13.387 lest ·
29 svar
13k lest
29 svar
Stolpebytte - Er dette riktig tilnærming?
Hvordan har det gått for dere?
Vi er selv i situasjonen hvor vi snart skal flytte inn i et 70-tallshus med trykkimpregnerte syllar. Med stor sannsynlighet vil vi bytte syllarna og også installere en form for ventilerte gulv i underetasjen.
Vi er selv i situasjonen hvor vi snart skal flytte inn i et 70-tallshus med trykkimpregnerte syllar. Med stor sannsynlighet vil vi bytte syllarna og også installere en form for ventilerte gulv i underetasjen.
Hei,G Gamern skrev:
Da nesten all lukt forsvant så fort vi rev ut de gamle teppene så droppet vi syllar, så har ingenting å bidra med dessverre.
Vi holder på å legge Jape VentGolv akkurat nå, og de anbefalte oss å tape alle ytterveggene, der gulvet møter veggen, for å forhindre at lukten kommer inn i huset. Når ventilasjonen er i gang så vil det antageligvis redusere lukten ytterligere.
Om det bare er lukt og ikke faktiske fuktproblemer så trenger man nødvendigvis ikke bytte syllar.
Lykke til!
Men sjekket dere ikke tilstanden til syllene? For eksempel ved yttervegg.L lillespillevinken skrev:Hei,
Da nesten all lukt forsvant så fort vi rev ut de gamle teppene så hoppet vi over syllene, så har ingenting å bidra med dessverre.
Vi holder på å legge Jape VentGolv akkurat nå, og de anbefalte oss å tape alle ytterveggene, der gulvet møter veggen, for å forhindre lukten ytterligere. Når ventilasjonen er i gang så vil det antagelig redusere lukten ytterligere.
Om det bare er lukt og ikke faktiske fuktproblemer så trenger man ikke nødvendigvis bytte syllene.
Lykke til!
Har litt vanskelig for å se at luktproblemet ikke kommer fra et fuktproblem, var det noen døde gnagere da kanskje?
Jo da.. 10% fukt ifølge besiktigelsen. Kritisk nivå er 16-17% om jeg husker rett.E El-Löken66 skrev:
Så lukten kommer jo av fukt, men siden nivået ikke er kritisk og lukten er borte etter vi kastet teppene, så hoppet vi over det. Men hvem vet, man kan kanskje trenge å ta tak i det om noen år.
Tanken er vel at hvis vi ikke merker det, og fukten ikke blir verre, så spiller det ingen rolle om det holder seg på 10%. Det har uansett holdt i nesten 50 år.
Ok i vårt tilfelle vet vi på forhånd at svillen er fuktig. Så vi har ikke noe valg.
Men også interessert i å høre erfaringene fra Jape ventgulv. Legger dere selv? Hvordan gjør dere ved våtrom, skipper dere dem eller inkluderer dere dem i "luftkassen"?
Men også interessert i å høre erfaringene fra Jape ventgulv. Legger dere selv? Hvordan gjør dere ved våtrom, skipper dere dem eller inkluderer dere dem i "luftkassen"?
Men 10% må vel være veldig tørt? Eller hvor tørt kan tre bli? Kan det bli så mye tørrere enn det?L lillespillevinken skrev:Jo da.. 10% fukt ifølge inspeksjonen. Kritisk nivå er 16-17% om jeg husker riktig.
Så lukten kommer jo på grunn av fukt, men siden nivået ikke er kritisk og lukten er borte etter vi kastet teppene så droppet vi det. Men hvem vet, man kanskje må ta tak i det om noen år.
Tanken er vel at hvis vi ikke merker noe til det, og fukten ikke blir verre, så spiller det ingen rolle om det holder seg på 10%. Det har likevel klart seg i nesten 50 år.
Haha, nok fuktig til å lukte.V Villa1949 skrev:
Jape har generelt vært veldig bra. Vi la alt selv. Vi ble faktisk ferdige i går. Det er veldig enkelt, men tidkrevende.G Gamern skrev:
Vi hoppet over våtrom, siden det ikke skal renoveres før neste år, men det går absolutt an å legge der også. Føles ikke like nødvendig da.
Vi oppdaget dog i går at prosjekteringen av Jape var litt off, da forbruket av visse materialer var mye høyere enn beregnet for visse materialer, og mye lavere for andre materialer, og da fulgte vi instruksjonene svært nøye.
Vi fikk flere meter for lite tetningsbånd & isolasjon, til tross for at de sendte med ekstra, og vi fikk altfor mye platon & skjøtebånd. Så regn gjerne selv før du godkjenner noen tilbud.
Får jeg spørre hvor mye dere måtte gi for det ventilerte gulvet samt hvor mange kvadratmeter?L lillespillevinken skrev:Haha, nok fuktig for å lukte.
Jape har generelt vært veldig bra. Vi la alt selv. Vi ble ferdige i går faktisk. Det er veldig enkelt, men tidkrevende.
Vi hoppet over våtrom, siden det ikke skal pusses opp før neste år, men det går absolutt an å legge der også. Føles ikke like nødvendig dog.
Vi oppdaget dog i går at prosjekteringen av Jape var litt off, da forbruket av visse materialer var mye høyere enn beregnet for visse materialer, og mye lavere for andre materialer, og da fulgte vi instruksjonene veldig nøye.
