hvis bare steinene står på vel-drenert underlag så det ikke er risiko for frosthiving, er armeringen i den nedre halvdelen av bjelken viktigst (strekkbelastning i nedre del, trykkbelastning i øvre del).
Formstag finnes f.eks. på Beijers.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.