P
Har et svaiende/gyngende gulv i stuen (360x575 cm) og jeg vet hvorfor, men er litt usikker på hvordan man best kan utbedre det. Problemet er at det er et støpt bjelkelag fra 1929 som antageligvis er altfor dårlig armert. Under stuen ligger garasjen i kjelleren og der har man forsøkt å utbedre det med en kassebjelke/firkant som man har lagt på den "flate" siden, så den er ganske bøyd. Hopper eller danser man i stuen, så gynger hele gulvet. Hvilke dimensjoner tror dere ville kreves og hvor mange bjelker for å fikse det? Kan nevne at takhøyden i garasjen ikke er mer enn ca. 190 cm, så lav byggehøyde er å foretrekke.

Bjelken vises øverst i bildet Lokale med lavt takhøyde, betonggulv, ulike verktøy og esker plassert på hyller. En bøyd stålbalk er synlig øverst i bildet.
 
Et ikke helt uvanlig problem dessverre. Er betongen gulv i rommet ovenfor eller finnes det tregulv øverst? Om svaret er ja, hvor høy er denne konstruksjonen? Betongen var nok en del av brannbeskyttelsen. Høyden i kjelleren er dog uvanlig lav for å være fra 1929.
 
P
Det ligger et parkettgulv i stuen, og jeg mistenker at det er samme konstruksjon som på det gamle kjøkkenet der det ligger ca. 10 cm høye bjelker på betongen og deretter fylt med slagg før undergulvet av tre ble spikret på plass. Så noe rom til å bjælke opp over betongen finnes dessverre ikke, og å rive alt våger jeg ikke, vet jo aldri hva som kan hende med kjellerveggene da. Den eneste løsningen er nok å stemple opp og få på plass flere bjelker på støpte pilarer. Mye arbeid dog.
 
Med den begrensede spennvidden, 3,6 meter, går det faktisk an å bruke 10 cm høye stålbjelker og få et akseptabelt resultat.
 
P
Hvor mange og med hvilken avstand tror du det går med ?
Det er mulighet for bedre takhøyde da garasjegulvet ligger ca 15 cm høyere enn innkjørselen utenfor, men det er mye arbeid da det er fjell under, så det er en risiko for at det blir en del å sprekke.
 
Jeg mente at man legger stålbjelkene over garasjetaket som erstatning for eksisterende trelekter slik at du får et stabilt bjelkelag som ikke påvirker betongen.
 
P
Aha da er jeg med men da ryker jo det gamle parkettgulvet.
 
Om det er et stavparkettgulv går det nok an å legge tilbake.
 
P
Tror det er lamellparkett.
Laminatgulv med parkettmønster i fiskebensdesign, lys brun farge.
 
Javisst er det lamellparkett. Ikke original med andre ord. Det pleier også å gå an å redde, minus noen få planker, om man er forsiktig.
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.