Vi fikk flere meter for lite tettebånd & isolering, til tross for at de sendte med ekstra, og vi fikk veldig for mye platon & skjøtebånd. Så regn gjerne selv før du godkjenner et tilbud.
117m2 for 39000.S StarkK skrev:
Da inngår prosjektering, tydelige instruksjoner, og alt materiale du trenger.
Kan man løse prosjektering selv så kan man nok få tak i materiale mye billigere, men siden vi var nybegynnere så føltes det trygt å få hjelp med den biten.
Takk for svar. Det føles likevel overkommelig, relativt sett. Vi er i lignende situasjon som dere med begrenset erfaring og behov for å fikse et problem.L lillespillevinken skrev:
Så din historikk, og jeg vil bare si at ventilerte gulv aldri løser grunnproblemet. Det er mer en garanti for at de ikke blir verre og at innergulvet beskyttes. Om syllen er problemet så må den ut. Vi har hatt huset et år nå og lukten har blitt redusert markant, men det er fortsatt en svak lukt igjen i et rom som antagelig aldri vil forsvinne om vi ikke bytter syllen.S StarkK skrev:
Jeg forstår hva du mener. Ærlig talt går jeg i disse dager med tanker om å gjøre en ordentlig renovering og la bytte ut gulvet, inkludert syll og bjelkelag (som jeg med stor sannsynlighet mistenker også er impregnert). Det koster nok noen hundre tusen men jeg vil bli kvitt problemet. Huset i seg selv er vi stormforelsket i men lukten er ordentlig irriterende. Jeg har faktisk tenkt å komme tilbake med en ny tråd for å be om råd om hvilke firmaer som kan tenkes å være passende i området mellom Sthlm og Uppsala, som eventuelt også kan ta seg av en baderomsrenovering iom at vi har et gammelt bad som uansett trenger å renoveres - så like greit å ta tak i alt på en og samme gang.L lillespillevinken skrev:Så jeg din historikk, og jeg vil bare si at ventilerte gulv aldri løser hovedproblemet. Det er mer en garanti for at de ikke blir verre og at innergulvet beskyttes. Hvis syllen er problemet så må den ut. Vi har hatt huset et år nå og lukten har blitt redusert markant, men det er fortsatt en svak duft igjen i et rom som antagelig aldri vil forsvinne hvis vi ikke bytter syllen.
Her har jeg beskrevet problemet litt mer utførlig: https://www.byggahus.se/forum/threa...g-badrumsrenovering-foeretagsfoerslag.450826/L lillespillevinken skrev:Så historikken din, og jeg vil bare si at ventilerte gulv løser aldri grunnproblemet. Det er mer en garanti for at de ikke blir verre og at innergulvet beskyttes. Om syllen er problemet så må den ut. Vi har hatt huset et år nå, og lukten har blitt redusert markant, men det er fortsatt en svak lukt igjen i et rom som antagelig aldri vil forsvinne om vi ikke bytter syllen.
Jeg bor i Uppsala og har nylig gjort syllskifte med hjelp av et skånsk firma (de fleste syllskiftene ser ut til å holde til i Skåneland). Ta kontakt via PM om du vil ha litt info!S StarkK skrev:Jeg forstår hva du mener. Ærlig talt går jeg i disse dager med tankene på å gjøre en ordentlig renovering og la bytte ut gulvet, inkludert syll og bjelkelag (som jeg med stor sannsynlighet mistenker også er impregnert). Det koster nok noen hundre tusen, men jeg vil bli kvitt problemet. Huset i seg selv er vi veldig begeistret for, men lukten er veldig irriterende. Jeg har faktisk tenkt å komme tilbake med en ny tråd for å be om råd om hvilke firmaer som kan være passende i området mellom Sthlm og Uppsala, som eventuelt også kan ta seg av en baderomsrenovering ettersom vi har et gammelt baderom som uansett trenger renovering - så like greit å ta fatt på alt på en og samme gang.
Jeg forstår og sympatiserer med deg. Vi har nettopp blitt ferdige med en helrenovering, men jeg plager meg likevel med den svake lukten, så jeg er også fristet til å bytte i fremtiden, i alle fall i enkelte rom. Trist å rive opp alt igjen, men man skal jo ha noe å gjøre neste år med.S StarkK skrev:Jeg forstår hva du mener. Ærlig talt vurderer jeg i disse dager å gjøre en ordentlig renovering og la bytte ut gulvet, inkludert syll og bjelkelag (som jeg med stor sannsynlighet mistenker også er impregnert). Det koster nok noen hundre tusen, men jeg vil bli kvitt problemet. Huset i seg selv er vi stormforelsket i, men lukten er ordentlig irriterende. Jeg har faktisk tenkt å komme tilbake med en ny tråd for å be om råd om hvilke selskaper som kan være passende i området mellom Sthlm og Uppsala, som eventuelt også kan ta seg av en baderomsrenovering siden vi har et gammelt bad som uansett trenger renovering - så like godt å ta itu med alt på en og samme gang.
Det virker som syllbytte innenfra er relativt enkelt. Det ser ikke veldig krevende ut og det føles som selskaper utnytter privatpersoner mye på dette området. Så komplisert burde det ikke være. Det eneste man skal være nøye med er vel å støtte taket mens man bytter syllen, det er vel den skumle biten å gjøre selv, men om man får hjelp av noen kyndige der så burde man kunne løse det.
Klikk her for å svare