Jeg skal bygge en portal med en 140cm bred grind. Jeg hadde tenkt å kjøpe 95 stolper, men de er utsolgt overalt, så det ble 2 stk 45x95 sammen skrudde og limte. Jeg hadde allerede kjøpt justerbare stolpesko til 95 stolpene som dere ser i bildet 1, men jeg lurer nå på om det blir stabilt om jeg bruker plintjern i stedet, siden de går høyere opp? Hvordan får man plintjernen i vater i plinten når man ikke har noe å henge dem på? Hvis jeg skal ha plintjern, bør de sitte rett overfor hverandre, dvs. skrudd inn i samme regel, eller skal de sitte skrått overfor hverandre skrudd inn i hver sin regel?
Vi har hatt både espalier og gjerde via fundament med justerbare stolpesko.
De til espalieren byttet jeg ganske raskt til fundament med fundamentjern, grunnen var at gjengestangen bøyde seg så fort det blåste litt.
Selv gjengestengene til gjerdet bøyde seg av vinden selv om gjerdet bare var 90 cm høyt og maks 50% dekket.
Vi har hatt både espalier og gjerde via plinter med justerbare stolpesko.
De til espalieren byttet jeg ganske raskt til plinter med plintjern, grunnen var at gjengestangen bøyde seg så snart det blåste litt.
Også gjengestengene til gjerdet bøyde seg av vinden til tross for at gjerdet bare var 90 cm høyt og maks 50% dekket.
Høres ut som det bør bli plintjern i stedet.
Hvordan får man dem rette når man støper plinten?
Ok, så jeg skrur fast begge i 2 bjelker akkurat som de skal sitte når de er ferdige, så henger jeg dem på to små trebiter som ligger pappröret?
Siden det er to 45x95 som er skrudd sammen, skal jeg sette et jern på hver side, dvs hver bjelke har "bare" 1 plintjern, men hver stolpe har to, håper du forstår.
Det er enklere om du har noe av samme tykkelse som stolpen og støtter utenfor støpingen. F.eks. skru sammen to biter med lekter eller bruk stolpene du har laget, i det seneste tilfellet så sett skruehullene slik at de skjules av stolpeskoene.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.