Medlem
· Stockholm & Västerbotten
· 31 innlegg
Hei,
Har et gammelt torp hvor skorsteinen trenger å mures om over mønet. Dette er snart gjort, men det jeg bekymrer meg for er at skorsteinen er "litt" svaiende. Den er ca. 9,5 m høy, og det finnes gjennomgående jern i gulvbjelkelaget mellom 1. og 2. etasje, disse er antagelig for å gi støtte til en eventuell kakkelovn (tror jeg). Ved disse jernene virker skorsteinen å være "leddete". Jeg ser ingen sprekker i pussen på utsiden. Spørsmålet er, hvordan kan man stagge skorsteinen best? Er det en god løsning å slå to stag (f.eks plattjern) rundt skorsteinen for å feste i nærliggende taksperrer og takbjelker?
Takknemlig for ideer og synspunkter!
Har et gammelt torp hvor skorsteinen trenger å mures om over mønet. Dette er snart gjort, men det jeg bekymrer meg for er at skorsteinen er "litt" svaiende. Den er ca. 9,5 m høy, og det finnes gjennomgående jern i gulvbjelkelaget mellom 1. og 2. etasje, disse er antagelig for å gi støtte til en eventuell kakkelovn (tror jeg). Ved disse jernene virker skorsteinen å være "leddete". Jeg ser ingen sprekker i pussen på utsiden. Spørsmålet er, hvordan kan man stagge skorsteinen best? Er det en god løsning å slå to stag (f.eks plattjern) rundt skorsteinen for å feste i nærliggende taksperrer og takbjelker?
Takknemlig for ideer og synspunkter!
Medlem
· Stockholm & Västerbotten
· 31 innlegg
Hei igjen,
Ingen som har noen ide eller synspunkt?
Mvh
Ingen som har noen ide eller synspunkt?
Mvh
Om skorsteinen er murt med leiremørtel så er de veldig svaiende, spesielt når den er så høy. Mine er ca 7 meter og oppe på taket dytter man ganske lett på dem.
Jeg tror ikke det er bra å stagge den mot huset siden huset og skorsteinen alltid beveger seg litt ulikt, skorsteinen utvider seg litt når den blir varm og eventuelt beveger huset seg også litt.
Kan du ikke bare la det være som det er og mure om overdelen, kanskje bruke kalkmørtel sånn at den også blir litt bevegelig og ikke så markert grense.
Jeg tror ikke det er bra å stagge den mot huset siden huset og skorsteinen alltid beveger seg litt ulikt, skorsteinen utvider seg litt når den blir varm og eventuelt beveger huset seg også litt.
Kan du ikke bare la det være som det er og mure om overdelen, kanskje bruke kalkmørtel sånn at den også blir litt bevegelig og ikke så markert grense.
Medlem
· Stockholm & Västerbotten
· 31 innlegg
Den kan være laget av leirepåføring på grunn av at den er siden ca 1850.
Nybyggarn - hvor mye svajer din? Min kan bevege seg 7-10mm men kommer alltid tilbake til "sentrumposisjonen", er det sammenlignbart med hva din kan bevege seg?
Nybyggarn - hvor mye svajer din? Min kan bevege seg 7-10mm men kommer alltid tilbake til "sentrumposisjonen", er det sammenlignbart med hva din kan bevege seg?
Medlem
· Stockholm & Västerbotten
· 31 innlegg
Ok, takk for hjelpen Nybyggarn.
Klikk her for å svare