Har nettopp begitt meg inn i syllbytte-verdenen. Har kjøpt et hus fra -76 der de trykkimpregnerte syllene er mildt fuktskadet (10%). Huset står på en uisolert betongplate. Hele huset lukter, og det setter seg i klærne. Det merkes godt når vi har kommet hjem til leiligheten, så tenkte å prøve å bytte syllene i et rom selv for å se hvor lang tid det tar og hva det faktisk innebærer.
Har forsket en del i riktig fremgangsmåte, og min plan ser ut som følgende (rett meg gjerne om noe ser rart ut):
(skal bytte fra innsiden)
1. Sage av gipsen (tigersag?) så lite som mulig som man kommer til, 10-20 cm bør vel rekke?
2. Stemple opp taket med en stempel under nærmeste takstol
3. Kap 1-2 cm på alle stående stolper som holder fast den liggende syllen, slik at jeg kan bytte en hel syll om gangen. Tenkte å lute bladet mot en plywood-plate så jeg får en god støtte.
4. Plukk bort syllen
5. Rengjør betongen der syllen har sittet, kanskje til og med bruke noe selvutjevnende sparkel? Trengs det?
6. Legg syllpapp der den nye syllen skal ligge.
7. Legg byggfolie i forkant mellom syllen og syllpappen.
8. Legg på den nye syllen og fest med vinkler og skruer. Er dette unødvendig tro? Trenger man å feste den nye syllen om den gamle ikke satt fast?
9. Reparer skjøten i den stående stolpen. Hva er best her? Jeg har lest at man kan bruke alt fra 2 kiler som man limer sammen til mye mer kompliserte løsninger.
10. Monter en T-profil over under gammel gips og gammel byggplast.
11. Brett ut plasten og monter en ny gipsplate. Skjær av overflødig plast.
Hva tror dere? Trenger man å gjøre noe med fasadeplaten? Har lest at noen bytter den samtidig.
Har akkurat begitt meg inn i syllbytte-verdenen. Har kjøpt et hus fra -76 hvor de trykkimpregnerte syllene er mildt fuktskadet (10%). Huset står på en uisolert betongplate. Hele huset lukter, og det setter seg i klærne. Det merkes godt når vi har kommet hjem til leiligheten, så jeg tenkte å prøve å bytte syllene i ett rom selv for å se hvor lang tid det tar og hva det faktisk innebærer.
Har forsket en hel del i riktig fremgangsmåte, og planen min ser ut som følgende (rett meg gjerne om noe ser rart ut):
(jeg vil bytte fra innsiden)
1. Sage av gipsen (tigersag?) så lite som mulig som man kommer til, 10-20cm bør vel holde?
2. Stemple opp taket med et stempel under nærmeste takstol
3. Kapper 1-2cm på alle stående reglar som holder fast den liggende syllen, slik at jeg kan bytte en hel syll om gangen. Tenkte å lene bladet mot en kryssfinerplate så jeg får et bra støtte.
4. Plukk bort syllen
5. Rengjør betongen der syllen har sittet, kanskje til og med bruke noe selvnivellerende sparkel? Trengs det?
6. Legg syllpapp der den nye syllen skal ligge.
7. Legg byggfolie i forkanten mellom syllen og syllpappen.
8. Legg på den nye syllen og fest med vinkler og skruer. Er dette unødvendig tror du? Trenger man å feste den nye syllen hvis den gamle ikke satt fast?
9. Reparere skjøten i den stående regla. Hva er best her? Jeg har lest at man kan bruke alt fra 2st kiler som man limer sammen til mye mer kompliserte løsninger.
10. Monter en T-profil over under gammel gips og gammel byggplast.
11. Brett ut plasten og monter en ny gipsplate. Skjær av overflødig plast.
Hva tror dere? Trenger man gjøre noe med fasadeplaten? Har lest at noen bytter den samtidig.
Men:
1: Jeg hadde revet bort all gips fra veggen.
2: Om det trengs, god idé
3/4: Så hadde jeg bare plukket bort syllen, om jeg ikke må sage av veggen for å få plass med den nye syllen.
5/6: Bedre å shimse opp under den nye syllen med flere lag syllpapp/annet ved behov
7: Følger ikke helt med på hva du mener?
8: Vinkler? Hvor skal du feste dem? I platen?
9: Om det trengs (jeg hadde forsøkt å unngå dette i størst mulig grad)
3/4: Så hadde jeg bare fjernet svillen, om jeg ikke må sage av veggen for å få plass med den nye svillen.
5/6: Bedre å shimse opp under den nye svillen med flere lag svillepapp/annet ved behov
7: Henger ikke med på hvordan du mener?
8: Vinkler? Hvor skal du feste dem? I platen?
9: Om det trengs (jeg hadde forsøkt å unngå dette i størst mulig grad)
10/11: Henger ikke med her.
3/4: De stående stenderne hviler vel på svillen?
7: Mener at man legger plasten mellom pappen og svillen så den stikker ut fra veggen, så man lett kan skjære til den etter man montert gipsplaten.
8: Usikker, derav spørsmålet mitt.
9: Ja det kommer vel an på om man sager den stående stenderen eller ikke.
10/11: Tror ikke dette er veldig relevant, men det er
For å gjøre det lettere å sette på en ny gipsplate senere. Tenker at man skrur en T profil i øvre gipsplate, så man får en bit som stikker ut som man kan feste den nye gipsplaten på.
Jeg så den, men det betyr (dessverre) ikke at det ikke også kan finnes i støpt..
Har også hørt at visse bygg på 70-80 tallet brukte en maling som fordamper og danner lukter i hus og hjem. Kanskje skal ta en bit og sende til analyse? Tror det var cuprinolfärg som ikke var helt 100....
7: Mener at man legger plasten mellom pappen og svillen sånn at den stikker ut fra veggen, så man lett kan skjære til den etter man har montert gipsplaten.
8: Usikker, derfor mitt spørsmål.
9: Ja det avhenger vel om man sager den stående regelen eller ikke.
10/11: Tror ikke dette er så relevant, men det er
For å lette å sette på en ny gipsplate senere. Tenker at man skrur en T-profil i øvre gipsplate, sånn at man får en bit som stikker ut som man kan feste den nye gipsplaten på.
3/4: Jeg forstår hvordan du tenker, men i normaltilfelle løfter man vel huset litt?
7: Man monterer vel plast først når man er ferdig?
10/11: Jeg forstår fortsatt ikke helt (tror jeg), blir det ikke en stor kant da?
10% fukt ifølge inspektøren. Det lukter som jeg skrev i trådstarten. Flere i området har byttet.
Lukter det så er jo saken soleklar. Tenkte bare sånn at ingenting gjøres unødvendig, i mange tilfeller oppstår tross alt ingen problemer til tross for risikokonstruksjon.
10% er jo ellers ikke spesielt høyt...
Lukter det så er jo saken soleklar. Tenkte bare slik at ingenting gjøres unødvendig, i mange tilfeller oppstår likevel ingen problemer til tross for risikokonstruksjon.
10% er jo ellers ikke spesielt høyt...
nei det er mest lukten som plager meg. Men det lukter knapt etter vi rev ut all plast og heldekkende tepper. Kanskje var de luktsmittet. Eller så er jeg vant med lukten nå.
vi skal installere Jape ventgulv også, så det kanskje er nok for å holde lukten borte fra det fremtidige parkettgulvet. Ingen anelse ♂️
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.