Kan noen si noe om hvordan og når, om noensinne, asfaltkitt stivner? Jeg har forsøkt å google, men ikke funnet noe svar.

Jeg har brukt asfaltkitt (trebolit) for å jevne til noen steinkanter slik at de skal bli nesten helt plane, men samtidig harde nok til å kunne hvile en stiv plate og noen steinplater (34 cm) mot dem uten at det blir større gliper. Jeg vil ikke ha en masse kliss på platen og steinplatene. Jeg syntes materialet virket lovende når jeg så det på hyllen i butikken, men etter at jeg hadde bredd ut asfaltkittet på steinkantene merket jeg at det var mer flytende enn hva jeg hadde trodd. Og en testreparasjon som jeg gjorde rett før, tørker ytterst sakte. Jeg har ikke kunnet sjekke resultatet i dag, men min frykt er at det har fortsatt og kommer til å fortsette å flyte ut i timer og dager og i stor grad aldri tørke helt. Om det bare fortsetter å være litt klissete, går det an å redde med noe vev eller papp oppå, men på et sted trenger jeg å bygge opp 6-7 millimeter for å få kantene plane. Jeg prøvde å bygge der ved å veksle kittet med en vev som jeg fant på en nærliggende hylle i butikken, men den var ganske glissen, og jeg mistenker nå at kittet sakte synker rett igjennom og ut på sidene.
Om dette materialet aldri stivner ordentlig, så er det bedre om jeg skraper bort det meste og begynner på nytt med noe annet. Hvis det tørker i løpet av noen dager, kan jeg la det være og gjøre det beste ut av situasjonen da.
Takknemlig for svar smile.gif
 
Feil produkt til ditt formål, asfaltkitt har man til tak.
Hvorfor brukte du ikke noe sementbasert som mørtel eller husfix når det er stein du skal jevne ut?
 
Som svar på ditt spørsmål: Jeg syntes materialet virket lovende da jeg så det på hyllen i butikken, så det var til en viss grad tilfeldighet. Steinene finnes på et tak, og jeg vil ikke virre omkring og mikse sement som jeg har null erfaring med (som med alt annet som har med bygging å gjøre), så jeg har limt dem med steinlim. I tillegg er jeg redd for høyder og vil gjøre ting så enkle som mulig.

Stivner asfaltkittet eller ikke?
 
Om du med stivner mener blir hardt, så er min, for all del noe begrensede, erfaring at det ikke gjør det. Det får en litt gummiliknende tilstand når det har herdet. Det klistrer ikke, men det fjærer litt når man trykker på det.
 
Takk! Jeg sjekket nettopp og tror det er som du sier, at det aldri herder. En gummiliknende masse hadde for så vidt vært perfekt men kapasiteten for å fjære tilbake virker å være null. Jeg tror også det vil klebe fast hvis man legger noe tungt oppå de nærmeste månedene. Det er vel derfor det tetter så bra. Husfix hadde vært det rette.
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.